Videohyllan

Alla inlägg den 20 januari 2017

Av D - 20 januari 2017 09:25

Originaltitel: The color purple
Regissör: Steven Spielberg
Utgivningsår: 1985

Längd: 154 min

 

Den svarta flickan Celine växer upp i den amerikanska svarta södern i början på 1900-talet. Hon har råkat ut för mycket hemskt i sitt liv. Hennes far är far till hennes två barn och senare gifter hon sig med en man som fortsätter förtrycket och misshandeln mot henne. Allt hon tycker om och gläds åt tas ifrån henne. Det är när hon träffar Shug Avery som hennes liv förändras. Shug lär henne mycket om livet. Sakta men säkert börjar Celine att frigöra sig och börjar tro på sig själv - att hon faktiskt är lika mycket värd som alla andra.


Underbar film! Förstår inte hur jag kunnat missa denna alltså. Det va när jag läste boken "Utsatt" av Martin Lutterman som dom nämnde denna film. Jag tyckte handlingen verkade intressant och jäklar vilken film! En film av en tidig Steven Spielberg. Den går rätt in i hjärtat. Historien som berättas är grym med en bedövande sentimentalitet. Ibland kan man faktiskt ändå få sig ett skratt. Whoppi Goldberg spelar en perfekt Celine och Oprah Winfrey har även en stor roll i filmen. Rekommenderar denna starkt till alla!



Presentation


Vår filmblogg där vi skriver om filmer vi sett, samt våra tankar om filmen. Här får du mycket tips! :)

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20 21
22
23 24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Januari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards