Videohyllan

Alla inlägg under december 2013

Av D - 31 december 2013 13:36

Originaltitel: Big
Regissör: Penny Marshall
Utgivningsår: 1988
Längd: 104 min

 

Josh gör en önskan om att bli stor av en spåmaskin på ett tivoli och han kom att få mer än vad han begärde. Nästa morgon när Josh vaknar upp har hans önskan slagit in. Han vaknar upp med en 35-årings kropp. Men Josh är fortfarande samma 13-åriga pojke innanför den åldrade utsidan. Nu måste han lära sig att leva i dom vuxnas värld. Josh får ett jobb på en leksaksfabrik och lyckas attrahera en arbetskamrat med en svartsjuk pojkvän, men allt Josh vill göra är att leka med leksakerna.


Denna film tröttnar man ALDRIG på. Alla måste väl ha sett denna film? Annars: se den! Detta är en film som jag sett hur många gånger som helst och ser den gärna många gånger till! Tom Hanks gör rollen som en 13-årig pojke sååå perfekt! Han passar verkligen in för den rollen! Dock finns det en läskig sak i filmen... och det är fan spåmaskinen. Hade jag sett en sån hade jag sprungit för livet. Fy fan vad skrämmande den är! Annars är filmen en kanon romantisk komedi/familjefilm. Den bjuder på en del skratt genom hela filmen :)



Av D - 30 december 2013 14:07

Originaltitel: Anchorman: The legend of Ron Burgundy
Regissör: Adam McKay
Utgivningsår: 2004
Längd: 94 min

 

En snobbig nyhetsreporter på 70-talet paras ihop med en ambitiös, kvinnlig kollega som faktiskt är en duktig journalist. Han kommer då till en störande upptäckt: hans perfekta frisyr och mustasch och förmågan att kunna läsa innantill från en teleprompter kanske inte är gott nog åt hans tv-station i San Diego, Kalifornien. I början träffas paret och inleder en relation, men ju mer tiden går utvecklas en kamp för ett bli nyhetsankare nummer ett. 

 

Tyvärr skapar jag en dålig bild av filmen redan INNAN jag ser den... och det är pga att Will Ferrell spelar huvudrollen. Jag avskyr verkligen den människan. Men jag gav filmen en chans. Och herre gud vad denna filmen suger. Jag skrattade inte en enda gång åt Will Ferrell. Därmot garvade jag ett par gånger åt den tröga snubben Steve Carell som spelas av Brick Tamland (Even den allsmäktige). Jävlar vad kul han va i denna film :) 

 

 

Av D - 29 december 2013 10:24

Originaltitel: Silent night, deadly night
Regissör: Charles E Sellier Jr
Utgivningsår: 1984
Längd: 84 min

 

En familj är på väg hem för att fira jul. Dom stoppas av en tjuv som är utklädd till jultomte. Dom båda föräldrarna mördas mitt framför ögonen på deras söner Billy och Ricky. Billy flyr i rädsla och chock till skogs. Dom båda barnen tas hand om på ett barnhem. Abedissan på barnhemmet är väldigt sträng, och han får inlärt att bl.a sex är en stor synd. När Billy blir myndig skickas han ifrån barnhemmet för att börja sitt eget liv. Han får också ett jobb, vilket inte är så lyckat: Jobbet kräver att Billy ska bära tomtedräkt. Detta väcker hans mörka minnen till liv och han flippar ur... Billy begår blodiga mord iförd sin tomtedräkt, och börjar sakta närma sig Abedissan.

 

Haha... Den första halvtimman på denna film är okej. Men resterande tiden är filmen helt urflippad. Jag kallar den dålig. Absolut ingen film jag ser igen. Tomteslasher-film så det smäller om det. Han mördar på helt vidriga och råa sätt, men ändå inget plus för nånting. Det hemska är dom traumatiska minnena men allt annat blir bara skratt, en tomte som dödar folk och skriker "Straff" och "Stygg" kan jag knappast ta på allvar. Allting är mycket dåligt och skådespeleriet är jävligt dåligt. NAAAUUUGHTYYYY..... PUNISSSSHHHHHH..........

 

 

Av D - 27 december 2013 23:09

Originaltitel: Mouse hunt
Regissör: Gore Verbinski
Utgivningsår: 1997
Längd: 99 min

 

Dom otursförföljda bröderna Lars och Ernie Smuntz har precis blivit ägare till en gammal snörfabrik och ett fallfärdigt och nedslitnet gammalt hus som dom ärvt från sin far. Vilken skit, tänker dom. Ända till en dag då dom inser att den värdelösa huset i verkligheten faktiskt är värd en förmögenhet. Men innan dom kan håva in pengarna, måste dom göra sig av med husets ende envise inneboende: en liten tjurig mus. Det som först verkar som en barnlek blir till en enorm kamp av hysteriska proportioner.


Så himla rolig film. Jag såg denna film säkert hundra gånger (jag skojar inte) när jag va barn. Och jag råkade stöta på denna film och tänkte att jag måste ju se den igen. Och herre min gud vad jag skrattade! Lika mycket nu som då :) Detta tycker jag är en helt underbar komedi, som även blir en familjefilm. Så himla mycket elände. Sån otur. Så mycket skratt - enbart för en liten mus :) Men alla filmer slutar lyckligt, eller? :)



Av D - 26 december 2013 21:18

Originaltitel: The lovely bones
Regissör: Peter Jackson
Utgivningsår: 2009
Längd: 136 min

 

För unga Susie leker livet. Hon är kär i en kille som bestämt träff med henne till helgen och nu ska hon bara ta genvägen över majsfältet hem eftersom hon är lite försenad. Platsen är Norristown, en förort till Philadelphia och året är 1973 och det närmar sig jul. En granne, George Harvey, ber henne ta en snabb titt på något som han byggt och eftersom han verkar så vänlig så följer hon med honom trots att hon inte har tid. Susie kommer inte hem till middagen med familjen, hon kommer inte hem överhuvudtaget för hon blev våldtagen, mördad och styckad i en underjordisk koja planerad och byggd av den vänlige grannen Harvey. När polisen väl börjar leta efter flickan ligger hennes kropp redan i en säck i ett kassaskåp men hennes själ befinner sig i himlen där hon vakar över sin sargade familj som försöker komma vidare utan sin äldsta dotter. 


Jag trodde denna film skulle vara bättre. Man har hört så mycket om den. Början och slutet va bra, men i mitten va den väldigt... skum... Lite som en fantasifull saga... Och ganska tjatande. Men bara i mitten. Resten är en bra handling! Hela filmen kan man typ förklara med tre ord. Vacker, tragisk och ljus. Gillar du drama ska du absolut se den. Men jag ser den inte mer än en gång.



Av D - 25 december 2013 18:01

Originaltitel: Cinderella
Regissör: Clyde Geronimi & Wilfred Jackson
Utgivningsår: 1950
Längd: 74 min

 

En föräldralös flicka växer upp hos sin elaka styvmor och styvsystrar i slottet som en gång tillhörde hennes far. Hon tvingas att bli deras kökspiga samt sköta allt hushållsarbete. För att hon ska bli riktigt förödmjukad kallar dom henne för Askungen. Även om hennes styvmor och styvsystrar hela tiden ordnar nya uppgifter åt henne fortsätter hon att drömma om den dag då hon kommer att finna lyckan. Dom enda på slottet som behandlar henne väl är djuren, med ett undantag; hennes styvmors katt Lucifer som gör allt för att ge henne mer arbete. En dag bjuder kungen på bal till ära av hans son; landets prins. Alla ogifta kvinnor i landet är inbjudna och Askungens styvmor lovar henne att hon ska få följa med. Styvmodern har dock tänkt ut en plan för att hindra Askungen från att sy sin klänning som ger henne mycket mer arbete än vanligt. Hennes vänner mössen och fåglarna syr dock färdigt den åt henne och Askungen springer ner för att hinna med vagnen som ska ta henne till slottet.


Älskar denna saga. Detta är den 12:e Disney Klassiker-filmen och är gjord 1950, och den är hur underbar som helst. Historien är inte ny och efter att ha Googlat lite får jag veta att liknande historier har funnits sedan före Kristi födelse och i en hel massa olika kulturer! Ganska coolt ändå! Jag förknippar Askungen starkt med julafton och Disneys julprogram. Det är så mysigt att se denna på tv runt juletid. Drömmar kan bli sanna :)

 

 

Av D - 17 december 2013 19:20

Originaltitel: Tomten är far till alla barnen
Regissör: Kjell Sundvall
Utgivningsår: 1999
Längd: 95 min

 

Sara bjuder in sina tre tidigare män, deras nya fruar och deras nya barn att fira julafton tillsammans med sin nye man Janne. Allt för att alla barn ska få uppleva en äkta jul tillsammans med alla sina föräldrar. Med en del sprit innanför västen råkar Janne av misstag avslöja för en av gästerna att han låtit sterilisera sig utan att berätta det för Sara, som i sin tur inget högre önskar än att få barn med Janne. Det tar inte lång tid innan alla på festen känner till Jannes lilla anatomiska ingrepp. Alla utom Sara. Vid middagen avslöjar Sara strålande den glada nyheten: hon är gravid! Janne ska äntligen bli pappa! Hur kan Sara vara gravid?


En KLOCKREN film! Jag har sett denna film miljoner gånger och jag älskar den lika mycket varje gång! Peter Haber (en av mina favoriter) spelar Janne, och han spelar denna rollen så SJUKT bra. Jag skrattar så himla många gånger! Denna äkta svenska julafton kan hända i vilken familj som helst :) Alla intriger, missförstånd och bråk. Verkligen en succé film. Har du inte sett den, så gör det!

(OBS: Hittade ingen trailer - så jag lägger upp en bild)



 

Av D - 15 december 2013 23:07

Originaltitel: Livvakterna
Regissör: Anders Nilsson
Utgivningsår: 2001
Längd: 112 min

 

Johan Falks gode vän Sven Persson driver ett konfektionsföretag med en del av sin verksamhet förlagd till utlandet. Efter att ha blivit utsatt för maskningsaktioner på fabriken i Estland, organiserade av den lokala maffian, tar Sven kontakt med Nikolaus Lehman, en säkerhetsexpert som lovar ta hand om maffian mot en viss procent på Svens vinster. Nikolaus tar hand om problemet. Definitivt och utan nåd. Sven som blir förskräckt över Nikolaus metoder, säger upp överenskommelsen dom emellan. Han åker hem till Sverige och hoppas att allt ska lösa sig. Men Nikolaus menar att avtalet inte går att bryta. Plötsligt är det inte bara Svens företag som står på spel. Nu är hela hans familj i livsfara.

 

Ja, denna va bra! Bättre än första filmen "Noll tolerans". Filmen gav mycket spänning och man satt på nålar genom hela filmen. Fortfarande håller jag fast vid att inget slår "Beck", men ska se alla Johan Falk filmer iallafall, för dom verkar ju absolut inte va dåliga!! Samuel Fröler spelar Sven, och jag gick i samma skola som hans brors/syster barn (nåt sånt släktskap va det iallafall). Ganska coolt. Jag hade en liten crush på honom då ;) Höhö, men nog om det nu. Bra film!

 

 

Presentation


Vår filmblogg där vi skriver om filmer vi sett, samt våra tankar om filmen. Här får du mycket tips! :)

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27
28
29
30 31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards