Videohyllan

Alla inlägg under mars 2015

Av D - 20 mars 2015 18:47

Startade: 2014
Genre: Kriminal
Säsonger: 2

 

"Mordet" bygger på att fem uppmärksammade mordfall rekonstrueras. Med hjälp av uppgifter från förundersökning, utredare och anhöriga berättas historien om mordet, varvat med tillbakablickar på offrets liv. Mordet är ett helt nytt sätt att berätta om den värsta tragedin som kan drabba oss människor – att någon vi älskar berövas oss. I efterspelet efter ett mord handlar det ofta om jakten på mördaren, rättsprocessen eller bara om gärningsmannen själv. Den som har begått det ondskefulla låter sin skugga kastas över hela skeendet. 


I Mordet vill dom på TV3 ge offren en röst. Dom oskyldiga som inte själva kan dela med sig av sin berättelse. Den här gången lämnar dom gärningsmannens version utanför. I den här serien hörs offrens gripande berättelser, fram till den sorgliga stunden då någon alldeles för tidigt tog deras liv. Och detta är en GRYM serie. Tyvärr har det bara gjorts 5 avsnitt än så länge och jag hoppas innerligt att det görs fel. Men dessa fem avsnitt fick mig att må dåligt, samtidigt som det är VIKTIGT att göra den avlidnes röst hörd!

 

 

 

Av D - 20 mars 2015 18:37

Startade: 2012
Genre: Samhällsprogram
Säsonger: 3

 

Stalkers är ett svenskt samhällsprogram som sänds på Tv3. I programserien Stalkers tar dom upp detta växande samhällsproblem - förföljelse och trakasserier. I programmet granskar dom några av dessa hemska, fascinerande och ofta gripande fall. Det kan vara mannen som förföljer sin tidigare sambo eller kvinnan som är tokig i den kände artisten. Men Stalkers nöjer sig inte med att berätta historierna. Det unika är att dom försöker att få slut på förföljelserna för gott. Varje år beräknas 150 000 svenskar bli utsatta för psykisk terror av personer som är besatta av dem. Trots det har endast 72 förövare dömts sedan lagen om stalking trädde i kraft 2011. Nu rycker Hasse Aro och Jenny Gourman Strid in där samhället misslyckats. Och dom blir chockade av historierna som rullas upp.


Mycket bra (men hemskt) program. Att människor kan bli besatta av folk och trakasserar andra är för mig helt sjukt! Varför lixom? Hur kan man tex inte acceptera att ett förhållande tar slut? Eller hur kan man inte fatta att man inte kan bestämma sig för att en kändis ska bli just din? Detta är en grymt bra samhällsserie som har sänds i ett par säsonger och jag blir aldrig trött på det. Även om det är hemskt, så fascineras jag av det hemska. Har jag alltid gjort. Tror det beror på att jag vill så gärna FÖRSTÅ hur saker och ting fungerar i folks huvuden. Hasse Aro är självklart ett plus :)



Visste inte vad jag skulle ladda upp för "trailer" men lägger upp en intervju med Hasse Aro om programmet.


Av D - 16 mars 2015 13:15

Originaltitel: Fifty shades of Gray
Regissör: Sam Taylor-Johnson
Utgivningsår: 2015
Längd: 125 min

 

Litteraturstudenten Anastasia Steele går med på att intervjua miljardären Christian Grey för att göra sin rumskompis en tjänst. Intervjuoffret visar sig vara en man som är både vacker och intelligent, men också en aning överlägsen. Den naiva Ana och den reserverade Christian dras ohjälpligt till varandra. Hon kan inte motstå honom och han vill ha henne, men på sina egna villkor. Ana tvekar när hon under den framgångsrike Christian Greys yta, anar en man som har ett kontrollbehov på gränsen till besatthet. Men ju närmare dom kommer varandra, desto mer upptäcker Ana inte bara av Christian hemligheter, utan även sidor hon själv inte visste hon hade.


Hmm.... jag började läsa första boken, men eftersom jag inte hade varken tid eller ork att läsa så ofta så blev det väldigt utdraget, och tråkigt. Läste bara lite mer än halva innan jag gav upp. Jag gillade dock filmen faktiskt. Anastasia va precis som jag hade föreställt mig! Men Mr. Gray.... (Jamie Dornan) passa INTE som den rollen. Jag hade hellre velat se snyggingen Charlie Hunnam som Mr. Gray. Han hade gjort rollen såååå mycket bättre! Jamie ser bara mesig och ful ut. Hans "tuffa och hårda" stunder blev ett fiasko. Sexscenerna blev ju så klart inte så intensiva som i boken, men man kunde inte förvänta sig mer. Vill man ha mer sex och nakenhet får man nog titta på en porrfilm. Btw, jag tror faktiskt dom kommer göra en parodi på denna film i form av en äkta porrfilm.



Av D - 14 mars 2015 21:32

Originaltitel: Pelle Svanslös & den stora skattjakten
Regissör: Mikael Ekman
Utgivningsår: 2000
Längd: 93 min

 

Det finns en skatt i tornet på Uppsala Domkyrka! Nyheten sprider sig snabbt bland katterna på Åsgränd, och att skatten dessutom är riktigt värdefull. Elake Måns och hans kumpaner Bill och Bull skyndar iväg till Gammel-Maja i domkyrkotornet som hittat den åtråvärda skattkartan. Men hon har redan gett bort kartan till Pelle Svanslös och Maja Gräddnos, och vips är den vilda och spännande skattjakten i full gång!


Men hur söt va inte den här filmen då?! Jag gillade Pelle Svanslös julkalendern, men denna hade jag inte sett! Hur söt film som helst :) Roligt att se så några kända ansikten som Björn Kjellman, Siw Malmkvist, Brasse Brännström och min favorit - Peter Harryson som gör en utmärkt roll som en argsint hund :) Jag skrattade till flera gånger åt honom :) Perfekt familjefilm som bjuder på det mesta! Dock tyckte jag att Björn Kjellman gör rollen som Pelle lite för mesigt. Dom borde haft en annan som spelade honom.



Av D - 14 mars 2015 15:35

Originaltitel: Finders keepers
Regissör: Alexander Yellen
Utgivningsår: 2014
Längd: 87 min

 

Nyskilda Allyson Simon och hennes dotter Claire flyttar till ett gammalt hus i utkanten av stan. Claire hittar en docka som lämnats kvar i huset av dom tidigare ägarna, och snart börjar Allyson se ondskefulla förändringar hos dottern. När Allyson upptäckter dockans mörka hemlighet, får hon och Claires pappa bråttom att hindra varelsen från att helt överta deras dotter.


Detta va em helt okej film faktiskt. Inte så jätteskräck, men obehaglig. Den där dockan i denna filmen är fan scary. Jag hade då aldrig tillåtit att min dotter behöll en sån docka! Usch! Det är en spännande handling och jag satt på spänn hela tiden faktiskt :) Jag vet dock inte om jag ska kalla den en grymt bra B-skräckis, eller en aning sämre "vanlig" skräckis. Men som sagt, den är absolut sevärd! Finns fler filmer som heter "Finding keepers" men denna är från 2014.



Av D - 11 mars 2015 21:04

Originaltitel: Mikey
Regissör: Dennis Dimster
Utgivningsår: 1992
Längd: 90 min

 

När fostermamman till den nioåriga pojken Mickey hotar med bestraffning efter det att han tuttat fyr på tidningar i sitt rum ger pojken igen. Mickey dränker familjens dotter i poolen, sänder dödliga volt i mamman och slår avslutningsvis ihjäl pappan med ett baseballträ. Sedan gömmer han sig i garderoben i väntan på att berätta lögner för polisen om att en okänd man mördade hans familj. Mikey bli placerad hos en ny adoptivfamilj, det barnlösa paret Trenton som snart får ångra sitt val om att skaffa barn när Mikey faller in i gamla mönster.


Jag blev nog helt likgiltig av denna film. Jag tyckte varken att den va bra eller dålig. En del skådisar va en aning kassa och jag störde mig enormt på det. Men handlingen va helt okej även om vissa saker va helt orimliga och oförklarliga. Det är ju självklart att man vet ett adoptivbarns bakgrund liksom. Särskilt när polisen varit inblandad. Såna saker drog ner filmen en aning tyvärr. Dock älskar jag ju den lilla pojken Mikey som spelas av Dennis Dimster. Jag kan inte komma på i vilka mer filmer han har spelat i, men han är ju fruktansvärt söt :)



Av D - 10 mars 2015 23:06

Originaltitel: Turistas
Regissör: John Stockwell
Utgivningsår: 2006
Längd: 93 min

 

Efter en bussolycka blir en grupp turister fast i Brasiliens ödemark. Istället för att vänta på nästa buss tar syskonen Alex och Bea med sällskap av några andra ungdomar sig till närmaste bar och festar natten lång med lokalbefolkningen. Det exotiska paradiset är allt dom har drömt om - tills dom vaknar upp morgonen efter och inser att dom blivit drogade och bestulna på allt dom äger och har som pengar, pass, mobiltelefoner osv. Men där tar inte mardrömmen slut. Dom inser snart att dom är speciellt utvalda och att dom har mer saker att bli rånade på än materiella saker.


Den första timmen av filmen är oerhört seg. Jag va väldigt nära ett antal gånger att stänga av. Dom vandrar mest runt i Brasiliens skogar och stränder och det händer inte alltför mycket under denna tid. Men efter en timme tar filmen fart och blir okey. Det hemska är (utan att avslöja för mycket) är att saker som dom blir utsatta för händer DAGLIGEN runt om i världen. Så oerhört fruktansvärt. Men det som fick mig att känna riktig obehag va när dom simmar runt bland grottor som ligger under vatten. Vilken panik att vara tvungen att simma under vatten och inte veta när du kan gå upp för att andas. Jag hade dött av panik. 



Av D - 10 mars 2015 21:08

Originaltitel: Knife edge
Regissör: Anthony Hickox
Utgivningsår: 2009
Längd: 90 min

 

Den framgångsrika börsmäklaren Emma drar sig tillbaka från Wall Street och flyttar med sin 6-åriga son Thomas och nya mannen Henri till ett gods avlägset på den engelska landsbygden. Men den idylliska tillvaron förvandlas till en mardröm, när Emma börjar höra kusliga barnröster och se morbida syner som kretsar kring ett dött träd vid slutet av ägorna. Alla i hennes omgivning börjar tro att hon blivit galen, men när Emma undersöker platsens historia finner hon att deras drömhus bär på en fruktansvärd hemlighet...


Hmm... Denna filmen va konstig. Den är jättespännande tills mitten av filmen ungefär. Då fattade jag absolut ingenting. Och där tappade jag även intresset tyvärr. Handlingen är bra och skådisarna är bra, men det är så synd att filmen blir så rörig. Men trots det, så är filmen spännande! Ärligt talat, scenen där filmen blev rörig kollade jag om tre gånger.... men jag fick ändå ingen rätsida på historien. Så antingen är jag dum i bollen, eller så har filmmakarna gjort något allvarligt fel.



Presentation


Vår filmblogg där vi skriver om filmer vi sett, samt våra tankar om filmen. Här får du mycket tips! :)

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7 8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Mars 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards