Videohyllan

Alla inlägg under december 2016

Av D - 5 december 2016 08:52

Originaltitel: Scream 2
Regissör: Wes Craven
Utgivningsår: 1997
Längd: 120 min

 

Sidney Prescott försöker gå till ett normalt liv efter morden i Woodsboro. Hon lyckas gå på college, har en ny pojkvän och alla hennes vänner gillar henne. Allt verkar helt perfekt. Men en dag så hör man att två college-studenter har mördats på premiären för filmen Stab som baseras på morden i Woodsboro. Sidney tror att det här är en enstaka grej men hon inser att mördaren är ute efter henne - igen. Mördaren verkar också börja göra en uppföljare i riktiga livet!


Uppföljare brukar oftast inte vara bra - men Wes Craven lyckas igen! Jag tycker att uppföljaren är minst lika bra som ettan. Här känner vi redan vissa karaktärer som överlevde i första filmen. Egentligen är det samma historia som återupprepas, men den ger ändå mycket spänning! Det som känns skönt med dessa filmer är att mördarna inte är odödliga, något som i dagens nyare skräckisar verkar vara hela poängen. Stundtals är det lite komiska inslag och egentligen tycker jag inte att komik passar i skräckisar, men i dessa filmer funkar det faktiskt!



Av D - 4 december 2016 12:19

Originaltitel: Scream
Regissör: Wes Craven
Utgivningsår: 1996
Längd: 111 min

 

I Woodsboro i Kalifornien bor high school-eleven Casey och hennes pojkvän Steve. En kväll blir brutalt mördade av en seriemördare i en vit gummimask. Nyheten om morden sprider sig snabbt på skolan och Sidney Prescott – som delar klass med Casey – går igenom en jobbig tid och minnen väcks till liv då hennes mamma blev mördad exakt ett år tidigare. Snart faller fler personer i Sidneys umgängeskrets offer för den brutala mördaren och snart blir det uppenbart att det är Sidney han är ute efter.


Jag gillar denna filmen - skarpt. Men man kan ju inte förvänta sig annat från Wes Craven. Ända sen jag va yngre så har jag tittat på den om och om igen! Jag minns första gången jag tittade på denna och fick en "aha"-upplevelse på slutet. Det va lite roligt att det inte bara fanns en mördare, utan två. Det tänkte man inte på första gången man tittade på denna film, utan man satt och kliade sig i huvudet när man försökte lista ut vem mördaren va. Bra story och bra skådisar. Vi se ju många kända ansikten som Neve Campbell, David Arquette, Courteney Cox, Drew Barrymore och snygga Skeet Ulrich.



Av D - 2 december 2016 21:09

Originaltitel: The secret life of pets
Regissör: Chris Renaud & Yarrow Cheney
Utgivningsår: 2016
Längd: 87 min

 

Favorit husdjuret, hunden Maxs liv vänds upp och ner när hans ägare kommer hem med en ouppfostrad blandras som heter Duke. Efter en tids gnabb måste det dock lägga sina gräl bakom sig. En förtjusande vit kanin som heter Snöboll bygger en armé av övergivna husdjur och planen är att hämnas på alla glada husdjur och deras ägare. Detta är såklart något som Max och Duke måste stoppa.


Men vilken söt film. Jag älskar ju animationer av alla slag, men denna va speciell! Kanske för att jag själv är en så stor djurmänniska? Filmen handlar mycket om övergivenhet - men att gräset alltid är grönare på andra sidan. Allt löser sig. Älskar alla dom olika hundraserna och andra djuren i filmen. Här får vi verkligen se vad hundar, katter, fåglar och marsvin har för sig när hutte/matte går ut och stänger dörren efter sig :) Flickorna gillade den skarpt med!



Av D - 2 december 2016 11:25

Originaltitel: Trick ´r treat
Regissör: Michael Dougherty
Utgivningsår: 2007
Längd: 83 min

 

Det är Halloween. Flera sammanflätade, rysliga historier spelas upp parallellt för oss i olika tidsordningar. Vi får se en rektor på en gymnasieskola som vid sidan av sitt jobb har ett hemligt liv som seriemördare. Vi får se barn som busar ordentligt och elakt med sina vänner. Vi får se ett gäng snygga tjejer som ska på fest i skogen där en av tjejerna som är oskuld kanske har träffat "sin rätta". Vi får se en ensam skjutgalen gubbe med dolt förflutet som får oväntat och ej helt naturligt besök. Vi får se en kvinna som avskyr Halloween som tvingas kämpa mot sin man som är besatt av denna helgdag. Till sist får vi se ett gäng udda barn som är med om en fruktansvärd olycka.

 

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga om denna film. Jag har sett den förrut, men mindes att den skulle va bra. Men det va den inte. Filmen liknar en dålig familjekomedi för dom äldre barnen. Och enligt min åsikt ska en skräckfilm inte vara komisk. Vissa historier är okej, men dom kunde likväl plockat ut dom historierna och gjort en mer djupgående, egen skräckfilm istället. Filmen blir lite plottrig och hoppig. Däremot är stämningen störtskön. Allt runtomkring är väldigt bra och mysigt gjort. Och jag älskar ju Sam. Verkligen älskar det lilla pumpaliknande monstret. 

 

 

Presentation


Vår filmblogg där vi skriver om filmer vi sett, samt våra tankar om filmen. Här får du mycket tips! :)

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10 11
12 13 14 15
16
17 18
19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30
31
<<< December 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards