Videohyllan

Alla inlägg under mars 2014

Av D - 31 mars 2014 18:36

Originaltitel: The princess diaries
Regissör: Garry Marshall 
Utgivningsår: 2001
Längd: 114 min

 

Den blyga tonåringstönten Mia Thermopolis får sitt livs chock när hon får höra att hon är en äkta prinsessa! Hennes farmor, som är drottning i ett litet europeiskt land, dyker upp för att ge henne lektioner i att vara prinsessa och plötsligt måste hon bestämma om hon vill fortsätta vara en vanlig tonåring i San Fransisco eller om hon ska acceptera dom förpliktelser det innebär att vara prinsessa.

 

Jag älskar denna filmen :) Älskade denna som barn och den funkar lika bra nu! Den är så himla mysig! Och Anne Hathaway som spelar Mia är perfekt för denna roll!!! Även Heather Matarazzo är med och hon spelas Mias bästa vän Lilly :) Tempot är till en början något segt och tämligen förutsägbart, som vilken annan skolfilm som helst egentligen... Men inte blir den dålig för det! Här finns den coola sportkillen som är populärast och här finns cheerleaderflickorna som har färre hjärnceller än repliker :) En underhållande familjefilm!

 

 

Av D - 26 mars 2014 16:46

Originaltitel: The Hamiltons
Regissör: Mitchell Altieri & Phil Flores
Utgivningsår: 2006
Längd: 90 min

 

När syskonen Hamilton kom till stan spred sig ryktet snabbt om deras sorg. Det verkar som om de snygga syskonskaran som packar upp flyttkartonger i grannhuset nyligen har blivit föräldralösa efter att deras föräldrar hade dött under mystiska omständigheter i Mellanvästern. Anförda av storebror David gör dom småskumma tvillingarna Wendall och Darlene och unga, känsliga Francis sitt bästa för att finna sig tillrätta, trots att två flickor ligger bundna med munkavel i deras nya källare. Och vem är Lenny som är inlåst dag och natt?

 

Vilken tråkig film. Den är långtråkig och det händer inte speciellt mycket under hela filmen. Men allt med den där mystiske Lenny gör att man ändå vill se slutet och få reda på vem han är. Men vilken besvikelse allt blev... Den verkar inte riktigt veta åt vilket håll den ska gå och jag blir inte riktigt klok på vilken genre den försöker tillhöra. Skräck står det, men det kan jag knappast påstå. Det finns en uppföljare som heter The Thompsons, men jag skippar nog att se den. 

 

 

Av D - 25 mars 2014 12:58

Originaltitel: The messengers
Regissör: Danny Pang Fat & Oxide Pang Chun
Utgivningsår: 2007
Längd: 90 min

 

Barn ser saker som vuxna inte upptäcker. Dom tror på övernaturliga ting som vi förnekar. Och nu försöker dom varna oss. Efter två år i det pulserande Chicago byter familjen Solomon ut storstadslivet mot pastoral idyll på en solrosodling i North Dakota. Men under den idylliska ytan döljer sig en värld som bara familjens treåring Ben kan se. Och som endast tonårstjejen Jess förnimmer. Men när skräcken tar sin början står Jess ensam med sin vetskap. Och medan hennes föräldrar tror att hon har blivit sinnessjuk försöker Jess varna sin omgivning för den makabra hemlighet som platsen ruvar på.

 

Wow. Och fy. Detta va en film för mig. Den är spännande och skrämmande hela filmen igenom. Det är en spännande film som ger en stor inblick i historien redan från början utan att avslöja för mycket och göra filmen tråkig. Oväntat slut. Har ett minuspoäng dock, men den kan jag tyvärr inte skriva utan att avslöja för mycket. Mycket specialeffekter och "chock-scener" som jag kallar det... alltså när något dyker upp hastigt och man nästan skiter ner sig. Älskar sånt! :) Ja, helt enkelt en kanonfilm. Historien, skådespelarna, specialeffekterna, ja allt bra bra! Plus poäng för att snygga John Corbett är med ;) (här va han snygg iallafall). Finns tydligen en tvåa. Ska ge mig på att se den med.

 


Av D - 23 mars 2014 09:45

Originaltitel: The haunting
Regissör: Jan De Bont
Utgivningsår: 1999
Längd: 112 min

 

Eleanor, Theo och Luke lockas att delta i en sömnstudie i huset Hill House där doktor David Marrow säger att han vill undersöka sömnlöshet och hjälpa dom med deras sömnproblem. Det gifta par som tar hand om huset, Mr och Mrs Dudley beter sig mystiskt och buttert och berättar att dom inte stannar i huset efter att mörkret kommer. När väl experimentet startar inser deltagarna att studien har helt andra syften än att kartlägga sömnproblem - Marrow vill undersöka hur människor reagerar under stress och skräck, och berättar för deltagarna om den tyranniske textilindustrimagnaten Hugh Crain som tidigare bodde i huset och dennes hustru vars alla barn hon och Hugh ville fylla huset med som avlider vid födseln. Den hemska sanningen börjar snart gå upp för deltagarna.


Detta är en remake på filmen med samma namn från 1963. Har dock inte sett originalet, men gillar ändå inte så gamla filmer. Men remaken är en mycket bra film. Jag fick kalla kårar av filmen och det händer inte alltför ofta. Vi ser kända ansikten som Catherine Zeta-Jones, Owen Wilson och Liam Neeson. Jag älskar ju filmer med hemsökta hus och spöken så denna fick en väldigt hög poäng av mig! Skrämmande och ger rysningar. Bra historia, specialeffekter och bra skådespelare!



 

Av D - 21 mars 2014 23:10

Originaltitel: The people under the stairs
Regissör: Wes Craven
Utgivningsår: 1991
Längd: 102 min

 

Instängd i ett fästningliknande hus ägt av ett mystiskt par befinner sig en fattig ung pojke plötsligt i en mardröm. Pojken kommer snabbt underfund med sanningen om husets mordiska invånare och börjar en kamp mot sadistisk säkerhetsutrustning, blir vän med en svårfångad och misshandlad flicka, och får slutligen reda på varelsernas hemlighet som finns djupt begraven i huset.

 

Detta är en film av Wes Craven. Personligen tycker jag att Wes Craven gör bra filmer, men vad va detta egentligen? En komedi/skräckfilm för barn eller? Fruktansvärt dålig. Själva handligen va bra och dom kunde ha gjort denna film så bra, men istället så förstörde dom den totalt. En katt-och-råtta lek i ett hus som verkar vara stort som ett slott inuti, men normalstort utanpå? Men knäppa varelser i källaren som man inte vet lever eller är döda? Sjukt dålig sminkning med. Jag som brukar älska skräckfilmer från 90-talet. Usch.

 


Av D - 20 mars 2014 12:01

Originaltitel: The stepfather
Regissör: Nelson McCormick
Utgivningsår: 2009
Längd: 103 min

 

När Michael Harding kommer hem från militärskolan upptäcker han att hans mamma är nykär och har flyttat ihop med sin nya pojkvän David. Allt eftersom dom två männen lär känna varandra blir Michael alltmer misstänksam mot mannen som alltid tycks vara redo att räcka ut en hjälpande hand. Är David verkligen den man som Michaels mamma drömt om, eller kan det vara så att han döljer en mörk sida? David (som han kallar sig) är besatt av att hitta den perfekta familjen. När det misslyckas mördar han hela familjen, skaffar sig en ny identitet och går vidare till nästa familj.

 

Detta är en remake av filmen "The Stepfather" från 1987. En mycket bra film! Jag har inte sett originalet, men denna gillade jag skarpt. Den är spännande hela filmen igenom och man sitter på nålar och väntar på vad som ska hända härnäst. Det som jag tycker är konstigt, är att filmen klassas som "skräck".... vilket jag absolut inte håller med om. Det är en thriller enligt mig. Öppningsscenen är väldigt bra, och det är viktigt för mig för att bli intresserad av filmen. 

 

 

Av D - 16 mars 2014 23:47

Originaltitel: Step brothers
Regissör: Adam McKay
Utgivningsår: 2008
Längd: 98 min

 

Brennan och Dale är två medelålders dagdrivare som fortfarande bor hemma med vardera förälder. Brennan med sin mamma, och Dale med sin pappa. En dag tvingas dom att bo tillsammans när mamman till den ene och pappan till den andre fattar entusiastiskt tycke för varandra och bildar ny familj tillsammans. När dom motsträviga styvbrödernas omogna beteende kring tv-tider och småsaker till slut börjar slita på deras föräldrars äktenskap, måste den odrägliga duon tänka ut en helgalen plan för att återförena paret.

 

När jag såg denna film för första gången för något år sen, så gillade jag den inte alls. En stor anledning är Will Ferrell. Jag ogillar honom skarpt. Men denna gången tyckte jag att filmen va grymt rolig. En nackdel är dock att Will Ferrell spelar den ena sonen. Jag ogillar honom skarpt, men det fick duga. Den andra sonen spelas av John C. Reilly och han gör sin roll så otroligt bra! Han är barnslig, omogen och nästintill utvecklingsstörd och jag skrattade så jag höll på att ramla ur soffan ett par gånger! Mycket bra film!

 

 

Av D - 14 mars 2014 20:44

Originaltitel: Insensibles
Regissör: Juan Carlos Medina
Utgivningsår: 2012
Längd: 100 min

 

En grupp barn med en okänd sjukdom förs till ett sanatorium ute på landsbygden. Det spanska inbördeskriget är i sina startgropar. Barnen anses vara en fara, inte bara för sig själva utan också för samhället. Dom har fötts utan möjligheten att känna fysisk smärta. Isolerade var för sig i vadderade celler hålls barnen inspärrade. Överläkare upprättar ett rehabiliteringsprogram för barnen i hopp om att lära dom vad smärta är, och hur man undviker det. 

David Martel är neurokirurg, en dag på väg hem från sitt jobb kraschar han med bilen. När sjukhuspersonalen gör allt dom kan för att rädda hans liv upptäcker de att David har cancer, elakartad sådan. Det enda som kan ge honom en chans till överlevnad är en benmärgstransplantation. Benmärgen måste komma från någon av Davids biologiska föräldrar. Han söker han sig djupare och djupare i sitt egna förflutna. För varje genombrott och uppdagad sanning blir hans upptäckter allt mer grymma och vridna.


Hmm.. dom första 60 minuterna skapar bara en massa frågetecken. Jag blev trött på filmen väldigt snabbt och blev arg för att jag inte fattade någonting. Jag blandade ihop saker och fick ingen klartext i någonting. Den sista halvtimmen övergick i spänning och jag började förstå att slutet kommer bli kanon. Minuterna gick och när det nästan va slut blev jag besviken. Några frågetecken uppkom även i slutet och jag bestämde mig för att denna filmen inte va något annat än - kass. Den klassas som "skräck" men jag skulle säga mer thriller... eller drama. För någon skräck va det absolut inte.



Presentation


Vår filmblogg där vi skriver om filmer vi sett, samt våra tankar om filmen. Här får du mycket tips! :)

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards