Videohyllan

Alla inlägg under maj 2018

Av D - 31 maj 2018 22:04

Startade: 2015
Genre:
True crime
Säsonger:
1

 

Casey Garrett och Alicia O´Neill är två före detta åklagare reser runt i USA på jakt efter nya spår och nya vittnen i hopp om att kunna klara upp gamla, olösta sexbrott. I USA sker ett sexbrott varannan minut och det finns över 290 000 offer varje år som utsätts för ett sexbrott. Varje "rape-kit" representerar ett offer som väntar på svar och över 400 000 DNA-prover testas inte för att det inte finns pengar eller resurser till det.


Detta va en riktigt bra true-crime serie på Netflix som jag hittade! Dock tyvärr bara en säsong med 10 avsnitt, men det va så värt att titta på! Casey Garrett och Alicia O´Neill är visst rätt kända i USA och varje delstat vill ha deras hjälp eftersom deras tillvägagångssätt och arbete tillsammans leder till nya spår. Det är så sjukt hur mycket våldtäkter det sker, inte bara i USA utan i hela världen. Och det som är ännu mer sjukare är att så få döms till brotten. Däremot är det suveränt att dom i USA har en DNA-databas där ditt DNA sparas om du en enda gång brytit mot lagen. Och tack vare den så hittas det våldtäktsmän och mördare så mycket enklare. Otroligt dumt att dom inte har samma system i hela världen?

(OBS: Hittade ingen trailer - så jag lägger upp ett helt avsnitt)

 

 

Av D - 28 maj 2018 13:02

Originaltitel: Nils Holgerssons wunderbare reise
Regissör:
Dirk Regel
Utgivningsår:
2011
Längd:
87 min

 

På ett torp i Skåne bor den bråkiga och ouppfostrade 12-åringen Nils Holgersson. Som straff för sina elakheter mot gårdens alla djur, förtrollas han av gårdens hustomte till en liten pyssling. Från att ha varit stor och tuff blir han nu istället liten och försvarslös. När han försöker hindra Mårten, gårdens vita tamgås, från att lämna gården och istället följa med dom vilda gässen norrut så fastnar han i Mårtens halsband och tvingas med upp i luften. Detta blir början på ett hisnande äventyr för Nils som på Mårtens rygg, reser från sydligaste Skåne till nordligaste Lappland.


Jag har aldrig sett denna film, den tecknade versionen eller ens läst en bok om Nils Holgersson. Man har bara hört om honom i skolan för miljoner år sen. Jag såg fram emot denna film men den va inte alls som jag hade tänkt mig. Den hade varit mycket bättre om man verkligen fick se alla (och mycket fler) ställen som dom landar på i Sverige och få höra lite historier om städerna/orterna. Det va verkligen så jag trodde filmen va upplagd. Men inte alls. Det handlade mest om gässen och deras liv. Jag blev faktiskt riktigt besviken. "En resa genom Sverige" - men jaha? Dom landade typ på tre ställen och det va Skåne, Lappland och något annat län där man inte alls fick se naturen eller fick höra några historier.

(OBS: Hittade ingen svensk trailer, konstigt nog)

 

 

Av D - 24 maj 2018 08:02

Originaltitel: Self storage
Regissör:
Tom DeNucci
Utgivningsår:
2013
Längd:
92 min

 

Jake jobbar som nattvakt på ett hyrlager mitt ute i vildmarken. Det är inte ofta någon besöker hans arbetsplats ens på dagen, och ännu mer sällan som han faktiskt behövt göra något på sitt jobb. En kväll får han nog av den trista monotonin och bjuder in sina vänner till en fest ute bland lagren. Men föga kunde han ana att kvällen skulle bli en av dom blodigaste i hans unga liv. Hans chef är nämligen en gammal psykotisk krigsveteran som på fritiden kidnappar och slaktar ungdomar för att sälja deras kroppar som reservdelar till soldater.Jakes hjärta kommer att bulta av skräck innan natten är slut, men frågan är om det fortfarande är hans bröstkorg det kommer befinna sig i?


Denna va usel. Usel, usel, usel! Visst, det låter jättespännande med en psykopat som slaktar människor för att ta deras kroppsdelar och sälja på svarta marknaden, men här fokuseras det mer på deras festande och sex. Slutet behöver vi knappt prata om. Kan dock säga att det va sämre än sämst och efter filmen så fattade jag inte vad som hände på slutet eller vad som va syftet med det hela. Nej, denna film rekommenderar jag inte.



Av D - 22 maj 2018 10:41

Originaltitel: That´s my boy
Regissör:
Sean Anders
Utgivningsår:
2012
Längd:
116 min

 

Som 13-åring gjorde Donny Berger sin lärarinna gravid. Då hon blir dömd till ett långt fängelsestraff för sex med minderårig får Donny, tillsammans med sin pappa, uppfostra sin son Han Solo på egen hand. Efter en mindre lyckad barndom överger Han Solo sin pappa på sin 18-årsdag och byter identitet i hopp om att kunna gå vidare. Många år senare har han ett framgångsrikt liv och ska precis gifta sig med sin vackra fästmö. Då dyker Donny upp igen.


Denna filmen är på gränsen för vad jag tycker om. Men eftersom det är Adam Sandler som har huvudrollen så kunde jag ändå se filmen med en nypa salt. Adam Sandler har en tendens att spela väldigt överdriven i vissa filmer och denna film är verkligen en av hans mest överdrivna. Om han hade taggat ner sin personlighet och skämten i filmen, så hade den blivit super rolig! Men nu faller den rätt hårt trots att handlingen är suverän och resten av skådespelarna spelar bra! Helt okej att titta på en gång, men inget mer.



Av D - 21 maj 2018 14:12

Originaltitel: Mommy dead and dearest
Regissör:
Erin Lee Carr
Utgivningsår:
2017
Längd:
82 min

 

Dee Dee Blancharde och hennes dotter Gypsy Rose flyttade från New Orleans till Springfield efter orkanen Katrina. Rullstolsburne Gypsy Rose hade då besegrat leukemi, kämpade med muskeldystrofi och drabbades ofta av krampanfall. Lägg till sen hjärnutveckling, vilket gjorde att hon agerade och betedde sig som ett barn mycket yngre än hennes egentliga ålder. Men allt är lögn. Gypsy Rose kan gå. Hon har aldrig drabbats av leukemi. Hon är sjuk, men sjuk på grund av att hennes mamma proppat henne full av mediciner sedan Gypsy Rose var en liten flicka. I juni 2015 hittas mamma Dee Dee Blacharde död. Gypsy Rose och hennes pojkvän pekas ut som misstänkta. Dom förhörs av polisen och så småningom nystas en otäck härva fram.


Fy fasiken vilken sjuk och hemsk dokumentär! Detta fallet är 100% sant och det är dom verkliga människorna som medverkar och intervjuas i dokumentären. Alla borde sen den! Mamma led av "Münchhausen by proxy" dvs att hon manipulerade sin dotter och hela sin omgivning att tro att hennes dotter va sjuk. Hon fick dottern att lura alla ända sen hon va liten att hon inte kunde gå - att hon va rullstolsbuden och hade alla dessa sjukdomar. Det slutade med att Gipsy inte orkade mer och röjde mamman ur vägen för att slå sig fri. Hon fick välja mellan pest eller kolera helt enkelt. Att vara fast i sin mammas fängelse eller att få sitta i ett riktigt fängelse. Hon valde det hon tyckte va lättast att leva med.



Av D - 21 maj 2018 09:41

Originaltitel: Green room
Regissör:
Jeremy Saulnier
Utgivningsår:
2015
Längd:
95 min

 

Punkrock-bandet "The Ain't Rights" är på nedgång, men accepterar ett sista-minuten-gig på en vägkrog ute på vischan i Oregon. Giget blir en mardröm när dom snubblar över ett blodigt mord och sedan blir måltavlor för krogägaren och hans affärsbekanta, som vill göra sig av med alla vittnen. Dom är underlägsna i antal och har inga vapen, men lyckas barrikadera sig backstage för att försöka hinna fly.


Usch, detta va ingen film för mig. Sunkiga punkare med sunkiga kläder och sunkiga rum. Usch. Det handlade helt enkelt om punkrockare vs nazister som har en spelning mitt ute i ödemarken där allting går fel. Hela atmosfären är sunkig och jag gillade inte filmen alls. Den har ett otroligt övervåld, men med ganska råa scener som ändå fungerar. Men handlingen va bara för invecklad och rent av tråkig. Jag tror absolut att detta är en "grabbfilm" och att grabbarna älskar den. Men jag gör inte det.



Av D - 21 maj 2018 09:28

Originaltitel: Baywatch
Regissör:
Seth Gordon
Utgivningsår:
2017
Längd:
116 min

 

Detta är filmversionen av den klassiska tv-serien med samma namn och här får vi som vanligt möta Mitch Buchannon och hans nyanställde, yngre kollega - Matt Brody. Tillsammans med resten av livräddarna vid Emerald Bay visar dom att dom har svårt att hålla jobbet enbart vid stranden och därför bestämmer sig för att gå in undercover när en vacker affärskvinna tycks förstöra friden på stranden.


Jag va rätt skeptisk mot denna film, men den va sjukt bra! Det är en action/komedi som har lagom mycket action och ganska mycket komedi. Tillsammans blir det en jäkligt rolig film! Jag visste inte att skulle vara en komedi, så jag började småle när jag insåg att man skulle ta denna film med en nypa salt! Och jag kan lova att jag skrattade rätt mycket åt dessa underbara, rappa kommentarer som Mitch slår till med. I huvudrollerna får vi se den snygge Dwayne Johnson och den mindre snygga Zac Efron. Självklart får vi även träffa på den riktiga Mitch Buchannon dvs David Hasselhoff och även Pamela Anderson är med en snabbis!



Av D - 19 maj 2018 20:00

Originaltitel: Hollywood Classics: Daffys knasiga äventyr
Regissör:
Utgivningsår:
1997
Längd:
60 min

 

Här har du chansen att följa med den helknasiga ankan Daffy på en rad äventyr. Daffy Duck är en charmerande och populär figur som alltid lyckas ta sig ur dom kinkiga situationer som han hamnar i! Vi får uppleva äventyr tillsammans med honom mitt i anksäsongen, vi får följa med när han tror sig vara världens bästa skådespelare och vi får även följa med honom till andra världskrigets Tyskland och ett möte med självaste Adolf Hitler - samt fler knasiga äventyr!


Daffy Anka har inte varit en av mina favoriter någonsin, men dessa avsnitt va rätt bra. I denna film får vi se episoder från 1930 och 1940-talet. Det sista avsnittet i denna film skrattade jag enormt mycket åt. Vi får följa med Daffy till andra världskrigets Tyskland där dom visar både hakkors och ropar "Seig Heil". I slutet så träffar han även på Hitler och herre min gud vad jag skrattade. Att dom inte visar just det avsnittet på tv i dagens läge förstår jag, men det är oerhört synd att det är en sån tabu på detta avsnitt faktiskt med tanke på att den är ganska rolig.



Presentation


Vår filmblogg där vi skriver om filmer vi sett, samt våra tankar om filmen. Här får du mycket tips! :)

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards