Videohyllan

Alla inlägg under februari 2014

Av D - 24 februari 2014 22:38

Originaltitel: Planes
Regissör: Klay Hall
Utgivningsår: 2013
Längd: 92 min

 

Från världen ovanför Bilar kommer Flygplan, en actionfylld komedi om Dusty, ett spridarplan vars jobb är att hålla ogräset borta från åkrarna. Men Dusty har högtflygande drömmar om att få vara med i en flygtävling, trots att han inte direkt är byggd för att flyga snabbt och han råkar dessutom vara höjdrädd. Dusty sätts på prov då han siktar på att nå höjder han aldrig trott skulle vara möjligt. Med lite hjälp ifrån sina vänner hittar han modet att våga mer än han var byggd för.

Jag va väldigt skeptisk mot denna film. Trodde det skulle vara nån film dom gjorde i brist på annat. Jag älskar "Bilar" filmerna och visst, den är i samma anda, MEN den är mycket bra! Det bästa i hela filmen är skämten. Oj vad jag skrattade. Dom gör om hela världen i bilar och flygplan-stuk och dom har verkligen lyckats med att göra skämten roliga :) Denna film innehåller allt. Kärlek, action och komedi. Sjukt rolig och otroligt söt film! Disney/Pixar har lyckats igen :)


 

Av D - 23 februari 2014 21:58

Originaltitel: You´re next
Regissör: Adam Wingard
Utgivningsår: 2011
Längd: 95 min

 

Dom hoppas alla få tillbringa en perfekt helg på landet, men hamnar i en ren mardröm. Familjen Davison ses inte så ofta, men nu har hela familjen med sina respektive samlats för att fira föräldrarnas bröllopsdag. Stämningen är som den brukar vara vid framtvingade familjesammankomster, aningen spänd. Men det blir snabbt värre. Just denna helg härjar en grupp sadistiska mördare i området, dom har redan röjt undan grannarna och attackerar nu skoningslöst familjen mitt under middagen. Det finns ingen väg ut ur den noga gillrade fällan för Davisons. Tills en gäst till familjen visar oväntad förmåga att slå tillbaka mer hänsynslöst än angriparna. Men vem döljer sig bakom mördarnas masker och vad är deras motiv?


Tycker mer detta är en film i genren thriller, men den är klassad som skräck. Detta är en riktigt grym slasher film. Den började ganska kasst, men när det första mordet kom igång, så blev det fan bra. Jag blev otroligt överraskad. Full av spänning, våld och blod men fortfarande en hållbar handling och med en för en gångs skull smart "huvudkaraktär". Det här är allt man vill ha ifrån en sådan här typ av film men så sällan får.. Jag fullkomligt älskar den! :)

 

 

Av D - 22 februari 2014 21:56

Originaltitel: Tangled
Regissör: Nathan Greno & Byron Howard
Utgivningsår: 2010
Längd: 100 min

 

När kungadömets mest efterlyste (och charmigaste) bandit tvingas göra en överenskommelse med den gyllenblonda, tonåringen Rapunzel som sitter inspärrad i ett torn, så är det inledningen på ett hårresande äventyr. Den stilige tjuven Flynn Rider har glidit genom livet på en räkmacka tack vare sitt utseende, sin snabba tunga och en stor portion tur. Men när han söker skydd i ett mystiskt och avlägset beläget torn verkar hans tur tagit slut. Flynn blir nedslagen, bunden och tagen som gisslan av den vackra och slagfärdiga Rapunzel, vars 21 meter magiskt gyllene hår inte är det enda som är annorlunda med henne. Rapunzel har varit inlåst och ensam länge och ser den inställsamme tjuven som sin möjlighet att komma ut ur tornet. En komiskt kidnappning och lite utpressning och vips är Flynn och Rapunzel på väg på ett av dom trassligaste äventyren någonsin. 

 

SJUUUKT bra film :) Jag är ett STORT Disney-fan och detta är inget undantag! Den bjuder verkligen på massa humor blandat med kärlek och tårar! Verkligen jättebra film! Det är en vacker animerad film som har en redig hjältinna att gilla, och två sköna sidekicks i en trogen kameleont och en sur häst. Jag tycker faktiskt att Trassel är bland det bästa Disney har gjort på sistone. Den är väldigt snyggt dataanimerat och innehåller också fina sångnummer. Kanonfilm helt enkelt!

 

 

Av D - 17 februari 2014 18:07

Originaltitel: Big Mommas - Like father, like son
Regissör: John Whitesell
Utgivningsår: 2011
Längd: 107 min

 

Denna gången är Martin Lawrence är tillbaka som FBI-agenten med den ultimata förklädnaden: Big Momma. Som förstärkning plockar han denna gång in sin styvson Trent som ska hjälpa honom med ett uppdrag och själv får klä ut sig till den töntiga Charmain. Trent har nämligen bevittnat ett gangstermord, och måste skyddas. Så vart är det perfekta stället att gömma honom på? Självfallet ska dom båda klä ut sig till kvinnor och gömma sig på en flickskola för konstnärer där även ett USB-minne med bevis i gangsterfallet finns! 

 

Oj vad jag skrattade! Denna och ettan är ju heeelt underbara! Det enda negativa är att Brandon T. Jackson, som spelar Trent är så jävla ful. Jag störde mig på det under hela filmen. Och när han klär ut sig till Charmain så är den sista potatisen sådd. Herre min Gud... Lägg till en rysk skurk med två korkade sidekicks, en sliskig kärlekshistoria över en smörig pianoballad och en far-och-son-relation som löses över några danssteg och du har en komplett komedi :)

 

 

Av D - 17 februari 2014 16:08

Originaltitel: Big Mommas house 2
Regissör: John Whitesell
Utgivningsår: 2006
Längd: 99 min

 

FBI agenten Malcolm har begärt att bli förflyttad från gatan till ett skrivbordsjobb då han snart ska bli pappa. Men när hans första partner hittas mördad efter att ha undersökt ett fall involverande en ny typ av datormask, som kan ge utomstående tillgång till kritiska regeringsuppgifter, bestämmer han sig för att försöka komma åt den ansvarige för programmeringen av masken - Tom Fuller. Enda sättet för honom att ta sig in i Fullers hem är att återigen förklä sig till sitt alter ego Hattie Mae Pierce aka Big Momma och ta anställning som familjens nya nanny – vilket visar sig vara ett knepigare jobb än vad han till en början trodde.


Inte lika bra som ettan, men denna är sevärd också! Humorn är nog större i denna än i första faktiskt... men jag tycker ändå att ettan håller måttet mera. Än en gång har Martin Lawrence gjort succé som Big Momma, och jag skrattar så jag storknar! Även ungdomarna som Big Momma ska vara nanny åt gör och säger en och annan rolig sak, så man skrattar ju ännu mer!!! Jag va dock ganska trött när jag såg denna, så jag hängde kanske inte med riktigt. Kan ju va därför jag tycker ettan är bättre.



Av D - 16 februari 2014 11:22

Originaltitel: Big Mommas house 
Regissör: Raja Gosnell
Utgivningsår: 2000
Längd: 98 min

 

Den tuffe FBI-agenten Malcolm Turner är känd för att kunna klä ut sig och föreställa nästan vem som helst. Och förklädnad är såklart en god egenskap när man jobbar under täckmantel. När Malcolm får i uppdrag att skydda en ensamstående mamma, Sherry och hennes son Trent och samtidigt fånga en brutal bankrånare som är Sherrys exman, som nyligen rymt från fängelset tvingas han försöka personifiera en kvinna. Men inte vilken kvinna som helst, utan Big Momma. Det hela blir ännu mer komplicerat när Malcom blir förälskad i Sherry. Kan han försöka fånga den brutala bankrånaren samtidigt som han kan försöka fånga Sherrys hjärta?

 

Kanonfilm! En actionkomedi som bjuder på extremt många skratt! Martin Lawrence gör ett kanonjobb som både agenten Malcolm och självaste Big Momma. Filmen är verkligen min humor med pruttande, skitande, rapande och andra äckliga saker :) Man kan säga att detta är en negervariant på 80-talets komedisucce Mrs Doubtfire. Finns två uppföljare också. Ska visst vara roliga dom med, så dom får jag absolut inte missa! :)

 

 

Av D - 15 februari 2014 12:04

Originaltitel: Beetlejuice

Regissör: Tim Burton
Utgivningsår: 1988
Längd: 92 min

 

Barbara och Adam dör i en bilolycka på väg hem från järnaffären. Men dom fortsätter att bo kvar i sitt vackra hus men en dag är huset sålt och en ny familj flyttar in, familjen Deetz. Dom är vana att handskas med övernaturliga ting och Barbara och Adam är alldeles för harmlösa som spöken för att kunna skrämma bort dom. Dom måste till slut tillkalla experthjälp från spöket Betelgeuse, men avstår från hans hjälp då Betelgeuse visar sig vara både pervers och farlig. Dottern i den nyinflyttade fa okänner en stark dragelse till det ockulta och det tar inte lång tid förrän hon stöter på Betelgeuse som lurar henne att med hjälp av en rebus säga hans namn tre gånger och på så vis befria honom från hans fängelse. 

 

Underbar kultfilm av Tim Burton från 1988! Jag skrattar mig igenom hela filmen. Har sett den hur många gånger som helst. Specialeffekterna är inte av högsta kvalité men är gjorda med glimten i ögat. Man ser att många effekter är målade och lite barnsliga, men det gör inget för makeupeffekterna väger upp det hela. Dom är inte mindre än lätt fantastiska med tanke på att dom inte är datagenererade :) Finns många kändisar som är med i filmen som Winona Ryder, Michael Keaton, Alec Baldwin, Geena Davis och Catherine O’Hara.

 

 

Av D - 11 februari 2014 12:51

Startade: 2005
Genre: Sammhällsdokumentär
Säsonger: 10

 

Outsiders är ett svenskt tv-program (dokumentärserie) om udda och annorlunda karaktärer, som sändes på Kanal 5. Programmen handlar om människor med annorlunda livsstilar och vanor. Det kan handla om olika sjukdomar, fobier, extrem bodysmyckning, att vara kortväxt och olika sexuella avvikelser. Dokumentärerna finns på Kanal 5:s hemsida eller på Kanal 5-appen (där finns alla säsongerna). 

 

Sjukt bra dokumentärserie och väldigt intressant! Man får följa ett antal personer genom avsnittet och deras avvikelser, sjukdomar, livsstilar osv. Det kan handla om allt från att folk vill göra sig yngre till människor som tror dom är någon form av djur istället för människa. Det finns flera säsonger, och varje avsnitt är fan bra! Sjukt hur människor tänker egentligen... men men... det är ju därför dom kallas "outsiders". Här nedanför sänds ett klipp om nordens mest piercade man.

 

 

Presentation


Vår filmblogg där vi skriver om filmer vi sett, samt våra tankar om filmen. Här får du mycket tips! :)

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10 11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards