Videohyllan

Alla inlägg under juli 2015

Av D - 25 juli 2015 23:23

Originaltitel: You again
Regissör: Andy Fickman
Utgivningsår: 2010
Längd: 105 min

 

Marni Olsen är en framgångsrik karriärkvinna som just blivit befordrad. När hon åker till sin hemstad för att närvara vid sin brors bröllop upptäcker hon att hans blivande fru är den person som plågat och trakasserat henne genom hela skoltiden. Det visar sig också att brudens framgångsrika moster är Marnis mammas gamla rival och Marni gör allt hon kan för att förhindra att hennes plågoande blir hennes svägerska.


Denna film va riktigt rolig faktiskt :) Vi ser Jamie Lee Curtis som Marnis mamma, och vi ser Sigourney Weaver som Marnis ärkefiendes mamma. Jag älskar ju dessa typer av "High-School-filmer", även om denna film mest utspelar sig efter High School. Temat är väl en aning förutsägbar, och inget som kanske skulle utspela sig på detta sätt i det riktigt livet, men jag gillade den skarpt! Tjejfilm delux, men jag är ju en tjej, så varför inte? :)



Av D - 25 juli 2015 13:39

Originaltitel: Babysitter wanted
Regissör: Jonas Barnes & Michael Manasseri
Utgivningsår: 2008
Längd: 90 min

 

En ren och kristen tjej vid namn Angie Albright är glad över att äntligen få lämna sitt skyddade och strikt religiösa hem för att börja på college. Hennes nya rumskompis är en skabbig och pårökt brud som är vildare än vad hon är van vid, och har inte ens en säng att erbjuda Angie. För att få ihop pengar till att köpa en säng så tar hon jobb som barnvakt. Barnet hon ska vakta är mycket märklig och har enormt konstiga matvanor. Samtidigt är det någon läskig skummis som följer efter henne och ger henne kalla kårar. Men Angie upptäcker snart att finns mycket större hot att oroa sig för...


Filmen startar långsamt och är allt annat än otäck, sen skruvas den till lite och efter en hyfsat oväntad twist börjar den ta fart och blir både blodig och slafsig. Jag blev faktiskt förvånad. I början väntade man på att något läskigt ska hända och ju längre man kommer in i filmen så blir det bara mer spännande. Sen small det. Så sjukt. Jodå, jag gillade denna. Det är ingen "hoppa-till" skräckis, utan är mer otäck och bisarr. Dock gör dom ett misstag i filmen som jag störde mig enormt mycket på. Utan att berätta för mycket är det att ena stunden har hon ingen bil då hon blir skjutsad till sin arbetsplats... för i nästa stund komma på att hon glömde bilnycklarna inne i huset där hon jobbar. Hämtar dom, och startar bilen som egentligen inte ska va där. Haha, så skrattretande vilken miss :) Men för övrigt är den faktiskt sevärd!



Av D - 25 juli 2015 13:28

Originaltitel: Holes
Regissör: Andrew Davis
Utgivningsår: 2003
Längd: 117 min

 

Tonårskillen Stanley Yelnats är otursförföljd. Ända sen hans farfars far drog en förbannelse över släkten har han befunnit sig på fel ställe vid fel tidpunkt. Så när han anklagas för en stöld han inte begått, är det precis som vanligt. Stanley döms till 18 månaders straffarbete i ett ökenläger för ungdomsbrottslingar. Under den glödheta solen tvingas fångarna varje dag att gräva ett stort hål i sanden - allt "i ett uppfostrande syfte". Dom övervakas av den stenhårde vakten Mister Sir och en fruktad anstaltschef. Men snart börjar Stanley och hans medfångar ana att fängelseledningen döljer något - är det verkligen uppfostran som är anledningen till det meningslösa grävandet.?


Filmer från Disney brukar vara kanonbra, så det va ingen överraskning att filmen skulle vara bra :) Filmen fungerar för hela familjen och den bjöd på skratt, spänning, värme och glädje. Förväntade mig dock någon småkorkade barnfilm men den är betydligt mindre löjlig än jag trodde och jag uppskattade verkligen dom parallella ödena som vävdes ihop. Helt klart en bra film. Annorlunda och underhållande på ett väldigt positivt sätt. :) Kul att se en film med Shia LaBeouf innan hans stora genombrott. Ett annat känt ansikte vi träffar på är Sigourney Weaver.



Av D - 23 juli 2015 06:45

Originaltitel: Mindhunters
Regissör: Renny Harlin
Utgivningsår: 2004
Längd: 106 min

 

Sju unga aspiranter från FBI:s psykologiska elitenhet, så kallade "mindhunters", har placerats på en öde ö för en sista och avgörande övning. Dom har blivit specialutbildade för att kunna läsa av andra människor och kan genom att göra en psykologisk profil avslöja den mest raffinerade seriemördaren. Dom är emellertid inte förberedda på den vändning händelserna tar när en okänd fiende börjar ta livet av dom - en efter en. Nu måste dom kvarvarande inleda en febril kapplöpning med tiden för att fånga en fiende som kan finnas mitt i bland dom - och för att skapa den ultimata gärningsmannaprofilen, den som kan rädda deras liv. Om dom hinner ...

Kanonfilm! Den är spännande från första minuten ända till slutet! Det är en katt-och-råtta-lek med "gissa vem som är mördaren"-film och sånt älskar jag! Jag känner mig ganska bra då jag gissade på mördaren redan från början ;) Försökte göra en gärningsmannaprofilm om varje FBI-agent och lyckades fasiken pricka in rätt mördare ;) Hjärtat bultar hårt genom hela filmen och det är grymt mycket mysterier och spänning! Vi ser kända ansikten som Christian Slater & LL Cool J. 



Av D - 23 juli 2015 06:34

Originaltitel: Cheuuat gaawn chim
Regissör: Tiwa Moeithaisong
Utgivningsår: 2009
Längd: 88 min

 

Vi möter vi den fattiga Buss, en något mentalt instabil kvinna som pga sin hårda uppväxt emellanåt plågas av röster och syner. Hon lever tillsammans med sin man och dottern Bua i ett slitet kvarter och försörjer familjen med hjälp av den nudelvagn hon ärvt av sin mamma. Situationen försämras dock plötsligt då hennes man försvinner spårlöst och lämnar henne med skulder till den hotfulle och våldsamme hyresvärden. Om Buss inte betalar sina skulder snarast kommer hon och dottern att bli vräkta från sitt hem. Buss bestämmer sig för att återanvända ett gammalt recept på en populär nudelsoppa hon lärt sig av sin mor, ett recept där en av huvudingredienserna är människokött. Pengarna börjar plötsligt strömma in och det blir möjligt för henne att uppgradera sin vagn till en riktig nudelbar. Kunderna står nu i kö för att avnjuta hennes delikata rätt och plötsligt är det för sent att lägga om kursen, Samtidigt som Buss mentala hälsa sakta men säkert bryts ner i och med minnesbilder från hennes barndom börjar plåga henne i allt större utsträckning förlorar hon också greppet om verkligheten. 


Jag vet inte... Filmen va väl sådär... Men på något sätt så trollband den mig ändå. Det är en salig blandning mellan äckel och mycket sorg. Jag kände verkligen tragiken. Kände det inombords. Det va längesen jag träffade på en film som verkligen fick mig att känna sorg. För övrigt är "skräck" kanske inte rätt genre, men den hamnar nog där ändå. För egentligen är det bara massa äckligt och massa tragik genom hela filmen. Den fungerar absolut att se, men jag tror att man verkligen måste sätta sig in i hennes känslor för att förstå filmen.



Av D - 20 juli 2015 12:32

Originaltitel: Stick it
Regissör: Jessica Bendinger 
Utgivningsår: 2006
Längd: 105 min

 

Efter att ha kommit i trubbel med lagens väktare blir rebelliska 17-åriga Haley omplacerad till en ny skola. En elitskola gör gymnaster. Hon går med i en gymnastikgrupp där hon träffar den legendariska & stenhårda tränaren Burt Vickerman. Allt verkar hänga ihop och så småningom så kan man börja kalla det laganda.


Jag tycker att Stick it är en relativt vanlig ungdomsfilm. Populära tjejer vs. mindre populära tjejer. Jag vet dock inte om den hör hemma i kategorin Drama. Det är en trevlig film, med trevliga miljöer och bra skådespelare. Man har väl oftast en genre man gillar mer eller mindre, och denna är väl kanske inte riktigt min stil, men den va ändå helt okej. Perfekt en regnig söndagkväll. 



Av D - 19 juli 2015 23:32

Originaltitel: It´s a boy girl thing
Regissör: Nick Hurran
Utgivningsår: 2006
Längd: 95 min

 

Även om Woody och Nell har bott grannar hela livet, är dom olika som natt och dag. Woody är stjärnan i skolans fotbollslag medan Nell sitter mest med näsan djupt i skolböckerna. Det enda dom är överens om är: att dom inte tål varandra! På en utflykt till stadens museum möter dom en urgammal gud, som spelar dem ett spratt - och placerar om deras själar. Nu är Nell fångad i Woodys kropp och Woody i Nells kropp och det skapar problem: Woody kan plötsligt inte spela fotboll längre och Nell kan inte ens genomföra det enklaste provet. För att klara sig finns bara en utväg - att hjälpa varandra.


Haha, denna va faktiskt kul! :D Rätt rolig och fullkomligt medveten om hur klyschig den faktiskt är. Ibland kan det tyvärr bli lite för stereotypt och jag saknar gränser mellan karaktärerna, för 90% av tiden glömde jag bort att dom bytt kroppar med varandra. haha. Men den träffar precis på det rätta stället och den försöker inte vara något mer än den är. Skådespelarna är dessutom riktigt bra i sina roller.



Av D - 17 juli 2015 09:55

Originaltitel: The fountain
Regissör: Darren Aronofsky
Utgivningsår: 2006
Längd: 96 min

 

Tänk om du kunde leva förevigt? The Fountain är en odysse som spänner över 1000 år om en mans eviga strävan att rädda kvinnan han älskar från att dö. Denna episka resa börjar i 1500-talets Spanien där Tomas på uppdrag av drottningen söker efter källan till evigt liv. Resan fortsätter i modern tid där Tommy desperat försöker finna ett botemedel för den cancer som sakta bryter ner hans älskade fru Isabel. Århundraren in i framtiden börjar sedan Tom långsamt greppa det mysterium som tagit upp hans väsen under ett helt millenium.


Eh... va? Fy fan vad kass... att dom ens fått släppa denna film? Jag fattade ingenting.. Antingen va jag för trött (jag somnade nämligen flera gånger under filmen), eller så va den otroligt dålig. Många kallar den ett mästerverk men jag såg inte någonting bra i den. Den va flummig och osammanhängande. Det va för mycket hoppande för att jag skulle koppla mig till handlingen. Myrornas krig är ett mästerverk jämfört med denna.



Presentation


Vår filmblogg där vi skriver om filmer vi sett, samt våra tankar om filmen. Här får du mycket tips! :)

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28 29
30
31
<<< Juli 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards