Videohyllan

Alla inlägg den 13 september 2018

Av D - 13 september 2018 14:21

Originaltitel: Utøya 22 juli
Regissör:
Erik Poppe
Utgivningsår:
2018
Längd:
92 min

 

Arbeiderpartiets ungdomsförbund AUF har sommarläge ute på ön Utøya den 22 juli 2011. Vi möter artonåriga Kaja som är där med sina vänner när det kommer nyheter om bombdåd i Oslo. Vi får följa Kajas glädje med att träffa nya och gamla vänner på lägret tolv minuter innan det första skottet avfyras. Efter det får vi följa Kajas resa genom den värsta dagen i Norges moderna historia. Dom får höra att det är en man vid namn Anders Behring Breivik som ska ligga bakom bombdådet i Oslo, men kan han verkligen vara på ön? Snart handlar allt för Kaja om att försöka överleva.


Jag är väldigt klyven till denna film. Självklart är hela katastrofen med Breivik fruktansvärt hemskt och jag kan inte föreställa mig den rädsla som ungdomarna fick uppleva och utstå på ön denna dagen. Men jag tycker filmen är fokuserad på en enda sak, och det är Kajas överlevnad. Allt utgår ifrån Kajas upplevelser, men det hade varit mer spännande om det även hade visats från Breiviks sida. Om hur han tänkte och agerade. Man får kanske syn på Breivik två-tre gånger i filmen, men sen inget mer. Därför blir filmen rätt tråkig då hon mest ligger och gömmer sig någonstans. Men händelsen är fruktansvärt och dom hade kunnat göra denna film mer intressant och inte så vinklad.



Presentation


Vår filmblogg där vi skriver om filmer vi sett, samt våra tankar om filmen. Här får du mycket tips! :)

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4
5
6 7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards