Videohyllan

Alla inlägg under augusti 2017

Av D - 20 augusti 2017 12:05

Originaltitel: Shutter Island
Regissör:
Martin Scorsese
Utgivningsår:
2010
Längd:
138 min

 

Kriminalkommissarie Teddy Daniels får i uppdrag att undersöka en patients försvinnande från det hårdbevakade mentalsjukhuset Ashecliffe på ön Shutter Island. Vid sin sida har han partnern Chuck Aule och det dröjer inte länge förrän det står klart för dom att sjukhuschefen Cawley verkar ha en hel del att dölja. Vem är t.ex den mystiske patient 67 som förekommer i den kod den försvunna kvinnan lämnat bakom sig? Vad är det för fruktansvärda aktiviteter som försigår i fyrtornet? Ju mer information dom samlar, desto mer uppenbart blir det att ingen vill att dom ska lämna ön - någonsin.


Denna film måste man nog se två gånger. Jag har sett den innan och mindes upplösningen på slutet, därför hade jag det i baktanken hela tiden vilket gjorde att jag förstod saker mer. Filmen är helt okej. Leonardo DiCaprio har åldrats, men är ursnygg i denna film. Filmen är bra gjord och handlingen är både speciell och spännande. Älskar även Ben Kingsley som spelar läkaren. Hans insats gör mycket i filmen. Detta är en bra blandning mellan drama, thriller och spänning!



Av D - 16 augusti 2017 10:15

Originaltitel: The chair
Regissör:
Brett Sullivan
Utgivningsår:
2007
Längd:
89 min

 

Den unga, psykiskt instabila studenten Danielle hyr ett viktorianskt sekelskiftshus där en uråldrig ondska vilar. Hon väcker av misstag styggelsen till liv och märkliga saker börjar inträffa. En sadistisk barnamördares ande är nu på fri fot i hennes nya hem. Alla tror att Danielle har blivit galen, men sanningen är mer skrämmande än så. Hon måste stoppa honom till varje pris. Hon är inte själv med att vara i fara heller. Hennes systers liv hänger också på en mycket tunn tråd.


Stundsvis bra, stundsvis dålig. Men helheten är ändå okej. Spökfilmer finns det dock inga superbra nu för tiden, men historien i denna funkar. Jag älskar verkligen upplösningen / slutet i filmen. Även om det inte är möjligt i verkligheten så är det faktiskt ett riktigt bra tänk som jag inte har sett i någon annan film. Dock gillar jag inte huvudrollen (Alanna Chisholm) och hade jag varit hon, så hade jag skitit ner mig i vissa situationer och inte spelat helt hjärndöd som hon gör. Det finns fler filmer med samma namn, men denna är den ifrån 2007.



Av D - 15 augusti 2017 15:51

Originaltitel: Splinter
Regissör:
Toby Wilkins
Utgivningsår:
2008
Längd:
82 min

 

Polly och Seths romantiska campingsemester tar en abrupt vändning när dom blir kidnappade av ett kriminellt kärlekspar. På den ensliga landsvägen lurar dock en fara bortom deras vildaste fantasi: en blodtörstig parasit som kryper in i levande kroppar för att förvandla dom till något bortom beskrivning. Snart tvingas kidnapparna inse att skillnaden mellan dom och deras gisslan är obetydlig - i vildmarken är dom alla potentiella offer.


Zombiefilmer är absolut någonting jag inte tycker om, men denna filmen va faktiskt riktigt bra! Handlingen är spännande med ett gisslandrama som går helt fel när dom måste försvara sig mot denna parasit som gör människor till monster. Det roliga är att trots att 80% av filmen utspelar sig på en bensinmack så lägger man inte märket till det. Filmen bara flyter på. Yes, denna rekommenderar jag.



Av D - 14 augusti 2017 16:16

Originaltitel: FeardotCom
Regissör:
William Malone
Utgivningsår:
2002
Längd:
101 min

 

Fyra kroppar hittas i New York City. Alla har dött 48 timmar efter att ha loggat in på en website med adressen: www.feardotcom.com. Tuffa New York-snuten Mike Reilly samarbetar med Hälsodepartementets Terry Huston för att undersöka dessa mystiska dödsfall. Det sägs att på hemsidan får man se en mordisk sadist som publicerar sina tortyr och mord på nätet... Det enda sättet att får reda på vad som egentligen händer är att själva gå in på sidan.


Helt okej skräckis faktiskt. Fast jag bör kalla det mer en kriminalthriller än en skräckfilm. Handlingen påminner en aning om "The ring" fast en sämre version. Men ändå får historien en att fastna och scenerna är rätt så råa emellanåt. Vissa frågetecken uppkommer efter att filmen är slut, och vissa saker får man inte svar på varför det händer. Men man glömmer snart av det eftersom filmen i sin helhet är helt okej trots att det emellanåt blir lite rörigt. Men den funkar!



Av D - 13 augusti 2017 15:04

Originaltitel: Laid to rest
Regissör:
Robert Hall
Utgivningsår:
2009
Längd:
89 min

 

En ung kvinna vaknar upp i en likkista i ett begravningshem och har inget minne av hur hon kommit dit och hon har ingen aning om vem hon själv är. Väl ur kistan så upptäcker hon att en svartklädd man med silvermask i form av en dödskalle inte bara filmar utan planerar även att slå ihjäl henne så fort som möjligt. Väl ute ur huset och på väg från faran plockas hon upp av en man som tar med henne hem till frugan där dom tar hand om henne och försöker få henne att minnas vad som skett. Det dom inte vet är att mannen i masken har följt efter dom och fortsätter att göra allt för att döda henne - plus alla som står i hennes väg.


Ja, här snackar vi slasher film! Denna film va faktiskt bra, och jävligt rå. Historien är bra, spännande och välgjord trots att kvinnan spelar sin roll fruktansvärt dåligt! Det är i flera scener som jag bara kände att jag ville smälla till henne rejält så att hon vaknar upp och gör sin roll bra. Men om man bortser från det, så är detta en "Jason Voorhees"-liknande film fast miljoner gånger råare. Slutet är väl sådär, men det funkar. Jag gillar inte den sortens slut egentligen - men man kan inte få allt! Jag rekommenderar iallafall filmen till dom som vill se en riktigt bra slasher-rulle!



Av D - 13 augusti 2017 14:56

Originaltitel: Happy camp
Regissör:
Josh Anthony
Utgivningsår:
2014
Längd:
75 min

 

Michael har plågats i många år av att han var närvarande när hans lillebror försvann spårlöst. Brodern kidnappades framför Michaels ögon men han har förträngt minnet och kommer inte ihåg några detaljer. Tillsammans med sin flickvän och flera kompisar reser dom till hans hemstad Happy camp i förhoppning att Michaels minne ska väckas till liv. Happy camp är en sån där stad som man gör en extra ansträngning över för att ta en alternativ resrutt när man närmar sig. Det är slitet och miserabelt. När sällskapet undersöker stadens historia närmare upptäcker dom att det är många personer som försvunnit under årens gång i området.


Nja. När man förväntar sig att filmen ska gå åt en riktning, och den totalvänder och går i en annan riktning blir man rätt besviken. Filmen är gjort i found-footage-stil (att det ska se ut som om det är en dokumentär) och det är helt okej med mig. Handlingen är spännande - men som sagt, vändningen gör att det bara blir dåligt. Det blir liksom inte så som man hade tänkt sig utan något HELT annat. Det känns som om regissören bara slängde ihop en story som tyvärr inte fungerade allt för bra.



Av D - 9 augusti 2017 10:41

Originaltitel: Bereavement
Regissör:
Stevan Mena
Utgivningsår:
2010
Längd:
103 min

 

År 1989 kidnappades den sexårige Martin Bristoll från sin gunga på bakgården till sitt hem i Minersville Pennsylvania. Graham Sutter, en psykotisk enstöring, höll Martin fängslad på sin förfallna grisfarm och tvingade honom att bevittna och delta i outsägliga fasor. Samtidigt försvinner unga kvinnor på löpande band. När Martin råkar upptäckas av en tonårstjej som är nyinflyttad hos sin farbror, gör hon allt för att få reda på vem pojken är och vad han gör i den förfallna byggnaden.


Detta va en helt okej thriller faktiskt. Den är ganska grotest, så man bör tåla lite när man kollar på denna. Det är så skrämmande att såna här kinappningar sker så ofta och så ENKELT. Jag undrar om det då är bättre att då mördad än att hållas tillfångad och inlåst i år eller tills förövaren tröttnat på en. Mannen i denna film visar verkligen hur psykiskt sjuk han är - nästan till överdrift. Slutet blev jag otroligt besviken på, men annars är filmen helt okej!



Av D - 8 augusti 2017 13:04

Originaltitel: Scarecrow
Regissör:
Sheldon Wilson
Utgivningsår:
2013
Längd:
89 min

 

När high-school-läraren Aaron Harris eskorterar en grupp studenter på en studieresa, förväntande han sig inte att springa in i sin gamla flickvän Kristen. Spillt blod återupplivar ett urgammalt monster som hungrar efter människokött, och det jagar gruppen genom majsfält och övergivna bondgårdar. Aron och Kristen försöker hålla studenterna vid liv tillräckligt länge för att lista ut hur man besegrar denna till synes ostoppbara varelse.


Denna va inte bra. Inte alls. En Scarecrow (fågelskrämma) är ju läskig som fan, men i detta fall hade en sån knappast med filmen att göra! Denna varelse som härjar i filmen är mer lik en Dementor i Harry Potter-filmerna. Inte ens nära likt en fågelskrämma och det gör filmen så urkass. Man hade ju andra förväntningar. Jag tycker även att filmen är väldigt utdragen och emellertid tråkig, så jag tycker inte alls denna är sevärd. Den hade kunnat bli bättre om man inte blir lurad av titeln kanske?



Presentation


Vår filmblogg där vi skriver om filmer vi sett, samt våra tankar om filmen. Här får du mycket tips! :)

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Augusti 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards