Videohyllan

Alla inlägg den 29 januari 2018

Av D - 29 januari 2018 09:03

Originaltitel: Victoria & Abdul
Regissör:
Stephen Frears
Utgivningsår:
2017
Längd:
111 min

 

När den unge tjänstemannen Abdul Karim beger sig från Indien för att delta i firandet av drottning Victorias femtio år på tronen, förväntar han sig inte att vinna självaste drottningens gunst. Då drottning Victoria allt mer börjar ifrågasätta dom restriktioner som under hela hennes regenttid omgärdat henne, formar dom två en både osannolik och lojal allians – vilken hennes hov och innersta krets gör allt för att krossa. Det blir en vänskap bortom alla gränser mellan Victoria och Abdul.


Jag va väldigt skeptisk när jag började kolla på denna film då det inte riktigt tillhör min genre. Men ju längre in i filmen jag kom, desto mer fängslad blev jag. Och jag kan lova att min tårar rann flera gånger. Gud vilken fin film detta va! Det är helt sjukt hur en människa kan behandlas så illa i ett land som är helt främmande för honom. Förutom drottning Victoria behandlade verkligen alla honom illa. Detta är en film baserad på riktiga händelser då långt efter både han och Victorias död, hittades Abduls privata dagbok som bevisade hans nära relation med drottningen. Jag rekommenderar verkligen denna film!



Av D - 29 januari 2018 08:52

Originaltitel: Who framed Roger Rabbit?
Regissör:
Robert Zemeckis
Utgivningsår:
1988
Längd:
104 min

 

Eddie Valiant är en privatdeckare som får i uppdrag att hitta bevis för att den tecknade Hollywood-snyggingen Jessica Rabbit prasslar med en filmbolagskändis. När filmbolagskändisen hittas mördad, pekar allt mot Jessicas make, kaninen Roger Rabbit - som hävdar sin oskuld. Eddie hatar tecknade figurer, men övertalas ändå av Roger Rabbit att försöka hitta mördaren. Spåren leder till det galna Toontown, där dom tecknade filmstjärnorna bor - och där precis vad som helst kan hända.


Den här filmen kan man inte annat än ÄLSKA! En av 80-talets bästa filmer! Detta är ett mästerverk som man absolut aldrig tröttnar på! Bob Hoskins som spelar Eddie är sjukt bra! Filmen är helt klart skruvad, sjukt rolig och spännande! En komedifilm med inslag av deckare. Det roliga är att i Toontown finns det okända så som välkända tecknade figurer vilket är grymt. Barnen älskade denna film - minst lika mycket som jag! Ett plus i kanten är att vi har varit i Toontown i Usa!




Presentation


Vår filmblogg där vi skriver om filmer vi sett, samt våra tankar om filmen. Här får du mycket tips! :)

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6 7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards