Videohyllan

Alla inlägg under januari 2016

Av D - 31 januari 2016 04:58

Originaltitel: Inside out

Regissör: Pete Docter & Ronaldo del Carmen

Utgivningsår: 2015
Längd: 94 min

 

Jennys familj flyttar från det trygga livet i en småstad till storstaden San Francisco. Precis som alla andra styrs Jenny av sina känslor - Glädje, Rädsla, Ilska, Avsky och Vemod. Känslorna bor i Huvudkontoret, ett kontrollcentrum inuti Jennys hjärna, och just nu kämpar dom med anpassningen till en ny stad, ett nytt hus och en ny skola – det blir lite mycket på en gång och tumult utbryter i Huvudkontoret.


Haha, vilken söt film :) Pixar har lyckats igen! Däremot tror jag filmen riktas mot lite äldre barn. Det finns uttryck och handlingar i filmen som knappt jag förstod, haha! Däremot är det ett jätteroligt koncept att små gubbar sitter i hjärnan och styr alla känslorna. Filmen gav mig och Johan flera skratt. Roliga skämt, full fart i filmen. Vissa saker stämde dock inte överens med verkligheten riktigt, som va väldigt störande. Sen störde jag mig otroligt mycket på figuren Vemod i början av filmen. Så otroligt klantig så det nästan förstörde lite av filmen. Men överlag va filmen bra! (För er som inte vet vad Vemod betyder - "lätt sorgsenhet"). 



Av D - 30 januari 2016 10:58

Originaltitel: Harry Potter and the order of the Phoenix

Regissör: David Yates

Utgivningsår: 2007
Längd: 138 min

 

Harrys femte år på Hogwarts blir det mörkaste hittills, för under det tredje momentet i den magiska trekampen i slutet av året innan såg han Voldemort återuppstå med hjälp av Harrys blod, och han måste rusta sig, dels mot Voldemort, dels mot dom som kallar honom lögnare eller bluffmakare. Tillbaka på Hogwarts är ingenting sig likt. Hagrid är borta, och dom har fått en ny lärare i försvar mot svartkonster, professor Dolores Umbridge. Trolldomsministeriet håller på att ta över makten i Hogwarts och dom vill inget hellre än att sprida tvivel och dåligt rykte om Harry och skolans rektor Dumbledore, när dom försöker varna världens trollkarlar för den onde Voldemorts återkomst. Kommer Harry att förlora allt?


Trots att detta är den sämsta av alla filmer så älskar jag fortfarande Harry Potter. Jag tycker denna filmen är rätt så långtråkig tyvärr. Visst händer det saker, men det är små saker, och inte allt för mycket är relevant. Det känns som om denna film fixade dom snabbt ihop i brist på annat - om man jämför med dom andra filmerna som är fempoängare allihopa. Dock duger den såklart. Jag vill inte kalla denna film dålig. Även om dom andra filmerna får fem poäng av fem möjliga så får faktiskt denna en trea. Så kattskit är den ändå inte!



Av D - 25 januari 2016 10:06

Originaltitel: Soaked in bleach

Regissör: Benjamin Statler

Utgivningsår: 2015
Längd: 100 min

 

Nyheten om Kurt Cobains självmord 1994 skakade en hel generation. Men var hans död verkligen självförvållad? Filmen avslöjar händelserna bakom Cobains död upplevda genom privatdetektiven Tom Grant, som anlitades av Courtney Love bara dagar innan hennes make hittades död i deras hem. Dokumentären blandar intervjuer och dramatiserade scener om händelserna under dessa skälvade dagar 1994.


Jag har sett varenda dokumentär om min idol Kurt Cobain, men jag måste säga att denna dokumentären är absolut den BÄSTA av alla! Dokumentären är vinklad precis som min tro angående detta fall. Jag tror till 100% att Courtney Love ligger bakom hans död. Inga tvivel alls från min sida! Och detta har jag trott sen den 8 april 1994 - dagen innan min 9-årsdag. Jag minns det som igår. Under alla dessa år har jag funderat mycket på olika saker i hans död som inte stämmer. Självmordsbrevet, vapnet, heroinet bland annat. Mycket stämmer inte men poliserna valde direkt att sätta stämpeln självmord på fallet och lägga ner det. Kolla på denna dokumentären så får du en "wake-upp-call" kan jag lova. 



Av D - 22 januari 2016 08:15

Originaltitel: Boogeyman 2

Regissör: Jeff Betancourt

Utgivningsår: 2007
Längd: 93 min

 

Två småsyskon, Henry och Laura, ser sina föräldrar brutalt mördas framför ögonen av en främling. Dom utvecklar en fobi för ”Boogeyman” och Henry hamnar på ett mentalsjukhus för unga med svåra fobier. Några år senare kommer han ut. Men nu är i stället Laura ett nervvrak. Dom byter plats. Hon börjar gå i gruppterapi för att bemästra sin fobi. När dom andra ungdomarna försvinner och hittas mördade under bestialiska former misstänker hon direkt att det är Boogeyman som är i farten igen. Är hon galen eller finns Boogeyman på riktigt?


Det är fasiken inte ofta som en uppföljare kapar fingrarna på första filmen. Men i detta fall är det verkligen så. Jag gillade ettan, men denna är tusen gånger så bättre och läskigare! Här väljer man att gå på chock, och morden är bestialiska och geniala. Älskar att Tobin Bell (Jigsaw i Saw) spelar rollen som läkaren på mentalsjukhuset. Bara hans röst gör att man ryser. I filmen bjuds på klaustrofobisk skräck, ungdomar inlåsta på mentalsjukhus, jagad av en mördare, hysteriska skrik och mörka korridorer. Det finns gott om nervpirrande scener att gotta sig med kan jag lova. 



Av D - 11 januari 2016 12:09

Originaltitel: Beck - Gunvald 

Regissör: Mårten Klingberg

Utgivningsår: 2016
Längd: 91 min

 

Beckgruppen ställs inför sin största utmaning någonsin. Jakob, en undersökande journalist, hittas död i sin lägenhet. Han har blivit misshandlad till döds, och man påträffar fingeravtryck från en tidigare straffad indrivare i lägenheten. Jakobs kollega Anna berättar att Jakob höll på att skriva en bok om en kriminell samt att han tidigare mottagit hot både på grund av sitt judiska påbrå samt av högerextremister för sitt politiska ställningstagande.


Jag har aldrig i hela mitt liv blivit så jävla förbannad på en film som jag blev efter att jag sett denna. Jag hade hållit mig länge och väl att inte råka höra vad som händer i denna film. Det enda jag vetat skulle hända va att något stort skulle ske. Och ja. Min älskade Gunvald Larsson avlider i filmen. Jag blev rasande. Jävla Persbrant! Han har förstört hela Beck-serien! Och jag hoppades som fan att detta skulle bli den SISTA filmen dom gör, men icke! Dom ska visst fortsätta göra Beckfilmer med nån jävla fjolla från Game of Thrones. Snälla, förstör inte mästerverken som redan finns! Skjut mig.



Av D - 10 januari 2016 10:20

Originaltitel: Beck - Sjukhusmorden

Regissör: Stephan Apelgren

Utgivningsår: 2015
Längd: 84 min

 

En svårt ALS-sjuk äldre kvinna avlider på ett sjukhus i Stockholm. Det verkar dock som om hon bragts om livet då man hittar en tom spruta med ett innehåll hon ej ska ha, jämte hennes döda kropp. Sonen till kvinnan anklagar läkaren Johan Fors för dådet. När sedan Johan Fors hittas död riktas misstankarna mot sonen. Men även Johan Fors kollegor verkar dölja saker för Beck-gruppen.


Ytterligare en perfekt Beck film! Denna va mycket bra! Just i skrivandets stund så ligger jag själv inne på sjukhus, så jag tänkte lite på sakerna som skedde i filmen. Att bli felmedicinerad är nog vanligare än man tror. Att man får fel medicin då sköterskor och andra råkat blanda ihop journalerna. Det märkte jag första natten jag va här. Jag fick en starkare sömntablett än vad jag ordinerats för (fick jag höra i efterhand). Inte för att just det är en stor skandal då jag äter sömnpiller i vanliga fall som är för svaga, men man märker hur lätt det är att göra fel. Tyvärr kan det handla om liv och död om man gör stora misstag. Filmen va iallafall kanon och det va jag såklart inte överraskad om!



Av D - 10 januari 2016 10:13

Originaltitel: Beck - Invasionen

Regissör: Stephan Apelgren

Utgivningsår: 2015
Längd: 89 min

 

En död man hittas nedgrävd utanför Stockholm. Han går först inte att identifiera men när ytterligare en man hittas mördad får polisen anledning att tro att båda fallen har koppling till terrorverksamhet. Beck-gruppen tvingas nu samarbeta med Säpo, vilket inte är helt problemfritt. Andra saker som inte är problemfritt är när det dyker upp fler och fler namn till illegala invandrare som har koppling till ett och samma företag.


Jag är helt besatt i Beck. Tyvärr har jag väntat ett tag med dessa nyare filmerna då jag har kollat på andra filmer, men nu va det dags att dra fram mitt kriminal-intresse igen! Denna va helt okej! Inte den bästa av alla Beck-filmerna, men den va ändå bra! Mikael Persbrant är lika hård som vanligt och jag älskar honom till fullo! Var hittar man en sån sexig karl?! Väldigt mycket invandrar-relaterad, men tyvärr är ju sanningen sådan. Att många har varken asyl eller uppehållstillstånd, kommer hit, och förstör landet istället. Det är faktiskt dagens sanning.



Av D - 10 januari 2016 08:47

Originaltitel: Harry Potter and the goblet of fire

Regissör: Mike Newell

Utgivningsår: 2005
Längd: 157 min

 

Harrys fjärde år på Hogwarts inkluderar Triwizard-turneringen i vilken elevrepresentanter från tre olika skolor tävlar i en magisk trekamp med ökande svårighetsgrad. Dom tävlande väljs av den flammande bägaren som detta år gör ett mycket överraskande uttalande: Hogwarts ska ha två representanter i turneringen inklusive Harry Potter. Som om saker och ting inte var svåra nog börjar tecken på den onda trollkarlen Voldemort dyka upp och signalera att han börjar bli redo att komma tillbaka till dom levandes värld.


Jag hade för mig att denna film inte va så bra... men jag hade fasiken fel. Jag hade bara sett den en gång innan, så detta va andra och jag blev mycket positivt överraskad! Den är otroligt spännande. Inte bara dels med alla farliga tävlingar som dom går igenom, utan även den övriga handlingen är mycket spännande. Filmen bjuder även för första gången på tårar och ja, man blir lite berörd faktiskt. Och den bjuds även på kärlek för första gången :) Underbara dessa filmer.



Presentation


Vår filmblogg där vi skriver om filmer vi sett, samt våra tankar om filmen. Här får du mycket tips! :)

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards