Videohyllan

Alla inlägg under februari 2013

Av D - 22 februari 2013 19:36

Originaltitel: Rocky
Regissör: Martin Kellerman
Utgivningsår: 2008
Längd: 26 min

 

Martin Kellerman skapade seriefiguren Rocky. Den självbiografiska seriefiguren kom till när han just fått sparken från sitt jobb som skämttecknare för herrtidningen Aktuell Rapport, blivit dumpad av sin flickvän och utkastad från ännu en andrahandslägenhet, och Kellerman använde stoffet från sitt eget liv till seriens historier. Hunden och serietecknaren Rocky är Kellermans alter ego. Under dom första åren kretsade historierna mycket kring lägenhetsjakt, arbetslöshet, kvinnoaffärer, party och bakfylla i Stockholm. I takt med att Kellerman åldrats har även Rocky mognat och lever idag ett något lugnare liv än tidigare.


Min make Johan älskar seriealbumen Rocky. Han köper alltid dom men jag är nog för trög för att fatta själva skämtet och ironin i albumen, haha. Men när vi tittade på denna film så skrattade jag jävligt mycket. Filmen innehåller tyvärr bara 13 små kortfilmer på 12 minuter var. Dessa filmsnuttar är taget ur några av hans seriealbum, och han gjorde animation av det. Tyvärr är detta den enda film Kellerman gjorde. Rocky fungerar skitbra i film, men han kunde ha gjort en HEL film om honom, istället för små snuttar. Skitkul att följa Rocky genom hans liv. Och ännu roligare är det att Kellerman har tagit historierna ur sitt eget liv :)



Av D - 21 februari 2013 18:44

Originaltitel: Excision

Regissör: Richard Bates Jr
Utgivningsår: 2012
Längd: 81 min

 

Pauline är en sjuttonårig tjej som börjar få nog av sin präktiga familj och skolan. Hon har ett stort intresse för kirurgi och ägnar mer tid åt att studera det än hon gör åt att studera i skolan. Hon har en mycket strikt mamma och en pappa som inte verkar bry sig så mycket och den enda hon verkar tycka om är henne syster som har cystisk fibros och snart kommer att behöva nya lungor. Nu är det så att man tidigt förstår, redan i första scenen, att Pauline har psykiska problem och hennes drömmar är mycket störande. Hon drömmer om blodiga lik på obduktionsbord som hon kryper och krälar över och hon verkar få sexuellt utbyte av det. Hon är väldigt sexuellt frustrerad och vill inget hellre än bli av med sin oskuld och hon utser en lämplig kandidat.


Ja, va ska man säga om denna film??? Den ligger i genren komedi, men jag fattade inte vart komedin va... Jag skulle nog skapa en egen kategori och stoppa in den under rubriken "konstig", men jag lägger den under genren drama. Det hände nämligen inte mycket, samtidigt som man trodde att det snart skulle hända saker... Men det hände inget... Inget vettigt iallafall. Slutet va ju verkligen konstigt också... Haha... Det enda bra med denna film är väl att Traci Lords spelar mamman :)



Av D - 21 februari 2013 06:28

Originaltitel: Hypnotisören

Regissör: Lasse Hallström
Utgivningsår: 2012
Längd: 122 min

 

I en idrottshall på en idrottsplats i Tumba utanför Stockholm hittas en man brutalt mördad. Sedan återfinns hans fru och dotter lika besinningslöst ihjälhuggna i familjens radhus. Avsikten tycks ha varit att utplåna hela familjen. Men sonen överlever, svårt skadad, och när kriminalkommissarie Joona Linna förstår att det finns ännu en familjemedlem kvar i livet, en syster, inser han vikten av att hitta henne innan mördaren gör det. Sonen svävar in och ut ur medvetslöshet, och för att kunna skynda på förhörsprocessen tar Joona Linna kontakt med läkaren Erik Maria Bark och övertalar honom att hypnotisera pojken för att få en bild av händelseförloppet. Därmed bryter Erik Maria Bark sitt gamla löfte att aldrig mer hypnotisera och en skrämmande kedja av händelser tar obevekligt sin början.  Snart påbörjas en kamp mot klockan för att hitta den sista dottern innan mördaren gör det.


Detta va en väldigt spännande film! Man satt liksom på nålar genom hela filmen och väntade på nästa sak som skulle ske. Däremot blev jag lite besviken över slutet faktiskt... Vet inte varför, men jag hade gjort slutet annorlunda! Annars är det definitivt en sevärd film i allra högsta grad! Självklart är ögongodiset Mikael Persbrant med i denna film. Men gud vad han har blivit gammal...



Av D - 19 februari 2013 21:23

Originaltitel: Evangeline
Regissör: Karen Lam
Utgivningsår: 2013
Längd: 90 min

 

Evangeline Pullman, eller Eva som hon vill bli kallad, har precis brutit sig ur sin tämligen skyddade uppväxt för att hitta sig själv och ett nytt liv på college. När hon äntligen vågar sig ut ur sitt skal träffar hon den karismatiske och populäre Michael Konner och hans två kumpaner, men det visar sig att dom har helt andra tankar på vänskap än hon trott. Evangeline vaknar upp i en övernaturlig mardröm där hon ges en chans till, en chans att hämnas.


Men suck. Filmen börjar så bra!!!! Med lite efter halva filmen dalar den neråt och det blir bara... konstigt. Man fattar inte riktigt vad som händer med henne och vad som är "verklighet" eller bara hennes tankar? Det blir bara rörigt och kaos. Så synd med tanke på att filmen verkligen är spännande. Skådisarna är bra och specialeffekterna är bra! Åh vad dom kunde ha gjort den så mycket bättre. Suck.



Av D - 19 februari 2013 10:29

Originaltitel: Last action hero

Regissör: John McTiernan
Utgivningsår: 1993
Längd: 130 min

 

Danny Madigan är en tonåring som älskar att gå på bio. En kväll får han en gyllene biljett av biomaskinisten Frank, som enligt honom ska ha kommit från Harry Houdini. När Danny ser på film den kvällen är det bara han i salongen och biljetten drar på något sätt in honom i filmen, bredvid huvudrollsinnehavaren, Jack Slater som är Los Angeles häftigaste polis. Men en av filmskurkarna, Benedict, får tag i biljetten och kan på så sätt komma över till den verkliga världen. Sida vid sida med sin idol upplever Danny sitt livs äventyr. Danny älskar spänningen men kommer han att återvända till sin egen värld med livet i behåll?


Jag tyckte mycket om denna film när jag va liten. Tänkte att jag skulle friska upp minnet igen och se den en gång till. Men nu tyckte jag bara filmen va väldigt fjantig tyvärr. Visst, endel skratt fanns och mycket action, men mer än så va det inte... Så mycket overkligt som visserligen ska vara det i denna film, men nej... den va inte lika bra som den va när jag va barn :)




Av D - 19 februari 2013 00:08

Originaltitel: I spit on your grave 2
Regissör: Steven R Monroe 
Utgivningsår: 2013
Längd: 102 min

 

Katie försöker lyckas i den tuffa modellbranschen. När hon oskyldigt tackar ja till en fotografering för sin portfolio förvandlas plötsligt händelsen till en mardrömslik upplevelse med våldtäkt, tortyr och kidnappning. Ödet gör dock att hon, blåslagen, misshandlad och bruten, kan göra sig fri från kidnapparna. Hon överlever och bestämmer sig för hämnd, brutal sådan.


Denna filmen va också grymt bra, så som ettan! Denna kändes dock mer realtistik än den första. Just handlingen med att unga flickor blir kidnappade och förs utomlands till Polen och såna ställen och används som sexslavar och dylikt. Lite så va det med denna film. Och denna va mer råare än den första. Dock störde jag mig otroligt mycket på huvudpersonen Katies skrik. Hon skrek fan hela tiden och det lät så jävla kasst. Ilade i öronen och det lät fejk. Det va väl nackdelen med denna film. Annars va den toppen! Ska titta på trean snart med. 



Av D - 18 februari 2013 21:40

Originaltitel: I spit on your grave 3
Regissör: R D Braunstein
Utgivningsår: 2015
Längd: 93 min

 

Efter att ha blivit brutalt misshandlad och utsatt för sexuellt övervåld, ändrar Jennifer Hills sitt namn till Angela, flyttar till New York och ansluter sig till en stödgrupp i förhoppning om ett bättre liv. Men när en av hennes vänner, som hon träffar i stödgruppen och blir en väldigt nära vän till henne, mördas och gärningsmannen går fri tar Angela lagen i egna händer och låter honom betala för brottet med sitt liv. Och betalningen blir blodig och brutal. Det värsta är att hon verkar njuta av det. Har hon blivit likadan som gärningsmännen?


Jag tycker denna filmen va sämst av alla tre. Detta är uppföljaren till ettan - alltså fortsättningen på ettan där man får följa Jennifers liv EFTER det brutala överfallet och tortyren i stugan. Jag tycker det är ganska kasst att hon ger sig själv på gärningsmän som utsatt andra för såna saker. Visst är det rätt åt gärningsmännen, men filmen går emot sig själv. I ettan och tvåan handlar det om rå hämnd från offrets sida, men här blir det mer hon själv som gör samma brott som dom gjorde i dom andra filmerna, typ. Låter lite dumt när jag förklarar mitt tankesätt. Känns som om jag inte får fram riktigt hur jag menar. Men iallafall, så sög denna film.



Av D - 17 februari 2013 15:46

Originaltitel: Taken 2
Regissör: Oliver Megaton
Utgivningsår: 2012
Längd: 98 min

 

Liam Neeson är tillbaka som Bryan Mills, den skicklige CIA agenten som dragit sig tillbaka, men som tvingades nyttja sina mycket speciella kunskaper för att rädda sin dotter undan hänsynslösa slavhandlare i Paris i första filmen. Bryans förflutna gör sig dock fortfarande påmind och dom mord han tvingades begå för att rädda sin dotter måste sonas.  I ett försök att återförena familjen bjuder han sin ex-fru Lenore och dottern Kim på en välbehövlig semester i Istanbul. Men där befinner sig också fadern till en av de mördade kidnapparna, fast besluten att utplåna hela familjen Mills. Återigen får Bryan användning av sina speciella färdigheter för att rädda både sig själv och sin familj.


Ännu en bra film, även om ettan va den bästa :) Definitivt sevärd! Hoppas verkligen på att det kommer en trea också! Jag är inte mycket för "action-scener" men i dessa filmer bara njöt jag. Jag tycker att Bryan Mills är så himla klockren så dessa överdrivna action-scener rör mig inte i ryggen! Jag drog flera gånger på smilet eftersom han är så skicklig och allting går verkligen enligt hans planer!



Presentation


Vår filmblogg där vi skriver om filmer vi sett, samt våra tankar om filmen. Här får du mycket tips! :)

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15 16 17
18 19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards