Videohyllan

Alla inlägg under april 2017

Av D - 28 april 2017 08:36

Originaltitel: Pete´s dragon
Regissör:
David Lowery
Utgivningsår:
2016
Längd:
103 min

 

I många år har den gamle träsnidaren Mr Chameleon underhållit traktens barn med sina historier om den farliga draken i den djupa skogen. För hans dotter Grace, som jobbar som skogsvaktare är detta inte mer än överdrivna historier, tills hon möter Peter, en hemlös 10-åring. Peter påstår sig leva i skogen tillsammans med en enorm, grön drake vid namn Elliott och hans beskrivning av draken verkar förvånansvärt lik draken i hennes fars historier. Grace bestämmer sig för att undersöka varifrån Peter kommer och hur sann historien om draken egentligen är.


Nja... för barnen är det säkert en kanonfilm, men jag fastnade inte alls för den. Pojken som spelar Pete kunde dom ha bytt ut mot en skådespelare med mer inlevelse... det finns faktiskt många barn som är duktiga skådisar. Draken däremot är otroligt söt! Även om den storleksmässigt skiljer sig åt i vissa scener så tänker man inte på det om man inte är som jag, som måste analysera allting. Historien är däremot bra och spännande och det hade kunnat bli en kanonfilm av detta!



Av D - 25 april 2017 13:29

Originaltitel: Moana
Regissör:
Ron Clements, Don Hall, John Musker & Chris Williams I
Utgivningsår:
2016
Längd:
107 min

 

I det forntida Oceanien i Söderhavet ger sig den skickliga seglaren Vaiana ut för att leta efter en sägenomspunnen ö. På sin fantastiska resa slår hon sig ihop med sin stora idol, den legendariske halvguden Maui, och tillsammans korsar dom det öppna havet. Under den actionspäckade färden stöter dom på jättelika havsvidunder, sällsamma dolda världar och uråldrig folktro.

Underbar film! Jag älskar allt som har med gudar, sägner och folktro att göra! Filmen är mycket söt och väldigt spännande. Men sen kan man inte förväta sig annat av filmen eftersom att det är en ny Disney-klassiker. Animationen är lysande, musiken är bra och man följer verkligen med in i magins värld. Underbart att folk än idag tror stenhårt på sina forna Gudar. Många Gudar är väldigt fascinerande och mystiska, det gillar jag skarpt. Det konstigaste med denna film är att den har två titlar: Vaiana och Moana. Fattar inte det där.



Av D - 22 april 2017 20:02

Originaltitel: Eight legged freaks
Regissör:
Ellory Elkayem
Utgivningsår:
2002
Längd:
99 min

 

Efter ett kemikalieutsläpp i en flod uppstår en koloni jättespindlar. När larmet om dom åttabenta krypen går i den lilla småstaden är det gruvingenjör Chris McCormick som trummar ihop en grupp modiga män och kvinnor för att försvara sin stad. Tillsammans med sheriffen Sam Parker, hennes son Mike, dottern Ashley och den paranoida radioprataren Harlan förklarar dom krig mot de blodtörstiga jättekrypen. Nerifrån ett gruvschakt styr en gigantisk spindelhona sin koloni.


Ganska okej skräck/komedi (men mest komedi) film med David Arquette. Med spindelfobi spelar det ingen roll att spindlarna ser enormt data animerat gjorda - det blir äckligt ändå. Bara tanken på dessa åtta-bens-djur ger mig kalla kårar. Filmen är faktiskt helt okej. Science fiction blandat med en gnutta komedi. Handlingen är spännande och David Arquette är en bra skådis vilket resulterar i en bra film.



Av D - 21 april 2017 21:38

Originaltitel: Hook
Regissör:
Steven Spielberg
Utgivningsår:
1991
Längd:
144 min

 

Peter Banning är en rik advokat med en kärleksfull hustru och två försummade barn. Hela familjen åker till London för att hälsa på hans hustrus mormor Wendy, som tog hand om Peter när han var föräldralös. En kväll blir hans barn kidnappade och samma kväll får han träffa den lilla fen Tingeling. Hon säger till Peter att han är Peter Pan och att det är hans ärkefiende kapten Krok som har kidnappat hans barn. För att kunna rädda dom måste Peter bege sig till Landet Ingenstans och besegra kapten Krok med hjälp av dom förlorade barnen. Men Peter har svårt att tro att han verkligen är Peter Pan eftersom han är nu vuxen och inte tror på sagofigurer och har dessutom inget minne om sin barndom. För att kunna få tillbaka sina färdigheter, som att flyga, måste Peter finna sin innersta lyckliga tanke.


VÄRLDENS... och då menar jag verkligen VÄRLDENS bästa film! Jag älskade den sen 1991 och älskar den fan ännu mer nu. Åh, min kära Robin Williams. Han är så saknad. Denna filmen ger mig en sån påmminelse om att få fantasin att fortsätta leva i en, att alltid sätta barnen i första hand och att aldrig - som jag alltid säger - någonsin bli vuxen. Jag är övertygad om att mitt liv har spelats upp på exakt samma sätt som denna Peter Pan, då jag ofta säger att jag är Peter Pan för jag kommer aldrig någonsin bli vuxen :P Världens bästa och mysigaste film!


Av D - 19 april 2017 11:50

Startade: 2011
Genre:
Fantasy
Säsonger:
7


När Emma blir the Dark Swan, suddas gränsen mellan gott och ont ut då hon börjar njuta av den berusande smaken av makt! Livrädd att hon ska bli fångad, besöker hon och Hook, Camelot för att hitta den enda personen som kan hjälpa dom, Merlin! Olyckligtvis visar sig Kung Arthur vara förrädisk då han slår sig ihop med den hämndlystne Zelena. Nu måste Emma och hela hennes Storybrooke familj ge sig ut på en skrämmande resa ner till underjorden Hades, där dom försöker rädda Hook från ett öde värre än döden … med "hjälp" från Rumplestiltskin. Men kommer någon av dom att överleva resan?


Inte den bästa av säsongerna, men stundvis är den mycket spännande medan andra stunder känner man att det blandas in för mycket och det blir ganska snurrigt. Handlingen om tex Camelot är inte så bra medan handlingen av dödsriket och Hades är spännande som fasiken! Jag trodde dock att det skulle handla mer om Emma när hon blir The Dark Swan, men så himla mycket fokuserades det inte på det. Det la mer energi på annat istället. Men alla säsongerna får faktiskt toppbetyg! I love them!


I denna säsong får vi lära känna nya karaktärer som Robin Hood, Prince Henry Mills, Merlin, King Arthur, Guinevere, Sir Lancelot, Violet, Nimue, Dr. Victor Frankenstein, Dorothy Gale, Merida, Hades, Hercules, Zeus, Scarecrow, och Häxan från Hans & Greta.

 

 

Presentation


Vår filmblogg där vi skriver om filmer vi sett, samt våra tankar om filmen. Här får du mycket tips! :)

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards