Videohyllan

Alla inlägg den 8 december 2017

Av D - 8 december 2017 09:16

Originaltitel: Bless the child
Regissör:
Chuck Russel
Utgivningsår:
2000
Längd:
107 min

 

Allt börjar en sen kväll då sjuksköterskan Maggie O'Connor får besök av sin knarkande syster Jenna. Hon lämnar där ett nyfött, autistiskt barn som hon ber Maggie att ta hand om och försvinner sedan spårlöst. Barnet Cody växer upp och när hon fyller sex år kidnappas hon av en djävulssekt. Maggie tar upp jakten på Cody vilken leder till en mardröm för alla inblandade. Hon inser att mänsklighetens säkerhet ligger i hennes händer när sekten planerar att förlösa ondskan till världen.


Jag gillade denna filmen skarpt! Allt som har med religioner och sekter att göra fångar mitt intresse. Vi ser Kim Basinger i huvudrollen och hon gör ett fantastiskt jobb! Även Christina Ricci har en roll i filmen, dock inte så stor tyvärr. Filmen är spännande och blir aldrig långtråkig då det händer saker hela tiden. Lite överdriven på sin håll, men det drar ändå inte ner filmen. Den följer Bibeln historia rätt bra (fick jag veta i efterhand då jag inte är så insatt i Bibeln egentligen) och det fångade faktiskt mitt intresse ännu mer!



Av D - 8 december 2017 09:06

Originaltitel: The toymaker / Robert and the toymaker
Regissör:
Andrew Jones
Utgivningsår:
2017
Längd:
84 min

 

I Nazi Tyskland, 1941, får Colonel Ludolf Von Alvensleben tag på en legendarisk kultbok som innehåller hemligheten som får livlösa objekt att väckas till liv. Boken blir stulen av Nazi officern Benjamin Hoffman som spåras och mördas. Den hamnar i stället i händerna på leksaksmakaren Amos Blackwood som ger liv åt sin kollektion av gamla dockor och leksaker. Efter att blivit förråd av en av hans anställda plundrar SS leksaksmakarens affär, stjäl boken och kidnappar Amos - något som inte accepteras av dockorna och leksakerna. En brutal och blodig hämnd mot nazisterna börjar utspela sig.


Denna historien handlar om den berömda, verklighetsbaserade dockan "Robert the doll" men är ändå en fiktiv berättelse. Jag gillade filmen, men jag tror att många andra inte skulle göra det pga att den är väldigt överdriven. Men eftersom "Robert the doll" är med så fångar filmen mitt intresse. Dockan står idag på East Martello Museum i Florida. Dock skiljer sig dockan markant ifrån den som är med i filmerna. Historien om dockan är grymt intressant för övrigt.



Presentation


Vår filmblogg där vi skriver om filmer vi sett, samt våra tankar om filmen. Här får du mycket tips! :)

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13 14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28
29
30 31
<<< December 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards