Videohyllan

Alla inlägg under april 2016

Av D - 30 april 2016 00:12

Originaltitel: Hotel Transylvania
Regissör: Genndy Tartakovsky
Utgivningsår: 2012
Längd: 90 min

 

Hotell Transylvanien är Greve Draculas femstjärniga hotell där monsterfamiljer kan vila upp sig utan att bli störda av människor. För att fira sin dotter Mavis hundraartonde födelsedag har Dracula bjudit in celebriteter som Frankenstein och hans fru Mumien, Den osynlige mannen, en varulvsfamilj samt många fler läskiga monster. Men Draculas trevliga monstervärld hotas när en vanlig människopojke snubblar in på hotellet och dessutom blir kär i hans dotter. 


MEN HUR HAR JAG KUNNAT MISSA DENNA?! Jag älskar ju barnfilmer och denna va såå kanon! Fasiken vad jag skrattade - inte bara en gång, utan massor med gånger! Vi har haft denna film liggandes hemma väldigt länge, men varken jag eller barnen har sett den ännu föräns nu. Vi såg ju den svenska versionen, men dom lyckades utmärkt med skämten! Annars brukar den engelska versionen vara mycket roligare. Älskar hela konceptet med Dracula och monster osv. Kul att dom på nått sätt kan göra "skräckfilmer" för barn oxå :)



Av D - 4 april 2016 10:18

Originaltitel: Mientras duermes

Regissör: Jaume Belagueró

Utgivningsår: 2011
Längd: 102 min

 

César jobbar som portvakt i en byggnad i Barcelona. Han gör sitt jobb utan att någon lägger någon större notis vid honom, men själv betraktar han invånarna i byggnaden ingående. Han är en oerhört olycklig person som tror att han föddes utan förmågan att vara lycklig. Som ett uppdrag för sig själv, bestämmer han sig för att göra livet till ett helvete för folk runtomkring honom. Majoriteten av hyresgästerna verkar vara lätta offer, förutom Clara. Hon visar sig vara hårdare att knäcka än dom andra. Så César tar till skrämmande medel för att försöka bryta ner Clara. Dock blir det ännu mer komplicerat när hennes pojkvän Marcos dyker upp.  


Oh my God... Denna spanska filmen va sjukt bra! Jag satte igång denna film rätt sent på kvällen, men kunde fan inte stänga av! Filmen är fräsch, obehaglig, spännande och jävligt skrämmande äcklig. Spanjorerna visar verkligen att det går att göra äckliga och hemska thrillers utan en massa blod eller effekter. Hur man ens kommer på denna typ av handling fattar jag inte, och att sen göra film av det som blir skitbra måste kallas mästerverk! Jag brukar inte gilla spanska filmer, men tänkte att jag skulle ge denna en chans. Och det valet ångrar jag absolut inte! En rikigt bra film som griper tag och fängslar! OBS: Filmens spanska originaltitel är "Mientras Duermes". 



Av D - 4 april 2016 09:43

Originaltitel: Beck - Sista dagen

Regissör: Jörgen Bergmark

Utgivningsår: 2016
Längd: 90 min


En insats mot en fortkörare slutar med en skottlossning där en trafikpolis skjuts till döds. Spåren efter förövaren är till en början svagt men efter ett tag så kan bilen identifieras via en övervakningskamera. När polisen slår till mot bilägaren hittas även han ihjälskjuten och jakten på en mördare med förmodat fler offer för ögonen tar sin början. Samtidigt har Martin Beck tänkt mycket på sitt jobb. Han har beslutat, för hans familj och hans egen skull, att säga upp sig från sitt jobb som polis. Efter Gunvalds tragiska öde vaknar Beck upp, och inser att livet är för skört. Särskilt för en polis. 


Som vanligt, så leverar Martin Beck och hans gäng åter igen. Lika spännande som alltid och handlingen i denna film är ganska hjärtskärande. Spänningen stiger ju längre in i filmen man kommer. Dock trodde jag under hela filmen att förövaren i denna film skulle visa sig vara Gunvalds son som ville ha hämnd för hans pappas död eller nåt. Tyckte han va fruktansvärt lik Gundvald både till utseendet och till sättet! Det hade varit en ganska bra handling, eller hur? Satt och väntade hela tiden på den stora bomben, men nej, det va inte Gundvalds son. Men filmen är absolut sevärd! Hoppas dock detta inte va sista Beck-filmen, nu när dom satt in Steinar och allt. Det ryktas nämligen om det.



Av D - 1 april 2016 12:09

Originaltitel: The Peanut movie

Regissör: Steve Martino

Utgivningsår: 2015
Längd: 93 min


Karl, världens mest älskade husse, gör ett försök att samla mod till att uppvakta den nya lilla rödhåriga flickan i klassen. Han inleder ett episkt och heroiskt uppdrag för att få flickan intresserad av honom. Kärlekens pilar har redan träffat Karl, men hur gör man egentligen för att få en tjej att bli intresserad av en? Särskilt när man är universums största klant. Samtidigt är hans hund Snobben flitig med att vara uppe i luften och flyga på sin hundkoja för att imponera på en tik och rädda henne från hans onda ärkefiende Den röde baronen. 


Jag har egentligen aldrig gillat dom tecknade avsnitten av Snobbe. Men denna filmen va otroligt söt! Tempot är lugnt och animationen är väldigt färgglatt. En kombination av 2D och 3D lyfter verkligen fram den gamla, platta serietidningskänslan till en modernare nivå. Handlingen är en fin, humanistisk historia om självförtroende och vänskap. Filmen passa både yngre och äldre barn och även vuxna. Särskilt dom vuxna som är uppväxta med Snobben, Charlie Brown och gänget :) 



Av D - 1 april 2016 11:46

Originaltitel: Krampus

Regissör: Michael Dougherty

Utgivningsår: 2015
Längd: 98 min

 

När hans trassliga familj ryker ihop under julhelgen tappar den unge Max all tro på julen och jultomten. Trots att han är runt 10 år gammal så tror han ändå att det verkligen finns en jultomte - fram tills nu. Vad han inte vet är att bristen på julstämningen och tron har utlöst Krampus vrede, en urgammal demonisk legend som straffar alla icke-troende. Helvetet brakar loss i Max hus när hans högt älskade julfigurer plötsligt blir onda och försöker belägra hans chockade familjs hem. Nu inser familjemedlemmarna att dom måste kämpa för varanndra om dom vill överleva julhelgen.


Nu tänker ni säkert "vad fan är det här?", men jag kan lova er att denna filmen faktiskt va bra! Det är en mild form av skräckfilm, med endel inslag av komik. Spännande är filmen rakt igenom och man sitter som på nålar. Legenden om Krampus körde min familj för min bror när han va liten och han va livrädd för honom :) I Ungern kommer alltid jultomten och ger julklappar och har man varit stygg så kommer även Krampus som ger ett paket med kol. Har hört många berättelser från min syster om min bror och Krampus och jag skrattar varje gång! Tillbaka till filmen, helt klart sevärd! Samtidigt som det är en skräckfilm, så är den mysig med härlig julkänsla. Jag tycker definitivt att dom borde visa denna film på julen, så att dom stygga barnen också ska få veta att Krampus verkligen existerar ;)



Presentation


Vår filmblogg där vi skriver om filmer vi sett, samt våra tankar om filmen. Här får du mycket tips! :)

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards