Videohyllan

Alla inlägg under juli 2018

Av D - 23 juli 2018 22:16

Originaltitel: En häxa i familjen
Regissör:
Harald Hamrell
Utgivningsår:
2000
Längd:
85 min

 

Åtta åriga Maria har en lillebror som hon tycker är jättejobbig och därför vill hon ha ett eget rum istället för att dela det med honom. När hon träffar en ny vän vid namn Makka, gör hon det ödesdigra misstaget att önska bort lillebrodern med hjälp av Makkas önskekula. Sen den stunden blir ingenting sig likt. Maria blir sjuk och hennes föräldrar som har mycket att göra får i sista stund tag på en barnvakt, tant Gerda. Tillsammans med Makka upptäcker Maria att Gerda måste vara svaret på hennes önskan: en häxa som kommit för att röva bort lillebror.

Jadu.... flickorna verkade gilla filmen iallafall :) Men i mitt tycke så tillhör den en sån där "familjefilm som skulle bli bra men som istället blev urkass"-kategori. Det enda jag tyckte va smågulligt va att Tant Gerda spelas av ingen mindre än Margreth Weivers som spelar Tant Berg i Lotta på Bråkmakargatan-filmerna! Jag kände genast igen henne trots att det är stor skillnad både på utseende och ålder! Filmen passar säkerligen två 10-åriga flickor som ska ha fredagsmys tillsammans, men äldre ålder än så rekommenderar jag den inte till.



Av D - 23 juli 2018 21:35

Startade: 2017
Genre:
Drama
Säsonger:
2 (3:e på väg)

 

Vi får träffa 17-åriga tonåringen Clay Jensen, som får ett paket med tretton kassettband inspelade av klasskamraten Hannah Baker - som begått självmord. På banden berättar Hannah att det finns tretton skäl till varför hon tagit sitt liv. Det finns tretton personer som hon pekar ut som mer eller mindre har med hennes val att dö att göra. Alla dessa tretton personerna får kassettbanden att lyssna på. Clay gör allt i sin makt för att förstå varför Hannah tog sitt liv och för att hon ska få upprättelse.


Oh my god... så sjukt bra serie! Den har sina långtråkiga stunder och man lämnas med mycket frågetecken (iallafall i säsong 1), men allt uppdagas mot slutet. Serien har även en säsong 2 och jag har hört rykten om en säsong 3. Jag tycker dom hade kunnat stanna vid säsong 1. Tvåan handlar mer om rättegången krings Hannahs död och hur mycket skolan egentligen kunde ha gjort för att hinda henne - lite långtråkigt och vissa avsnitt är bara utdragna. Men serien överlag är mycket, mycket bra. OBS: Känsliga personer varnas verkligen då serien handlar om självmord, självskadebeteende, våld, sex och droger.



Av D - 1 juli 2018 21:55

Originaltitel: The staircase
Regissör:
Jean-Xavier de Lestrade
Utgivningsår:
2004 (sista delarna utgavs 2016)
Längd:
585 min (13x45 min)

 

I december 2001 hittas författaren Michael Petersons fru Kathleen Peterson död vid trappan i deras gemensamma hem. Det är blod överallt och frågan väcks: Är det ett mordfall eller en olycka? Michael Peterson anklagas och vi får följa hela rättegångsprocessen på ett mycket närgånget sätt. Han åtalas för mord och får livstid i fängelse, något som varken han, hans familj eller hans advokat trodde skulle ske. Efter att han avtjänat 8 år i fängelset så kommer det fram nya bevis vilket gör att hans fall prövas.


Men herre gud. Här är ett klockrent bevis på hur hela rättsväsendet brister. Jag tror absolut att Michael är oskyldig och att allt bara va en tragisk olycka. Jag förstår inte hur han redan från början kunde åtalas? Är domare och jury helt blinda och dumma i huvudet eller? Men det är kanske inte så konstig - för det som kommer fram efter 8 år hade ändrat saker och ting redan från början. Denna dokumentär filmas under 15 år (jag tror det är 15 år) och den utspelas utifrån Michaels synvinkel. Jag rekommenderar verkligen denna dokumentär!



Presentation


Vår filmblogg där vi skriver om filmer vi sett, samt våra tankar om filmen. Här får du mycket tips! :)

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards