Videohyllan

Alla inlägg under januari 2013

Av D - 10 januari 2013 13:45

Originaltitel: The abandoned
Regissör: Nacho Cerdá
Utgivningsår: 2006
Längd: 96 min

 

Marie, en adopterad kvinna från Amerika, åker till sitt hemland Ryssland efter att hon fått besked om att hennes biologiska mammas döda kropp har blivit funnen under bisarra omständigheter. Väl där får Marie reda på att hon ärvt föräldrarnas övergivna farm uppe i bergen. När hon åker upp till farmen träffar hon en mystisk man som säger sig vara hennes bror, en tvilling hon aldrig känt till. Tillsammans upptäcker dom att farmen ruvar på hemska hemligheter till ett förflutet dom båda sedan länge glömt.


Hmm... jodå, denna filmen va okej faktiskt. Spännande och man ville se mer. Men på något sätt höll den inte måttet helt ut. Den började okej och sen blev det läskigare och läskigare vilket gjorde mig nervös. Sen blev jag mer förvirrad över vad som egentligen hände. Slutet va väl sådär. Men det va ändå en okej film faktiskt. 



Av D - 9 januari 2013 12:38

Originaltitel: The Goonies
Regissör: Richard Donner
Utgivningsår: 1985
Längd: 114 min

 

Mikey och Brandon Walsh är två bröder i yngre ungdomen. Deras familj är på väg att flytta från Astoria, där dom bor. Det är pga att man planerar att riva ner hela staden för att bygga en golfbana om man inte inte lyckas få ihop tillräckligt med pengar för att stoppa projektet. Bröderna Walsh vill självklart stoppa projektet, men så mycket pengar har dom inte. En dag hittar Mikey av en slump en skattkarta som leder till den ökände piraten "One-Eyed" Willys skatt. Han, hans bror och deras vänner har en "klubb" där dom kallar sig själva för The Goonies som betyder Dödskallegänget och dom bestämmer sig för att ge sig ut för att se om skatten finns på riktigt. Om den finns, så ska dom göra allt för att hitta den och kunna rädda staden. Efter mycket ledtrådar och mysterier så hittar dom ingången till grottan som leder till skatten. Problemet är bara att ingången ligger under en stängd restaurang där en efterlyst kriminell familj håller till. Familjen heter Frittelli och dom är själva ute efter skatten. När familjen upptäcker ungdomarna, så är dom rädda för att deras gömställe ska läcka ut till polisen. Så dom bestämmer sig för att se till att det inte händer, samtidigt som dom själva är fast beslutna för att komma åt skatten. En spännande jakt på skatten börjar.


Denna film såg jag när jag va mycket liten. Har mycket minnen från denna film, men har aldrig vetat vilken film det är. En dag fick vi denna film av min syster då hon rensade ut sina dvd-filmer hon inte ville ha. Vi bestämde oss för att kolla på den med barnen och direkt såg jag att det va den filmen jag gillar när jag va liten! En spännande film, men faktiskt inte så jätteintressant för vuxna. Men jag tycker ändå att man borde se den!



Av D - 9 januari 2013 11:14

Originaltitel: Dead Mary
Regissör: Robert Wilson
Utgivningsår: 2007
Längd: 103 min

 

För Kim skulle det vara den perfekta återträffen och en lugn stund över helgen, med festande och roligheter men samtidigt tid för avkoppling med sina kompisar. När hon och resten av sina vänner bestämmer sig för att leka "Dead Mary", så råkar dom av misstag väcka en hämdlysten ande. "Dead Mary" är lite som "Bloody Mary", bara att Dead Mary är en mycket, mycket ondare ande. En efter en blir dom besatta och det verkar som om ingen kommer att komma därifrån levandes. 


Detta är nog den värsta film jag sett med sjukt dålig handling och skådespeleri. Jag satt och pillade med mobilen genom hela filmen. Dom försöker verkligen göra ett bra jobb och lekar med det övernaturliga fungerar i mina ögon, men detta va ren skit. Ren katastrof. Den är varken läskig eller spännande. En riktig jäkla besvikelse med inga skådisar jag känner igen. Nej, denna läggs absolut bland "skit-filmer"-kategorin.



Av D - 7 januari 2013 22:54

Originaltitel: Norbit
Regissör: Brian Robbins
Utgivningsår: 2007
Längd: 102 min

 

Norbit växer upp på ett barnhem tillsammans med Kate som han delar det mesta med. Dom är hemligt kära i varandra och "gifter sig" till och med under ett träd. När dom flera år senare träffas igem så är Norbit gift med Rasputia, en storvuxen och dominant kvinna, vars bröder är ute efter det gamla barnhemmet som Kate vill ta över. Kate går själv i bröllopstankar med sin fästman. Norbit har svårt att stå emot sin hustrus krav men den återuppväckta kärleken till Kate gör att han vågar trotsa Rasputia och avslöja hennes bröders planer.


Eddie Murphy har aldrig medverkat i en dålig film :) Denna filmen va så klockren! Jag älskar Rasputia! Hon är som en värre kopia av mig själv, haha! Men hennes utfall och humör gör att man skrattar till ordentligt i denna film! Skämten i filmen är lite överdrivna och ibland går dom för långt, så man måste ha ett öppet sinne för dålig humor för att gilla denna film :) Det bästa är ju att Eddie Murphy spelar Norbit, Rasputia och Mr Wong! Sminkningarna har dom ju gjort kanonbra då man inte ser att det är Murphy som spelar Rasputia och definitivt inte att han spelar kinesen Mr Wong!


Av D - 7 januari 2013 09:57

Originaltitel: Festival
Regissör: Karl Johan Larsson
Utgivningsår: 2001
Längd: 95 min

 

Det är sommar och festivaldags! Lina är 17 år och planerar att åka till Arvikafestivalen med sin pojkvän Calle och deras gemensamma vänner. Hennes mamma förbjuder henne att åka men hon bestämmer sig för att följa med ändå. Redan i bilen på vägen dit börjar upplevelser med alkohol, vadslagningar och massa kärlek. Lina känner att detta kommer bli den bästa sommaren som hon får spendera tillsammans med Calle. Men på festivalen går mycket fel. Calle kan inte hålla tillbaka sina lustar gentemot en brud som tältar bredvid dom. Lina upptäcker detta "snedsteg" och bestämmer sig för att gå därifrån och lämna Calle för alltid. Hon träffar rockstjärnan Marc som hon lär känna, vilket får Calle att bli rasande. Kan man förlåta ett sånt stort snedsteg? Eller är det rockstjärnan Marc, som är ett par år äldre än Lina, rätt för henne?


En otroligt bra film! En av dom bästa svenska filmerna enligt mig! Man tas tillbaka till tonåren och njuter av alla minnen som dyker upp. Jesper Salén spelar Calle, och i denna film får han mig att DRÄGGLA hela filmen igenom! Tuula drägglade över Marc som spelas av Martin Aliaga :) Så där satt vi. Två tjejer som fullkomligt älskar denna film, drägglandes över snygga killar och bra musik. Söndagskvällen var räddad!

(OBS: Hittade ingen trailer - så jag lägger upp en bild)

 

 


Av D - 6 januari 2013 09:24

Originaltitel: Hocus Pocus
Regissör: Kenny Ortega
Utgivningsår: 1993
Längd: 96 min

 

Systrarna Winifred, Sarah & Mary Sanderson var tre onda häxor som hängdes i Salem 1693 pga att dom utförde svart magi och sög livet ur små barn. Då höll dom sig unga och vackra. Innan stadens befolkning avrätta dom, så utförde Winifred en ond förbannelse - en förbannelse som innebar att när är oskuld tänder Svartlågeljuset som finns i deras hus, på Halloween, så ska dom återuppstå. 300 år senare tänder den skeptiska Max Dennison ljuset. Något som han, hans lillasyster Dani, hans kärlek Allison och hela staden fick ångra. Häxorna får sig också en smärre chock när dom återvänder och upptäcker att världen ändrat sig markant på 300 år!


En MYCKET bra film som innehåller både humor, skrämsel, lycka och sorg. Filmen släpptes 1993 och ända sen jag va liten så har jag fullkomligt ÄLSKAT denna film! Jag minns så väl att jag hyrde den på VHS om och om igen :) I rollerna ser vi Bette Midler samt Sarah Jessica Parken som spelar två utav dom tre häxorna. Även om filmen klassas som familjefilm, så lutar det mer åt det vuxna hållet enligt mig. Filmen innehåller många sexistiska fraser, vilket gör att vuxna kan få sig ett gott skratt lite då och då :)



Av D - 5 januari 2013 22:30

Originaltitel: The sitter
Regissör: David Gordon Green
Utgivningsår: 2011
Längd: 81 min

 

Noah Griffith är en hopplös kille som hoppat av skolan. Har har inga framtidsambitioner eller planer. En kväll ställer han upp som barnvakt åt tre barn för hans mammas skull. Dessa barn kommer totalt förändra hans liv! Noah är tillsammans med världens svin till flickvän som bara utnyttjar honom. Mitt under barnvakts-kvällen vill hon att han ska fixa droger till henne och komma till festen hon är på för att lämna det. Dum som han är, så bestämmer han sig självklart för att göra det (i hopp om att få något naket i utbyte). Så in med ungarna i bilen, och ut på en liten tripp som kommer förändra hela hans värld.


En mycket rolig film alltså! Jag fnissade & skrattade flera gånger under varje scen! Jonah Hill är ju en av mina favoritskådespelare (känd från "Supersugen") och han gör även denna roll helt klockren! Jag har egentligen inte så mycket mer att säga än att filmen va bra, rolig och se den!



Av D - 5 januari 2013 09:39

Originaltitel: Amusement
Regissör: John Simpson
Utgivningsår: 2008
Längd: 85 min

 

En traumatiserad kvinna frågas ut av en polis och en psykiatriker angående tre historier som involverar en clown, ett hotell och en konvoj och som alla involverar två av hennes kvinnliga vänner från barndomen. Man ska inte leka med sitt liv på det där sättet, som konvojen innebar – man vet inte vilka sorts människor man möter på i trafiken.

 

Fy fan vilken dålig film! Ingen sammanhållning, ingen riktig röd tråd. Skitkass med andra ord. Trodde den skulle sluta bra åtminstone, men den slutade skittråkigt. Dom första 60 minuterna hände mer eller mindre ingenting... Eller, sakerna som hände trodde man att det skulle bli något bra av av. Men icke. Dom sista 20 minuterna väntade man ATT det skulle sluta någorlunda okej. Men fy. 90 minuter bortkastat av mitt liv.



Presentation


Vår filmblogg där vi skriver om filmer vi sett, samt våra tankar om filmen. Här får du mycket tips! :)

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5 6
7
8
9 10 11 12 13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards