Videohyllan

Alla inlägg under december 2016

Av D - 19 december 2016 09:08

Originaltitel: The silence of the lambs
Regissör: Jonathan Demme 
Utgivningsår: 1991
Längd: 118 min

 

FBI-agent Clarice Starling får uppdraget att intervjua seriemördaren Hannibal Lecter i hans hårt bevakade isoleringscell. Clarice hoppas att han kan hjälpa henne med att spåra upp en annan seriemördare känd under namnet "Buffalo Bill". Han kidnappar unga kvinnor och håller dom tillfångatagna för att slutligen döda dom. Den hyperintelligente Hannibal fascineras av den vackra Clarice och börjar ge henne mystiska ledtrådar. Kan hon lita på hans hjälp eller är det bara ett spel från Lecters sida? Så försvinner ännu en ung kvinna och nu är det en kapplöpning mot tiden innan hon blir ett nytt offer för Buffalo Bills sjuka hjärna. För att stoppa mördaren måste Starling sätta sig in i Lecters tankevärld.


Detta är ju en klassiker. Anthony Hopkins spelar sin roll som Hannibal Lecter så sjukt bra! Han är så mystisk, hemsk och sliskig! Även Jodie Foster spelar sin roll som Clarice Starling suveränt! Tack vare detta så blir denna film en riktig klassiker! Filmen är spännande hela vägen igenom. Jag såg den miljoner gånger som yngre och kände att nu när jag kollade på den som vuxen så förstod jag allting bättre. Inte för att jag va trög som liten, men på nåt sätt hajjade jag allt bättre :P Kanonfilm!



Av D - 18 december 2016 18:41

Originaltitel: The girl next door
Regissör: Gregory Wilson
Utgivningsår: 2007
Längd: 91 min

 

David Moran, mäklare på Wall Street, minns sin sommar 1958 - en tid som skulle komma att prägla honom resten av livet. När Davids grannar får två nya inneboende lär han känna den äldsta av dom, en tonårsflicka vid namn Meg. Meg och hennes syster är dom enda överlevande från en bilolycka som dödade resten av familjen. Men den väldigt trevande romansen mellan Meg och David får ett abrupt slut när Megs moster, Ruth, har sina egna idéer om uppfostran och bestraffning. Meg blir sakta misshandlad psykiskt, vilket sen övergår i ren tortyr.


Denna filmen är hemsk. Den berör väldigt många har jag läst. Och den berör mig minst lika mycket. Det helvetet som Meg får genomlida gör riktigt jäkla ont att se. Så sjukt och rent av elakt. Allt handlar om avundsjuka. Att den förbannade jäkla mostern inte blir ensam kvinna i huset mer, utan får konkurrens. Sånt här händer dagligen. Människor som blir frihetsberövade. Människor som hålls inlåsta och torterade. Människor som får utstå så mycket psykisk och fysisk misshandel. Vart är världen på väg egentligen? Varnar för denna film, då den är väldigt magstark. 



Av D - 17 december 2016 10:36

Originaltitel: En underbar jävla jul
Regissör: Helena Bergström
Utgivningsår: 2015
Längd: 115 min

 

27-åriga Simon och Oscar har varit ett par i tre år. Tillsammans med sin nära vän Cissi har dom köpt ett "karaktärsfullt" hus i Bromma. Det är i stort behov av renovering men ett rum på övervåningen har dom prioriterat. Barnkammaren. Den är klar! Cissi är i nionde månaden. Vem är pappan? Det kan vara Oscar ELLER Simon.Tillsammans ska trion bilda familj. Detta är dock en hemlighet som dom skjutit på att berätta för sina egna familjer i snart ett år. Nu finns det ingen återvändo, det kan inte vänta längre. Hemligheten måste fram! Och vilken tidpunkt vore mer perfekt än julafton - toleransens högtid. Dagen då alla måste älska varandra, och vara snälla mot varandra. Jesus födelsedag!


Jag brukar gilla svenska komedier, men denna va... tråkig. Den ska väl försöka gå i samma stuk som "Tomten är far till alla barnen", men denna når inte ens upp till hälften av vad den filmen gör. Det ska vara en drama / komedi, men dom kunde ha satsat lite mer på komedin. För övrigt ser vi flera kända ansikten som allas Robert Gustavsson (konstigt att filmen inte blev roligare med tanke på att han är med), Helena Bergström och Anastiasios Soulis.



Av D - 15 december 2016 15:14

Originaltitel: Teaching mrs Tingle
Regissör: Kevin Williamson
Utgivningsår: 1999
Längd: 96 min

 

Leigh Ann Watson är den mest ambitiösa eleven i Grandsboro High. Får hon bara högsta betyg i historia kommer hon att få ett stipendium för att kunna studera vid college. Det finns bara ett hinder - Mrs. Tingle, historielärarinnan som under 20 års tid terroriserat eleverna på skolan. Mrs. Tingle tycker att Leigh Anns examensarbete är värdelöst och med en vecka kvar till skolavslutningen står plötsligt den fattiga Leigh Ann utan stipendium. När hennes vänner Luke och Jo Lynn kommer till hennes hjälp förvärrar Luke situationen och Leigh Ann anklagas för fusk. Trion beger sig hem till Mrs. Tingle för att förklara hur allt ligger till. Där går ingenting som det var tänkt, och allt blev helt plötsligt mycket värre.


Nja, jag tycker inte speciellt mycket om denna film. Det finns liksom ingen direkt poäng med filmen? Katie Holmes spelar ena huvudrollen och hon är ganska korkad för att vara smartast på skolan. Filmen börjar ganska okej, men tappar verkligen allt sen. Handlingen ballar ut och slutet ska vi inte ens tala om. Känns som om allt elände som byggts upp under filmen bara får ett abrupt, skumt slut. 



Av D - 15 december 2016 13:11

Originaltitel: Home alone
Regissör: Chris Columbus
Utgivningsår: 1990
Längd: 103 min

 

8-åriga Kevin McCallister hamnar i bråk med sin mamma och sa att han önskade att han inte hade någon familj. Dagen efter blir han kvarglömd hemma av sina virriga föräldrar när hans stora familj ska fira utlandsjul i Frankrike - Paris. Kevin finner sig snart tillrätta efter den första chocken och tror att hans önskan gått i uppfyllelse. Lycklig över att han får göra allt barnförbjudet och vara uppe hur länge han vill, känner han dock att det blir lite ensamt. Under tiden familjen är borta kommer två klumpiga inbrottstjuvar, Marv och Harry. Kevin får själv försöka se till så att deras inbrottsförsök misslyckas - Kevin är nämligen svår att lura.


Man kan inte annat än älska denna film! I juletid måste man verkligen se denna! Vi ser en oerhört liten Macaulay Culkin som passar som handen i handsken till denna roll. Inte konstigt att han blev en så stor kändis efteråt. Filmen är väldigt rolig och påhittig. Hela scenariet med inbrottstjuvarna är fenomenalt! Även om jag har sett filmen miljoner gånger, så skrattar jag fortfarande varje gång jag ser den! Ännu en film som jag tycker att det är synd att den inte är svenskdubbad så att jag kunde få se den med flickorna.



Av D - 15 december 2016 08:43

Originaltitel: The grudge 3
Regissör: Toby Wilkins
Utgivningsår: 2009
Längd: 90 min

 

Filmen tar vid där den förra slutade och vi återser Jake, den enda överlevande från förra filmen. Han sitter nu på ett mentalsjukhus där naturligtvis ingen tror på hans påstående om att det är en kvinna, som ingen annan kan se, är ute efter honom. Men som det dröjer inte länge innan hans varningar blir sanning och han går en ond bråd död till mötes. Max och hans systrar Lisa och Rose bor nu i det hus där Jakes familj har dött. Det börjar hända otäcka saker då folk påstår sig se en kvinna och en pojke som ser döda ut - igen. En efter en dör människor runt omkring Max, Lisa & Rose och det dom inte anar är att förbannelsen lever återigen vidare.


Jag tröttnar inte på dessa filmer. Dom är faktiskt riktigt, riktigt rysliga. Dock tyckte jag att allt för många dör i denna film och vissa personer som jag inte trodde skulle dö, dör, vilket gör mig lite förbannad. Annars är filmen lika bra som dom andra och historien håller ihop sig i form av en röd tråd genom alla tre filmerna. Just själva utseendet och det "hackiga" rörelserna som dom döda presenterar är grymt läskiga! Det där knarrande ljudet som den döda kvinnan gör, och det skriket som pojken sysslar med har jag inte förstått mig på varför... men allt kan inte vara logiskt eller förklarat i filmer :)



Av D - 14 december 2016 07:06

Originaltitel: Robert
Regissör: Andrew Jones
Utgivningsår: 2015
Längd: 90 min

 

När Paul och Jenny blir tvungna att ta avsked av sin hushållerska Agatha, ger hon deras son Gene en docka i avskedspresent. Dockan verkar vara en fin gest, men Agatha menar inte väl med presenten. Strax efteråt börjar mystiska saker hända. Föräldrarna blir tokiga av att varje gång det händer något hemskt så säger Gene "Robert did it!". Gene påstår att dockan lever, men Paul & Jenny vet inte vad dom ska tro till slut. Berättelsen är inspirerad av den riktiga dockan Robert the Doll.


Filmen är kass. Berättelsen är bra, men skådespeleriet är något fruktansvärt. Om dom ändå hade lagt ner mer tid på filmen så hade den blivit hur bra som helst! Jag älskar ju såna här berättelser! Skräckfilmer som är baserade på verkliga händelser, trots att denna historia kanske är lite för mycket, precis som historien om Anabelle. I dag finns Robert på the Martello Museum i Key West. Museipersonalen har rapporterat att Robert fortfarande är aktiv och skyldig till mystiska incidenter. Men ett medium som träffat Robert har sagt att hans själ sakta dör.





 

Robert the Doll på the Martello Museum i Key West.


Av D - 13 december 2016 10:33

Originaltitel: Bodom
Regissör: Taneli Mustonen
Utgivningsår: 2016
Längd: 85 min

 

Sommaren 1960 chockades Finland av ett brutalt dåd. Fyra tonåringar blev attackerade under en campingtur till sjön Bodom i södra Finland. Bara en överlevde och sedan dess har rykten och teorier florerat om vem som egentligen är mördaren. Fyrtiofyra år senare, 2004, blev den ende som överlevde arresterad och åtalat för morden – något han ska ha utfört i ren svartsjuka – men anklagelserna lades ner året efter och han blev en fri man. Ett gäng tonåringar intresserar sig av fallet väldigt mycket och försöker återskapa den ökända brottsplatsen och rekonstruera händelsen. 


Denna finska historia är en sann berättelse. Filmen är ganska rå med flera slasher-scener. Dock är filmen kass enligt min åsikt. Jag hade lite bra förväntningar i början, men sen spårar den bara ut och blir tråkig. Det ska föreställa en "twist" mot slutet, men jag fattade ingenting. Vilken onödig film, även om den är en baserad på verkliga händelser. Dom kunde ha gjort filmen mycket, mycket bättre eftersom sanna kriminalfall är oerhört intressanta.



Presentation


Vår filmblogg där vi skriver om filmer vi sett, samt våra tankar om filmen. Här får du mycket tips! :)

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10 11
12 13 14 15
16
17 18
19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30
31
<<< December 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards