Videohyllan

Alla inlägg den 17 juli 2015

Av D - 17 juli 2015 09:55

Originaltitel: The fountain
Regissör: Darren Aronofsky
Utgivningsår: 2006
Längd: 96 min

 

Tänk om du kunde leva förevigt? The Fountain är en odysse som spänner över 1000 år om en mans eviga strävan att rädda kvinnan han älskar från att dö. Denna episka resa börjar i 1500-talets Spanien där Tomas på uppdrag av drottningen söker efter källan till evigt liv. Resan fortsätter i modern tid där Tommy desperat försöker finna ett botemedel för den cancer som sakta bryter ner hans älskade fru Isabel. Århundraren in i framtiden börjar sedan Tom långsamt greppa det mysterium som tagit upp hans väsen under ett helt millenium.


Eh... va? Fy fan vad kass... att dom ens fått släppa denna film? Jag fattade ingenting.. Antingen va jag för trött (jag somnade nämligen flera gånger under filmen), eller så va den otroligt dålig. Många kallar den ett mästerverk men jag såg inte någonting bra i den. Den va flummig och osammanhängande. Det va för mycket hoppande för att jag skulle koppla mig till handlingen. Myrornas krig är ett mästerverk jämfört med denna.



Av D - 17 juli 2015 09:44

Originaltitel: The gravedancers
Regissör: Mike Mendez 
Utgivningsår: 2005
Längd: 94 min

 

Harris, Kira och Sid bryter sig in på en kyrkogård en natt efter att dom varit på sin väns begravning. Dom sörjer och super sig fulla. Vid en grav hittar dom ett brev med märkliga skrifter som ber dom att dansa på gravarna. Dom gör vad som står i brevet för skoj skull - men det är ett stort misstag. Ritualen råkar utlösa en förbannelse, och dom blir alla jagade av varsin komplett ursinnig gast! Innan nästa fullmåne måste dom lyckas häva förbannelsen, eller själva hamna 6 feet under...


Denna va helt okej faktiskt! Bra handling och en del "hoppa-till-scener". Vad man kan anmärka på, som drar ner helhetsintrycket en del är vissa av effekterna. Enligt regissör Mendez har bara ett fåtal rena digitala effekter använts i filmen, dom flesta effekter har nämligen skapats genom att använda uppbyggda modeller. För det mesta har man modifierat modellerna med en del datoranimeringar. Men egentligen spelar det ingen roll. Det är väldiga och groteska skapelser men inte direkt skrämmande. Då fungerar som vanligt dom mer subtila skrämseleffekterna bättre, även om kistor som sugs ner i marken och flygande föremål inte är fy skam i rätt sammanhang.



Presentation


Vår filmblogg där vi skriver om filmer vi sett, samt våra tankar om filmen. Här får du mycket tips! :)

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28 29
30
31
<<< Juli 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards