Videohyllan

Alla inlägg under september 2016

Av D - 20 september 2016 09:10

Originaltitel: Pet sematary II
Regissör: Mary Lambert
Utgivningsår: 1992
Längd: 96 min

 

Veterinären Chase Matthews flyttar efter hustruns död tillsammans med sin 13-årige son Jeff till Ludlow för att börja ett nytt liv. Jeff trakasseras av sina jämnåriga i grannskapet och blir vän med en annan enstöring, Drew Gilbert, som lever i ständig skräck för sin elaka styvfar Gus. Efter att Gus kallblodigt skjutit ihjäl Drews älskade hund begraver pojkarna den på byns indianska begravningsplats - Jurtjyrkogården, en plats som sägs ha krafter att få de döda att återuppstå. När ondskan vaknar till liv inser pojkarna att det ibland är bäst att inte utmana ödet.


Mycket bättre än ettan. Mer handling, storyn flyter på galant. Sen kan man ju inte klaga att en supersnygg (dock väldigt ung) Edward Furlong spelar huvudrollen. Det är nästan varning för pedofileri - men han är ju till och med supersnygg som en 13-åring :P Jag tycker att specialeffekterna är väldigt bra med tanke på att filmerna är från tidig 90-talet. Man har sett värre effekter till och med från sen 90-talet. Det mest skrämmande enligt mig är Jeffs otroliga besatthet av sin mamma. Hans leende påminner om Anthony Perking från Psycho. Riktigt läskigt. 



Av D - 18 september 2016 20:44

Originaltitel: The grudge 2
Regissör: Takashi Shimizu
Utgivningsår: 2006
Längd: 102 min

 

Karen som vi lärde känna i ettan är åter tillbaka, men denna gången är det hon som är inlåst på psykiatrin. Hon lyckas rymma, men dör kort därefter genom självmord för att ha hoppat från en hög byggnad. Karens lillasyster Aubrey vet att Karen aldrig skulle ta sitt liv, och åkter till Tokyo för att få reda på sanningen. Tyvärr är det hennes tur att få det tvivelakti-ga nöjet att tampas med den jamande kattpojken och resten av spökfamiljen som vi lärde känna i första filmen.


Jag tyckte att denna film va mycket bättre än ettan. Och då brukar ju uppsäljare sällan överhuvudtaget vara bra. Den va mer spännande, mer handling. Och pojken som jamar vill jag ju bara adoptera. Jag funderade på det, pappa dödade ju både pojken och katten, så dom kanske beblandades när dom blev spöken? Skämt å sido. Men hans jamande fattar jag mig faktiskt inte på. Vad det går ut på. Men söt är han iallafall. Dock är jag (som alltid) ganska besviken på slutet MEN här vet jag att det finns uppföljare. Så dom måste vi se :)



Av D - 13 september 2016 08:34

Originaltitel: So undercover
Regissör: Tom Vaughan
Utgivningsår: 2012
Längd: 94 min

 

Molly är privatdetektiven som valt att sluta high school för att jobba med sin pappa, en före detta polisman. Deras dagar fylls av utredningar som har med otrogna äkta makar och småtjuvar att göra. Allt förändras när dom blir kontaktade av en FBI-agent som behöver hjälp att infiltrera en förening vid ett universitet. Molly förvandlas från tuff privatdeckare till sofistikerad student, åtminstone på utsidan. Uppdraget går ut på att skydda studenten Alex, vars pappa står i begrepp att vittna mot några farliga brottslingar.


Såna här filmer ser man ofta, och jag brukar gilla dom! Men denna va tyvärr.... tråkig. Eller nånting gjorde så att jag inte fastnade för den riktigt. Mimmis favorit Miley Cyrus har huvudrollen och hon spelar rollen väldigt bra. Hon är ju duktig i sig faktiskt. Dessa filmer brukar ha historien "den annorlunda tjejen blir accepterad till sist och får sin drömprins" men denna lutade mer åt "du måste se ut och va på ett speciellt sätt, annars passar du aldrig in", vilket är lite synd. Den bilden är ju precis den bilden man ska försöka stoppa i världen. Sevärd - för lite äldre barn.



Av D - 12 september 2016 18:17

Originaltitel: The grudge
Regissör: Takashi Shimizu
Utgivningsår: 2004
Längd: 92 min

 

Karen Davies är en amerikansk utbytesstudent / sjuksköterska som bor och arbetar i Tokyo. En dag får hon i uppdrag att bege sig till en döende kvinnas hem för att hjälpa henne. Detta gör hon frivillingt för att få erfarenhet av jobbet. Vad hon finner är ett hus som är hemsökt av onda andar som är fast beslutna att döda henne. Samtidigt försvinner det personer hela tiden och så småning om, upptäcker hon att allt har ett samband.


Detta är den amerikansk remaken av den japanska skräckfilmen Ju-On. Jag har ju självklart sett denna film innan, men jag hade för mig att jag inte gillade den så jag beslutade mig för att se den igen. Och det va faktiskt samma sak denna gång. Jag gillar den inte... alltså, den går att titta på, men mer är det inte. Jag tycker inte alls den är skrämmande och fastnar helt enkelt inte för den. Såg att det fanns fler The grugde filmer - och även om jag inte gillade denna så ska jag faktiskt ge dom andra en chans iallafall.



Av D - 11 september 2016 11:39

Originaltitel: The secret village
Regissör: Swamy M Kandan
Utgivningsår: 2013
Längd: 93 min

 

Journalisten Rachel reser till en liten by för att undersöka en epidemi som drabbat invånarna. Hon får hjälp av bybon Greg som leder henne till massgravarna, men Rachel upptäcker snart att byn styrs av en mystisk och hemlig sekt. När Greg plötsligt försvinner måste hon försöka lösa mysteriet på egen hand och klara sig med livet i behåll. 


Jag gillade inte denna alls. Filmen låter sjukt intressant med sekter och hemligheter, men den är faktiskt inte bra. Det är som en katt och råtta-lek genom hela filmen, på ett trist sätt. Historien hoppar även hit och dit och man hänger inte riktigt med vad fan som händer? Eller så va det något fel på min film som jag såg, för den hoppade verkligen fram och tillbaka mellan handlingarna. Till slut visste man inte vad som va dröm eller verklighet. Historien är väldigt invecklad och det händer typ ingenting förän i slutet. Nej, denna rekommenderar jag inte alls. 



Av D - 11 september 2016 11:19

Originaltitel: Sunes sommar
Regissör: Stephan Apelgren
Utgivningsår: 1993
Längd: 83 min

 

Familjen Andersson håller på att planera sin sommarsemester. Mamma Karin vill åka till Grekland och pappa Rudolf surar över sin fiskesemester som inte verkar bli av. Men han fogar sig i beslutet - ända tills han får veta att Greklandsresan skulle kosta 35 000 kronor! Efter enträgna prutningsförsök på resebyrån och en olycka som inkluderar Håkan, finner Rudolf en gyllene medelväg - husvagnssemester.


Sunes sommar ä ju verkligen en klassiker (hand i hand med Sunes jul). Detta är ju årets barnkomedi 1993! Jag va 8 år när denna kom, och jag har sett den miljoner gånger och älskar den än! Nu när man är äldre lägger man dock märke till lite saker. Peter Haber gör ju absolut ett kanonjobb som pappa Rudolf, Göran Gillinger ser likadan ut då som nu, Robert Gustafsson ser så jäkla gammal ut redan då, trots att han är ganska ung? Filmen är iallafall en jättebra familjekomedi som bjuder på massa skratt med deras tvättäkta "Svenssonliv" :)



Av D - 9 september 2016 07:08

Originaltitel: The lesson
Regissör: Ruth Platt
Utgivningsår: 2015
Längd: 97 min

 

Fin och hans vänner ser fram emot en sommar av frihet och festande. Dom har saknat motivation för skolan och mycket av deras leda har gått ut över deras engelsklärare, Mr. Gale, som fått utstå både hån och elaka spratt. När läraren en sen kväll iakttar sina elever ute på vandaliseringsupptåg inser han att läroplanen inte är tillräcklig. Det är dags att ta kontroll över klassrummet – om han så måste spänna fast dom vid skolbänken och ta fram spikpistolen för att få dom att lyssna.


Jag vet inte. Konceptet är bra, men den här Mr Gale går mer eller mindre igenom allt från substantiv & adverb till författare och tidsepoker under sin "fångst". Och det blir jävligt tråkigt kan jag tala om. Allt med kidnappning som utförs av en psykiskt störd lärare som torterar dom för att dom ska lära sig är väldigt bra! Men halva filmen går verkligen ut på att lyssna på sånt man fick lära sig i skolan. BORING! Sen förstår jag inte vad huvudpersonen Fin håller på medan han är fastspänd. Man kan tro att han har ADHD samtidigt som han chockas av en elpistol. Han är aldrig still! Så störande (särskilt när man verkligen lägger märket till det i en film. Då är det nåt som är fel). Men annars va filmen okej.



Av D - 8 september 2016 09:38

Originaltitel: The hoarder
Regissör: Matt Winn
Utgivningsår: 2015
Längd: 84 min

 

När Ella upptäcker att hennes pojkvän hyr ett hemligt förvaringsutrymme misstänker hon att han har en affär med någon annan kvinna. Hon tar hjälp av sin bästa vän, Molly, för att bryta sig in och ta reda på vad som pågår. Vad dom upptäcker är dessvärre betydligt mer skrämmande än en otrohetsaffär. Dom är fast i en beckmörk byggnad med neurotiska främlingar som börjar försvinna en efter en, och Ella står inför sitt livs kamp för att undvika evig förslavning.


Wow. Här har vi en väldigt spännande film. Spänningen börjar redan efter 5 minuter och håller i sig till slutet. Detta är ju ingen "hoppa-fram-och-skräms-film" utan mer en rysare som verkligen är skrämmande. Historien är bra och miljön är bäst. Skådisarna gör sitt jobb väldigt bra och med hjälp av dom byggs filmen upp och blir bättre och bättre. Slutet fungerar kanonbra i denna film - ibland är det inte riktigt det slutet man förväntar sig, men i denna fungerar det kanon! Toppenfilm!



Presentation


Vår filmblogg där vi skriver om filmer vi sett, samt våra tankar om filmen. Här får du mycket tips! :)

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5 6 7 8 9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28 29 30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards