Videohyllan

Alla inlägg under november 2016

Av D - 30 november 2016 11:27

Originaltitel: Wake Wood
Regissör: David Keating
Utgivningsår: 2009
Längd: 90 min

 

Om du fick chansen att få träffa din avlidna dotter under tre dagar igen, skulle du då ta den? Det gifta paret Louise och Patrick ställs just inför detta val. Dom får se sin dotter Alice bli våldsamt dödad av en ondskefull hund och för att undkomma sin sorg, flyttar det unga paret till den lilla byn Wake Wood ute på den Irländska landsbygden. Befolkningen i den lilla byn sympatiserar med Louise och Patrick och introducerar dom för en hemlig, hednisk rit som gör det möjligt för dom att åter få träffa sin dotter under ytterligare tre dagar innan hon försvinner för evigt. Dom både lockas och finner idén motbjudande, men beslutar sig till sist för att följa byns överhuvud Arthur.


Mycket bra och spännande film. Den är sorglig och man blir gripen av föräldrarnas sorg för sitt barn, trots att det är en skräckfilm. Dock är gorescenerna verkligen välgjorda och äckliga. Jag tycker lite att regissören försöker härma Stephen Kings "Jurtjyrkogården". Temat är ganska likt. Men det är ett bra tema och fungerar väldigt bra. Jag gillar själva bykulturen och ritualen väldigt mycket. Mycket genomtänkt med en noga ritual vilket gör filmen mer trovärdig. Läste nånstans att filmen är inspelad i Sverige. Vet dock inte om det stämmer, men miljön såg faktiskt ut som vårt tråkiga land.



Av D - 30 november 2016 11:13

Originaltitel: The lords of Salem
Regissör: Rob Zombie
Utgivningsår: 2012
Längd: 101 min

 

För 300 år sen i staden Salem anklagades oskyldiga kvinnor för häxeri och dömdes till döden. Staden styrdes med järnhand av dom så kallade "Lords of Salem". Men fyra kvinnor som brutalt torterades och avrättades i hemlighet, svor på att en dag återvända till Salem och utkräva hämnd. 300 år senare träffar vi på Heidi som jobbar på den lokala radiostationen. En dag upptäcker hon en vinylskiva med konstig musik i brevlådan som hon spelade upp i radiostationen. Det hon inte vet är att hon råkar av misstag släppa lös en helvetisk förbannelse över staden Salem.  


Alltså.... filmen börjar okej. Jag älskar filmer som har med häxeri och Salem att göra. Den bygger upp en spänning runt den häftiga Heidi. Men sen krashar filmen rakt ner i 300 km/h. Vad fasiken va detta? Vad va det jag kollade på!? Denna film ballar inte bara ur, utan den ballar ut TOTALT. Det är Rob Zombie som har regisserat denna film, men han misslyckas ju totalt. Mot slutet visste jag inte om jag skulle skratta eller gråta. Jag förstod ingenting. Så mycket sjukt och meningslöst i filmen. Detta va den sämsta av filmer jag sett.



Av D - 29 november 2016 12:33

Originaltitel: Corpse bride
Regissör: Tim Burton & Mike Johnson I
Utgivningsår: 2005
Längd: 78 min

 

Unge Victor van Dort är en blyg och nervös man som skall giftas bort med Victoria Everglot i ett arrangerat äktenskap. Av en ren händelse råkar han emellertid få en död kvinna till sin äkta hälft och hamnar i dödsriket trots att han ännu lever. I dödsriket blir det kaos och Victor försöker förklara för hans trolovade Emily att detta är ett stort misstag. Han försöker komma tillbaka till sin älskade Victoria, men hans hustru har synpunkter på kärleken mellan dom levande.


Men vilken söt film. Bakom filmen ligger filmgeniernas stora hjärna - Tim Burton. Filmen är väldigt grå och gothisk vilket gör den så mysig! Handlingen är en väldigt vacker berättelse om olycklig kärlek, men jag har lite svårt att placera genren. Det är ingen komedi, trots en del roliga inslag. Även om den är animerad är det ingen vidare film för barn. Pianostycket som Victor och Victora spelar har verkligen satt sig i hjärtat. Vackert, vackert! Jag ska skämmas, för jag har inte sett "Nightmare before christmas", men jag lovar - det blir den filmens tur snarast!



Av D - 29 november 2016 10:39

Originaltitel: The grey man
Regissör: Scott L. Flynn
Utgivningsår: 2007
Längd: 98 min

 

Verklighetsbaserad thriller om den amerikanska seriemördaren Albert Fish. 1928 bortförs den änglalika tioåringen Grace Budd av en vänlig gammal man och försvinner för alltid. Kriminalpolisen Will King letar efter henne i sex år och griper till slut Albert Fish. Polisen blir chockad av den serie fruktansvärda brott som nu uppdagas. Hur kan en människa komma undan med så många brott utan att någon reagerar?


Albert Fish föddes 1870 och blev avrättad 1936, då 65 år gammal. Han va en amerikansk seriemördare, pedofil, nekrofil och kannibal. Han mördade, styckade och åt upp minst 15 barn under hans levnadsår. Hans mord va ofta utdragna och torterande. Dom stackars barnen led otroligt mycket. Så jävla sjuk människa. Detta är en film om hans liv och hans mord på bland annat flickan Grace Budd. Och om polisen Will King som aldrig gav upp letandet på hennes mördare. Filmen va faktiskt jäkligt bra och spännande. Man blir bara så jäkla arg över att sånt här får ske. Vad fan är det för fel på människor?



Av D - 28 november 2016 11:07

Originaltitel: Mr Jones
Regissör: Karl Mueller 
Utgivningsår: 2013
Längd: 90 min

 

Scott är en filmare i behov av inspiration. Han och hans flickvän Penny flyttar in i ett ödsligt hus i hopp om att få kreativitet. Sedan upptäcker dom sin granne, den mystiske Mr Jones. Han är känd för sina spöklika skulpturer och har själv förblivit ett mysterium för omvärlden. Scott och Penny är övertygade om att dom har hittat det perfekta ämnet för sin film och smyger sig in i hans verkstad, något som kan få otäcka konsekvenser. Vem är Mr Jones?


Vad ska man säga om denna film egentligen? Jag blir så less på dessa filmer! Den börjar hur bra som helst! Historien är spännande och sakerna dom upptäcker gör bara att man vill se mer och veta vad som händer! Och jag menar verkligen att det är superspännande! Men sen i mitten tappar den historien totalt. Till slut vet man inte vad som händer, vad som är på riktigt och vad som är inbillning. Allt kraschar totalt. Åh vad sur jag blir! Filmningen är ungefär som Blair Witch Project och antingen hatar man det eller gillar det. Jag gillar det. Men som sagt.... filmen tappar verkligen allt. 



Av D - 26 november 2016 20:44

Originaltitel: Satanic
Regissör: Jeffrey G Hunt
Utgivningsår: 2016
Längd: 84 min

 

Fyra kompisar är på väg till Coachellafestivalen och gör en liten avstickare till Los Angeles för att besöka mer eller mindre kända satanistiska och ockulta platser som till exempel huset där Mansons mördade Sharon Tate. Efter att ha pratat med och sen följt efter ägaren till en ockult butik räddar gänget en mystisk flicka som såg ut att bli offrad till Satan av en lokal sekt som hon tillhörde. Men sanningen är ännu värre.


Okej, jag har faktiskt både gott och ont att säga om filmen. Vi kan börja med det positiva: historien är faktiskt grymt spännande och läskig och man vill verkligen att tiden ska gå, sig så att man får se slutet. Jag är inte riktigt haj på vad satanister gör egentligen, men här fick man visst få veta lite. Kineskillen va grymt snygg med kajal. Det negativa: skådisarna är okej, men vid vissa tillfällen i filmen så gör dom verkligen ett uselt jobb. Tempot på filmen kunda ha varit lite snabbare. Ögonbrynen tillsammans med hårfärgen på Elise (Clara Mamat) ser fruktansvärt ut! Men i helheten ligger filmen faktiskt på plus sidan! Och såna här ställen finns ju på riktigt som man kan besöka. Så coolt.



Av D - 26 november 2016 17:39

Originaltitel: Zootopia
Regissör: Jared Bush, Byron Howard & Rich Moore
Utgivningsår: 2016
Längd: 108 min

 

Den moderna däggdjursmetropolen Zootropolis är en stad som inte liknar någon annan. En stad där världens djur, från den största elefanten till den minsta näbbmusen, lever tillsammans i stadsdelar som eleganta Sahara Square och kyliga Tundratown. Men när den alltid lika positiva poliskonstapeln Judy Hopps anländer till Zootropolis, upptäcker hon att det inte är så lätt att vara den första kaninen bland dom stora och tuffa djuren i stadens polisstyrka. Fast besluten att bevisa vad hon går för bestämmer hon sig för att knäcka ett knepigt fall, trots att hon måste jobba med den luriga räven Nick Wilde för att lösa mysteriet.


Åh, jag älskar denna! Det är exakt som en bra actionkomedi-polisfilm! Lite lik Bad Boys faktiskt. Syftet med filmen är väldigt uppenbart. Hur du än ser ut, hur liten eller stor du än är - så är du lika mycket värd som alla andra. Det är väldigt aktuella och viktiga samhällsfrågor och en tydlig markering mot rasism. Fast i djurens värld så vet vi att detta tyvärr är omöjligt. Men i filmen fungerar det toppen! Många roliga inslag med härlig humor. Älskar den!



Av D - 25 november 2016 18:53

Originaltitel: Planes: Fire & rescue
Regissör: Roberts Gannaway
Utgivningsår: 2014
Längd: 83 min

 

Det världsberömda racingflygplanet Dusty får reda på att hans motor är skadad och att han kanske aldrig kommer kunna tävla igen. Han bestämmer sig istället för att ta tjänst som brandflygplan. Tillsammans med den erfarna brandhelikoptern Blade Ranger och hans team ger sig Dusty ut för att bekämpa skogsbränder och lär sig i processen vad som krävs för att bli en riktig hjälte.


Som ni vet, så älskar jag ju alla sorter av dessa filmer. Och detta är inget undantag. Jag tycker till och med att denna är bättre än första Flygplan-filmen. Fast på första plats kommer ändå Bilar-filmerna. Flygplanet Dusty är så fruktansvärt söt och hela historien känns mer genomtänkt. Animationerna är grymt snygga och själva naturen runt hela filmen har dom gjort skitbra verkligen. Sen älskar jag ju bilar, och det finns det gott om i denna film även om huvudkaraktärerna är flygplan :)



Presentation


Vår filmblogg där vi skriver om filmer vi sett, samt våra tankar om filmen. Här får du mycket tips! :)

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26
27
28 29 30
<<< November 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards