Videohyllan

Alla inlägg den 26 maj 2015

Av D - 26 maj 2015 09:48

Originaltitel: Devil´s knot
Regissör: Atom Egoyan
Utgivningsår: 2013
Längd: 114 min

 

Ett gripande och verkligt mysterium om de ökända morden på tre små barn i en liten stad i Arkansas, USA 1993. Polisen anklagar och dömer tre tonåringar, senare kända som "The West Memphis Three", för att ha begått morden som en del i en satanistisk ritual, men en mor och utredare misstänker att sanningen kan vara ännu värre. West Memphis Three är ett amerikanskt rättsfall som har fått stor uppmärksamhet och många trodde att dom blivit oskyldigt dömda. 2007 dök nya bevis upp. Det upptäcktes bland annat DNA som inte matchade någon av dom dömda, och 2011 släpptes dom med villkorlig dom i tio år, utan omprövning. Filmen berättar den sanna historien om Damien Echols, Jason Baldwin och Jessie Misskelley som efter 18 år i fängelse släpptes ut. Det har tidigare gjorts ett antal dokumentärer om fallet.


Jag är ju besatt i detta fallet. Har sett alla dom tidigare dokumentärerna men detta är ju vara en film om fallet. Den handlar främst om rättegången. Jag tycker att dokumentärarna va mycket bättre, för där är det riktiga filmningar av allting. Här spelar Reese Whiterspoon en av huvudrollerna. Och dom som spelar dom tre dömda är ju inte ens likt... Men besatt som jag är, så gillade jag ändå denna film. Hela detta rättsfall är ju så hemskt. Förstår inte hur man kan dömma tre helt oskyldiga pojkar bara för att dom är "udda" eller helt enkelt måste ha någon att skylla på. För polisen hade ju egentligen INGET bevis mot dom. 



Presentation


Vår filmblogg där vi skriver om filmer vi sett, samt våra tankar om filmen. Här får du mycket tips! :)

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5 6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards