Videohyllan

Alla inlägg under mars 2016

Av D - 28 mars 2016 23:02

Originaltitel: The woods

Regissör: Corin Hardy

Utgivningsår: 2015
Längd: 97 min

 

Biologen Adam har tillsammans med hustru Clare och deras nyfödde son flyttat från London ut till en liten by i dom irländska skogarna. Allt verkar frid och fröjd tills den påträngande grannen Colm närmast aggressivt börjar vana dom för skogens faror. Han påstår att det finns en legend (en fairytale) om en ondska som gömmer sig där som kommer att krossa alla som gör intrång i skogen. Adam som sätter sin tilltro till vetenskap och inte till gamla folksagor ignorerar givetvis Colms varningar. Något han verkligen inte borde ha gjort…


Denna filmen är spännande rakt igen. Den va bra helt enkelt! Man ville veta vad som fanns i skogen, och utan att säga för mycket så kan man säga att det är en blandning mellan virus-och-zombie-väsen. Men på ett häftigt sätt! Den riktigt svettiga scenen är när varelserna dyker upp för första gången! Då hoppade jag till kan jag lova! Älskar även att dom blandar in temat med "Bortbytingen" som är en gammal västeuropeisk folktro i filmen. Det va nog bäst med hela filmen tycker jag! OF TOPIC: Har ni inte läst Bortbytingen (ur boken Troll och människor) av Selma Lagerlöf - så gör det!



Av D - 28 mars 2016 22:49

Originaltitel: Eliza Graves

Regissör: Brad Anderson

Utgivningsår: 2015
Längd: 105 min

 

Eliza Graves är en patient vid ett mentalsjukhus där dom intagna har tagit över stället och låtsas vara personal och doktorer. Hon blir föremål för den nyligen anlända eleven från Harvard Medical School som inte har en aning om vilken snurrig värld han just anlänt till. Året är kring 1800-talet och "botmedel och hjälpmedlen" för mentalpatienter vid den tiden visar sig vara allt annat än hälsosamt. Kommer eleven upptäcka vad som försiggår på Stonehearts asylum?


Men vad jag gillade denna film! Hela den snurriga världen med att mentalpatienterna tagit över stället säger ju en del om filmen! Den har charm och spänning, minsann! Filmen är byggt på en novell av Edgar Allan Poe och utspelar sig 1899. Det är verkligen ett mysterium att dårarna har tagit över dårhuset. Slutet ger en ordentlig (men inte så värst bra) twist, men ändå blir man förvånad, för det trodde man fasiken aldrig! Älskar rollen som Ben Kingsley gör. Passar honom så bra! Jodå, denna film rekommenderar jag absolut!



Av D - 16 mars 2016 22:29

Originaltitel: Pan

Regissör: Joe Wright

Utgivningsår: 2015
Längd: 111 min

 

Berättelsen starter i ett kallt och fattig London, troligen runt 1915. Vi blir introducerade för Peter, ett barnhemsbarn med tron på en bättre framtid. På barnhemmet står dock inte allt rätt till, barn tycks nämligen försvinna spårlöst. En natt blir Peter kidnappad av pirater och blir medtagen till Neverland. Väl där, tvingas han att jobba i gruvorna åt den onde piratkaptenen Svartskägg. Under ett arbetspass stöter Peter på en ung man med namnet Krok. Tillsammans startar dom ett uppror, som kommer att leda Peter till att bli den legendariska krigaren profetian har förutsett.


Det finns ju flera filmer om självaste Peter Pan som ni säkert vet! Dels har vi ju den klassiska Disneyfilmen, men sen har vi även filmerna som ej är animerade/tecknade som heter Hook, Peter Pan och nu kom filmen Pan. Jag gillar alla utom den icke animerade som heter Peter Pan. Den är kass. Men Hook och Pan är helt klart dom bästa! Denna film startar med en väldigt bra story som fortsätter med rask spänning genom hela filmen och man får en viktig inblick i hur det va INNAN Peter hamnade i det fantastiska fantasylandet Neverland. Det allra roligaste med filmen är att Peter & Kapten Krok är vänner här och ska besegra piratkapten Svartskägg. När filmen slutar är dom fortfarande bra vänner. Så jag HOPPAS att det kommer en Pan 2, för nu vill man ju veta vad som gick FEL med deras vänskap innan filmen Hook sätter igång! Underbar film!



Av D - 16 mars 2016 22:03

Originaltitel: Boys don´t cry

Regissör: Kimberly Peirce

Utgivningsår: 1999
Längd: 118 min

 

En sann historia om det mod som krävs för att vara sig själv. I en liten amerikansk småstad avslöjas ett märkligt och gripande dubbelliv, en komplicerad kärlekshistoria och ett brott som chockerade hela USA. När Brandon Teena av en märklig slump hamnar i det lilla samhället Falls City är han en främling på väg mot en ljus framtid. Kvinnorna dyrkar honom och alla som träffar den unge och karismatiske nykomlingen dras till hans charm. Men den karasmatiske killen bär på en hemlighet: han är inte den som dom tror att han är!


En mycket gripande och bra film! Hilary Swank spelar sin huvudroll perfekt i denna film och hon passar verkligen utseendemässigt som i rollen! Chloë Sevigny har en roll också, och jag älskar hennes trashiga utseende och sätt :) Nu till handlingen. Detta är ju en sann historia och det är otroligt tragiskt vad människor är otroligt fördomsfulla i denna jävla äckliga värld. Att man kan lära känna en person så väl och tycka om en person så mycket, för att sedan få allt raserat av en lögn. En mycket personlig lögn som personer med den identitetskrisen kanske har väldiga ångestbesvär med att få fram sanningen på ett bra sätt, vid rätt tillfälle och kämpar med att äntligen hitta modet att släppa bomben. 



Av D - 7 mars 2016 13:31

Originaltitel: Beck - Vid vägs ände

Regissör: Jörgen Bergmark

Utgivningsår: 2016
Längd: 89 min

 

Tre brutala mord sker i ett hus i en stillsam förort. Offren är en före detta polis, hans fru och deras 10-årige son. Beckgruppen tar sig an fallet och upptäcker att det finns ett dolt säkerhetsrum i offrets villa, med bland annat stulna vapen. Man säkrar fingeravtryck från en kriminell som var inblandad i ett rån för 4 år sedan. Efter rånet sköt han sina kumpaner och försvann spårlöst med rånbytet på 6,3 miljoner. Frågan är hur vapen har hamnat hos den före detta polisen och vad han har för koppling till rånaren? Fallet väcker starka känslor i Polishuset och får högsta prioritet.


Denna Beck-filmen måste vara den sämsta bland dom nya :( Dock växer min kärlek för Steinar. Tycker han är klockren! Nej, men ärligt, jag kan inte säga att filmen är DÅLIG, men den är samst av dom nyaste. Tycker den är väldigt komplicerad (eller så va jag helt enkelt för trött för att orka engagera min hjärna allt för mycket). Jag hängde inte med bland alla namnet. Kanske får kolla om den när jag är vaken och pigg, så kanske jag får en annna uppfattning om filmen.



Av D - 5 mars 2016 16:24

Originaltitel: American Mary

Regissör: Jen Soska & Sylvia Soska

Utgivningsår: 2012
Längd: 100 min

 

Detta är en fängslande och stundtals obehaglig berättelse om den hängivna läkarstudenten Mary Mason, som efter en traumatisk upplevelse blir förbittrad och hämndlysten på den kirurgiska värld hon tidigare beundrade så. Detta i kombination med ett akut behov av pengar leder henne till en värld av underjordiska operationer och till dom något udda kunderna i kroppsmodifieringskretsarna.


I dom flesta recensioner jag läst om denna så klankar alla ner på denna film och tycker att den är värdelös. Jag tycker den är oerhört jäkla störtskön! :D En rent ut sagt udda film som bjuder på äckelhet efter äckelhet blandat med mycket sexigt och porrigt. Jag blev väldigt positiv överraskad må jag säga! Särskilt med tanke på all skit man läst om den. Eller så är det så att jag har dåligt filmomdöme. Men det tvivlar jag på. Det handlar helt enkelt om Mary som tröttnar på det vanliga livet och börja utföra konstiga kroppsmodifikationer på människor. Som att amputera kroppsdelar, göra häftiga piercings och att helt enkelt modifiera om en kropp! Jag vill inte säga för mycket, men är du lite av en "darkside" person lär du älska denna :)



Presentation


Vår filmblogg där vi skriver om filmer vi sett, samt våra tankar om filmen. Här får du mycket tips! :)

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards