Videohyllan

Alla inlägg under juni 2013

Av D - 26 juni 2013 23:04

Originaltitel: The ABCs of death
Regissör: Många olika - en för varje kortfilm
Utgivningsår: 2012
Längd: 123 min

 

26 kortfilmer, en för varje bokstav i alfabetet, som bygger på temat döden och gjorda av 27 olika regissörer. Första filmen heter "Apocalypse" och följer en kvinna som brutalt har ihjäl sin man, den andra heter  "Bigfoot" och handlar om ett barnvaktande tonårspar som skrämmer en flicka till sömns med hjälp av myten om Bigfoot. Och så vidare.


Fy faaaaaaaan vilken dålig film! Får man ens kalla detta för film? Och får man ens sätta den i genren skräck?! 26 kortfilmer som är hur usla som helst! Overkliga, överdrivna och kassa. Jag såg dock bara 30 minuter (efter bokstaven F som stod för FARTS = FISAR), sen stängde jag av. Jag är absolut inte den som stänger av en film. Är den dålig så brukar jag ändå kolla klart den. Detta måste vara den första filmen i mitt liv som jag stängar av för att den är kass.



Av D - 23 juni 2013 15:43

Originaltitel: Into the woods
Regissör: Rob Marshall
Utgivningsår: 2014
Längd: 124 min

 

En modern tvist på dom klassiska Bröderna Grimm-sagorna! En musikal-fantasyfilm som bygger på en Broadway-musikal och blandar inslag och karaktärer från många välkända sagor, som Askungen, Jack & bönstjälken och Rödluvan. Historien handlar om en bagare och hans fru och deras önskan om att starta familj. Vi följer den barnlöse bagaren när han beger sig in i skogen för att konfrontera häxan som lagt en förbannelse över dom. Han får i uppgift från häxan att hämta olika, nästan omöjliga, saker från skogen och ge henne. Annars kommer bagaren och hans fru aldrig att kunna bilda familj.


Denna film HADE kunnat bli väldigt bra, om vissa ändringar gjordes. Bland annat själva musikalsaken. Jag avskyr musikaler. Visst, hade det varit lite musikal så hade det varit okej, men denna film sjungs igenom helt och hållet. Jag fick dock tipset att sänka ljudet helt, vilket jag gjorde, och det är nog tack vare det som jag orkade kolla klart hela filmen utan huvudvärk. Handlingen är sådär. Det är en charmig idé att blanda olika sagokaraktärer i en film, men dessa karaktärer höll inte måttet. Det enda positiva med denna film va den lilla rollen som Johnny Depp hade som Vargen. Och huvudrollen som häxan som Meryl Streep hade. 



Av D - 23 juni 2013 15:35

Originaltitel: Boogeyman 3
Regissör: Gary Jones
Utgivningsår: 2008
Längd: 94 min

 

När en collegestudent bevittnar sin rumskamrats påstådda självmord startar en serie skrämmande händelser som får henne att frukta en övernaturlig varelse. Medan hon försöker övertyga resten av sina huskamrater om att "The Boogeyman" faktiskt finns växer den onda kraften starkare och hennes vänner börjar betala priset. Nu måste hon stoppa denna ondska innan hela universitetsområdet blir dess offer.


Från att göra ettan, som är väldigt duglig att titta på, till att göra tvåan, som är SKITBRA, till att göra trean som sänker ner allting till botten är så kasst. Dom skulle verkligen stannat efter tvåan. Eller åtminstone ansträngt sig lite mer på tredje filmen. Filmen är otroligt tråkig. Det händer verkligen väldigt lite under hela filmen och rädd blir man knappast. Till största delen som alla andra "collage-skräckisar" men vissa scener var väldigt bra, som den nere i tvättstugan. 



Av D - 23 juni 2013 15:30

Originaltitel: Mirrors 2
Regissör: Victor Garcia
Utgivningsår: 2010
Längd: 86 min

 

En ung kvinna mördas brutalt framför en spegel som är en portal till dom levande dödas värld. Hennes ande förvandlas till en vildsint mördare, och en efter en jagar hon dom män och kvinnor som bär skulden till hennes fasanfulla död. Hon utkräver en blodig hämnd genom att lemlästa dom skyldiga och slita ut deras innanmäte. Dom kan inte fly... Dom kan inte gömma sig... Dom kan inte titta i spegeln!


Detta är uppföljaren till Mirrors, som kom ut 2008. Och jag kan redan nu tala om att denna va mycket bättre än första! Handlingen verkade vara mer genomtänkt och det uppstod inga frågetecken i slutet. Däremot tycker jag, precis som med ettan, att den kunde varit läskigare. Finns endel groteska scener visserligen, men mer "hoppa-till" skämsel hade inte suttit fel. Men överlag va filmen bra!



Av D - 23 juni 2013 14:36

Originaltitel: Meet the Robinsons
Regissör: Stephen J Anderson
Utgivningsår: 2007
Längd: 102 min

 

Lewis är en pojke som gillar att uppfinna saker. Han är nästan ett geni och en dag uppfinner han en maskin som kan återvinna glömda minnen. Han hoppas kunna avslöja varför hans mamma bestämde sig för att adoptera bort honom men innan han får svaret stjäls uppfinningen. Lewis har nästan gett upp när han träffar den mystiske pojken Wilbur Robinson och tillsammans reser dom till framtiden. Där får Lewis tillbringa en dag med Wilburs excentriska familj. I en värld med flygande bilar och flytande städer letar dom reda på tjuven som stulit Lewis uppfinningsmaskin samtidigt som dom räddar framtiden och avslöjar familjen Robinsons häpnadsväckande hemlighet.


Jag älskar Disneys filmer i vanliga fall, men denna film va utöver det vanliga! Så himla bra film! Den bjuder på mycket skratt och även sorgliga delar. I början va det vissa saker man knappt förstod, men ju mer filmen gick så kunde man lägga ihop ett och ett. Roligt med såna filmer, men ännu roligare att dom gör en barnfilm så. Helt klart en favorit!



Av D - 22 juni 2013 21:16

Originaltitel: Beauty and the Beast
Regissör: Gary Trousdale & Kirk Wise
Utgivningsår: 1991
Längd: 84 min

 

En prins samt hela hans kungarike förvandlas som straff till ett odjur efter att ha vägrat släppa in en trollgumma i sitt slott under ett oväder. Enda sättet att bli av förbannelsen är om han kan få en flicka att bli kär i honom, trots hans ofördelaktiga utseende. Så när den vackra och kloka Belle av misstag hamnar hos Odjuret, gör slottets förtrollade tjänstefolk allt för att en romans ska börja spira mellan dom två. Men tiden är knapp. När det sista rosbladet vissnar, så är det för sent att bryta förtrollningen och kungahuset förblir förtrollade i all evighet.


UNDERBAR film! Herre Gud, vad jag älskar denna Disney film! Att Disney gör toppfilmer är ju självklart ingen hemlighet och denna film är en i mängden av alla fantastiska filmer! Filmen är otroligt söt och välgjord. Musiken i filmen är glad och berörande. Jag har nog sett denna film hundratals gånger och tröttnar aldrig. Älskar att sjunga med och älskar den romantiska handlingen - kärlek mellan helt olika personer fungerar! Filmen bjuder även på flera skratt och även tårar för den känsliga. Disneyfilmer är ett MÅSTE för varenda individ på denna jord.



Av D - 20 juni 2013 20:11

Originaltitel: The hangover part III

Regissör: Todd Phillips
Utgivningsår: 2013
Längd: 100 min

 

Trean börjar inte med bröllop utan med begravning. Och själva baksmällan är konsekvenser av händelser i dom föregående filmerna, och inte av fylla. När gänget – eller Vargflocken som de kallar sig, efter ett ingripande kör Alan till ett behandlingshem prejas dom av vägen. Det visar sig att Chow, den utflippade thailändske gangstern som ställde till det i ettan, stulit guld som tillhör en annan arg gangster, och det blir nu Vargflockens uppgift att fånga in Chow. Annars dör deras vän Doug. Via Tijuana – och en intrig som i mängden biljakter, mord, inbrott och fallskärmar


Som vanligt, mycket konstigheter händer! Jag älskar ettan och tvåan, men trean är verkligen en film dom bara gjort för att få in pengar... Den är inte alls lika rolig eller fartfylld. Min favorit Stu har inga roliga repliker längre. Alan är inte heller rolig längre. Doug är knappt med.... Inte ens Chow är rolig... Eller så hade jag bara en dålig dag. Hade jag varit trött så hade jag kanske garvat ihjäl mig. Jag hade som vanligt, höga förväntningar och som vanligt blev jag besviken :/ Går att se en gång, men inget mer enligt mig.



Av D - 10 juni 2013 19:15

Originaltitel: Patch Adams

Regissör: Tod Shadyac
Utgivningsår: 1998
Längd: 115 min

 

Filmen är baserad på en verklig händelse. Hunter "Patch" Adams är en ensam man som har problem. Han känner ingen mening med livet och skriver in sig på ett mentalsjukhus i USA i början på 60-talet. Där inne finner han sitt kall - att med humor och medmänsklighet kunna hjälpa andra människor i behov av hjälp. Han bestämmer sig för att börja studera medicin och revolutionera hela läkaryrket med en ny mänskligare metod, där varje patient inte bara är en sjukdom utan en individ som man ska göra sitt yttersta för att glädja och respektera. "Ett gott skratt förlänger livet", det tänker han bevisa.


Jag har sett denna film miljoner gånger och gråter fortfarande varje gång jag ser den! Detta är en UNDERBAR men "glömd" film. Jag har hört mig för om folk har sett den eller ens hört talas om den och många svarar "nej". Väldigt synd då denna film går rakt in i hjärtat! Robin Williams gör rollen som Patch manifikt! Filmer ger många rysningar (mysrysningar av glädje), många skratt och många tårar! Definitivt en av mina favoritfilmer sen jag va liten!



Presentation


Vår filmblogg där vi skriver om filmer vi sett, samt våra tankar om filmen. Här får du mycket tips! :)

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards