Videohyllan

Alla inlägg under april 2018

Av D - 27 april 2018 08:21

Originaltitel: Fifty shades freed
Regissör:
James Foley
Utgivningsår:
2018
Längd:
105 min

 

Nygifta Christan och Anna omfamnar till fullo sin komplicerade relation och sitt lyxiga liv i tron om att dom mörka skuggorna från deras förflutna är långt borta. Precis innan hon axlar sin roll som Mrs Grey och han slappnar av i den ovana stabiliteten uppkommer nya hot som kan riskera deras lyckliga slut innan det ens har börjat. Kommer Anna och Christian någonsin att bli lämnade i fred?


Detta är sista delen i "Fifty shades"-triologin och den va bra! Däremot tycker jag fortfarande inte att det är Jamie Dornan som passar som Mr Gray, utan jag tycker helt klart att det är "Sons of anarchy"-snyggingen Charlie Hunnan som borde ha fått den rollen. Detta kommer jag säkert att störa mig på så länge jag lever. Men filmen utspelas i samma vanliga sexuella andra som dom föregående filmerna, och det är mycket av den sorten även i denna film! Jag satt dock på helspänn den sista halvtimman för jag va övertygat om att Anna skulle dö. Vad som hände får ni själva se.



Av D - 25 april 2018 17:43

Startade: 2018
Genre:
Kriminal / thriller
Säsonger:
1

 

Året är 1896 i New York och den nyligen tillsatta polischefen Theodore Roosevelt anlitar psykologen Laszlo Kreizler för att fånga en mördare som riktar in sig på unga manliga prostituerade. Tillsammans med New York Times-illustratören John Moore och sekreteraren Sara Howard börjar jakten på en av New Yorks första seriemördare.


Denna serien håller inte alls - tyvärr. Det är en riktig kostymthriller som börjar bra, men det blir oerhört rörigt senare. Serien bjuder visserligen på en massa väldigt obehagliga scener, men det gör tyvärr inte att den håller. 1800-talets New York ser väldigt mörk och dyster ut. Jag tycker dock att det mer ser ut som ett 1800-tals England. Jag förstår inte riktigt varför dom inte körde på det spåret istället. Men det spelar egentligen ingen roll. Serien är varken bra eller dålig. Jag lyckas tyvärr inte få något ordentligt grepp om den.



Av D - 22 april 2018 15:09

Originaltitel: Walt Disney sagobibliotek vol 5
Regissör:
Walt Disney
Utgivningsår:
2005
Längd:
48 min

 

I Walt Disney Sagobibliotek har ett antal tecknade kortfilmer med sagomotiv samlats i sex volymer. Filmerna som är av mycket varierande karaktär, har valts ut ur nästan sex årtionden av Disneys produktion. Här i volym 5 handlar det till större delen om så kallade Silly Symphonies, korta musiksagor som Walt Disney producerade på trettiotalet. Vi får även se ett par andra kortfilmer av samma typ, men som Disney valde att marknadsföra utan Silly Symphony-namnet.


I denna film får vi se sex klassiska berättelser som vi alla känner igen! "Tjuren Ferdinand" är den första och den har nog hela Sverige redan sett på "Kalle Ankas julafton" varje år. Den underbara lilla tjuren som älskar att sitta och lukta på blommorna. Vi får även träffa på "Lambert - det fåraktiga lejonet" som kanske inte alla känner igen. Det handlar om ett lejon som hamnar fel och får växa upp bland fåren. "Tre små grisarna" är den klassiska sagan som ALLA känner igen! Vi får se dessa små grisar två gånger i denna film då dom även är med i "Tre små vargar". Även två andra riktigt sköna klassiker bjuder denna film på!



Av D - 22 april 2018 15:00

Originaltitel: Walt Disney sagobibliotek vol 4
Regissör:
Walt Disney
Utgivningsår:
2005
Längd:
48 min

 

Publiken är på plats för att se det spännande sprinterloppet mellan "Haren och Sköldpaddan"! Haren är blixtsnabb och sköldpaddan extremt långsam, så vinnaren borde vara självklar. Men att ta ut segern i förskott är aldrig en bra idé. Att vara på sjön och råka i luven på havets konung är inte så lyckat. I Disneys berättelse får du se vad som händer när ett gäng elaka sjörövare utmanar "Kung Neptun"! På den utgåva finns också filmerna "Sköldpaddan slår till igen", "Råttfångaren i Hameln", "Kung Midas" och "Sagokungens bal". 


Ännu en film med Disneys härliga klassiker! "Haren och Sköldpaddan" har man hört i många olika versioner och det är härligt att även se Disneys version. I denna film handlar det mycket om havet och havslivet. "Råttfångaren i Hameln" har man ju också hört talas om. Mannen som använder en slags flöjt för att jaga ut råttorna ur staden samtidigt som stadsborna inte uppskattar hans jobb. Dessa filmer är faktiskt helt underbara att titta på tillsammans med sina barn!



Av D - 20 april 2018 08:34

Originaltitel: Solsidan
Regissör:
Felix Herngren & Måns Herngren
Utgivningsår:
2017
Längd:
104 min

 

Anna och Alex förhållande krisar, Fredde får egna problem när han slits mellan sin vänstervridne far som dyker upp ovälkommen och sin tonårsson Victor som är rebellisk, medan Ove och Anette vill bli gravida och behöver hjälp med det. Det blir lite svartsjuka när både Anna och Alex träffar nya partners och Fredde verkar vara den som tar hårdast på deras skilsmässa. Vi får följa de tre paren i en komedi om kärlek, barnlängtan, knepiga föräldrar och oskrivna badregler i Torekov.


Hur kan man INTE älska Solsidan? Alla säsongerna i serien plöjer man igenom rakt av och jag blev inte alls skeptisk när jag fick höra att dom även skulle släppa en långfilm. Filmen va hur rolig som helst och det va många, många gånger som man skrattade högt. Jag älskar Ove så otroligt mycket! Jag älskar ju alla karaktärerna för dom är så jäkla roliga och gör sina roller så otroligt bra, men Ove är min favorit - absolut. Däremot reagerade jag hur gammal Felix Herngren blivit! Men filmen är verkligen ett MÅSTE att se!



Av D - 17 april 2018 09:38

Originaltitel: Beck - Djävulens advokat
Regissör:
Jörgen Bergmark
Utgivningsår:
2018
Längd:
89 min

 

En man går in på en restaurang och träffar en annan man. Efter en kortare ordväxling blir mannen skjuten och mördaren försvinner snabbt. Mordet ser ut att vara en gänguppgörelse och alla vittnen som befann sig på platsen tycks vettskrämda och säger sig inte minnas något av vad som hände. Under ledning av nytillträdda gruppchefen Alex börjar gruppen tillsammans med rotelchef Martin Beck att utreda mordet. Och när Beck-gruppen inte kommer längre i utredningen visar det sig att den huvudmisstänkte via sin advokat har familjeband rakt in i gruppen.


Nja, denna Beck-filmen va otroligt tråkig faktiskt. Nu börjar det märkas att dom har slut på koncept. Förhoppningsvis tar dom upp sig över ytan igen om det ska släppas fler Beck-filmer för det behövs inte produceras mer om den ska hålla denna standard. Jag blev helt seriöst mer intresserad av Steinars kärleksliv än själva brotten och morden i filmen. Jag vill gärna se hur det utvecklas med hans familjeliv, men det är ju inte det Beck ska handla om? Så nu får dom rycka upp sig!



Av D - 17 april 2018 09:18

Startade: 2016
Genre:
True crime
Säsonger:
1

 

Varför begår människor fruktansvärda brott? Föds man som massmördare, pedofil, nekrofil, kannibal eller är det något man blir? I denna true-crime dokumentärserie får vi träffa på dom mest avskyvärda brotten som någonsin begåtts, och dom störda och kallblodiga personerna som ligger bakom dåden. Vi får se avsnitt om Josef Mengele, Ariel Castro, Wolfgang Priklopil, Jeffrey Dahmer och The Colombine High School-shooters samt otroligt många andra kända brottslingar och kända fall.


Wow. Sånt här älskar jag! Detta är verkligen en serie som passar mig och jag hoppas verkligen att det görs fler säsonger. Varje avsnitt är ungefär en timme lång (tror jag?) och dom presenterar minst 3 olika mördare i varje avsnitt. Man får se bilder man aldrig sett förr, man får höra överlevande vittnen berätta och man får en djupare bild av varför mördarna gjorde som dom gjorde.

(OBS: Hittade ingen trailer - så jag lägger upp en bild)

 


 

Av D - 17 april 2018 09:03

Startade: 2015
Genre:
Sci-fi
Säsonger:
2

 

En polisman och en läkare står inför ett känsloladdat mysterium när sju lokalinvånare vaknar till liv i sina gravar, gräver sig ut och verkar vara lika levande och friska som hela. Någon har varit död i flera hundra år, någon har blivit mördad medan andra dött av sjukdomar och självmord. När döda kommer tillbaka till livet igen ställer det till problem på mer än ett plan men det finns något djupt och olycksbådande med deras uppväckning.


Den här serien va mycket spännande! Den hör nog till genren skräck enligt Netflix, men det tycker jag absolut inte passar in. Handlingen är helt klart mystisk och spännande. Lite ryslig då och då kanske, men absolut ingen skräck. På Netflix just nu finns två säsonger släppta som jag har tittat färdigt på, men det kommer släppas åtminstone säsong 3 och på den väntar jag med spänning!



Presentation


Vår filmblogg där vi skriver om filmer vi sett, samt våra tankar om filmen. Här får du mycket tips! :)

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3 4 5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards