Videohyllan

Alla inlägg under december 2016

Av D - 27 december 2016 19:11

Originaltitel: Tooth fairy
Regissör: Michael Lembeck
Utgivningsår: 2010
Längd: 101 min

 

Derek Thompson är en hårdför hockeyspelare som fått smeknamnet "Tandfen" av sina fans på grund av hans förmåga att tackla så hårt att motståndarnas tänder flyger ut. Han tycker inte att man ska dalta med med ungar och drar sig inte för att krossa sina unga fans drömmar. När Derek efter en match brutalt avfärdar en ung pojkes dröm om att också bli en professionell hockeyspelare döms han till två veckors tjänstgöring som en riktig tandfe.


Denna va faktiskt kul! Jag har tänkt se den i flera år, men det har bara inte blivit av. Dock gillar jag inte huvudpersonen som är Dwayne Johnson. Jag tycker att han är så överdriven och han ser inte klok ut heller. Däremot gör Ashley Judd och Julie Andrews bra ifrån sig! Det är en väldigt mysig barnfilm (om den hade varit svenskdubbad såklart) om den mysiga Tandfen som i denna film är helt tvärt emot vad sägnen säger :P Men filmen är väldigt underhållande!



Av D - 26 december 2016 09:02

Originaltitel: Red dragon
Regissör: Brett Ratner
Utgivningsår: 2002
Längd: 124 min

 

Röd drake tar sin början när FBI utredaren Will Graham avslöjar den makabra sanningen om psykiatern Hannibal Lecter. Graham blir skjuten och drar sig tillbaka. Hannibal Lecter döms till sluten psykiatrisk vård. Då seriemördaren Francis Dolarhyde än en gång bryter sig in hos en familj och brutalt ritualmördar dom tar FBI kontakt med Will Graham för att få hjälp. Han tar i sin tur hjälp av den enda person som förstår seriemördaren dom jagar: Dr. Hannibal Lecter. Motvilligt besöker Graham den man vars knivskarpa logik han beundrar, men vars brutala galenskap han fruktar mer än något annat.


Denna filmen ska egentligen komma som första film, även om den är gjort som film nummer tre (eller fyra om man räknar med Manhunter). Alltså innan "När lammen tystnar". Detta är förövrigt en nyinspelad version av "Manhunter" från 1986. Här har han kört sin seriemördarroll fullt igenom och till slut fångats och satts bakom lås och bom. Lika bra som dom andra filmerna! Spännande och Anthony Hopkins gör som vanligt sin roll sjukt bra. Som Will Graham ser vi Edward Norton i rollen!



Av D - 23 december 2016 12:50

Originaltitel: Pod
Regissör: Mickey Keating
Utgivningsår: 2015
Längd: 76 min

 

Syskonen Ed och Lyla får ett telefonsamtal från brodern Martin, en före detta militär som dom misstänker lider av traumatiska krigsminnen. Dom beger sig till den isolerade stuga där han barrikaderat sig och det verkar vara värre än dom ens kunde ana. Martin förklarar hispigt att han blivit utsatt för hjärntvätt av regeringen och att alla i hans gamla pluton är spårlöst försvunna. Men framför allt säger han att han har något inspärrat i källaren. Något som mot inga villkor får släppas ut.


Jag gillade inte denna. Den va otroligt seg. Genren ska va "skräck", men jag sätter den i genren "sci-fi" för den passa nog mer in där. Det vore pinsamt att kalla denna film för skräckfilm. Visst, jag gillar Arkiv X men detta är inte i närheten av att vara så bra. Det blir bara blurrigt och otroligt segt! Sen tar allt slut väldigt snabbt, det man väntat på under hela filmen. Jag slösade över en timma av mitt liv på denna. Somnade nästan till och med. Usch.



Av D - 22 december 2016 17:03

Originaltitel: Fantasia 
Regissör: Många bla: Samuel Armstrong, James Algar, Bill Roberts & Paul Satterfield
Utgivningsår: 1940
Längd: 124 min

 

I denna Disneyklassiker får du möta dansande svampar och förtrollande älvor, Musse Pigg som trollkarlens lärling, marscherande kvastar, mörka demoner och alla andra oförglömliga episoder. Allt till tonerna av The Philadelphia Orchestra, under ledning av Leopold Stokowski. Fantasia är ett tidlöst mästerverk där klassisk musik möter tecknad film vilket resulterar i en vacker och unik upplevelse för alla sinnen.


Disneyklassiker nummer tre och jag säger bara nej. Detta är nog den enda Disney-klassiker (eller Disneyfilm över huvudtaget) som jag inte gillar. Det är bara en massa klassisk musik och ingen tecknad film förutom den med Musse är värd att titta på. Det handlar om dinosaurier, ponnyhästar, älvor, droppande droppar osv. Men det fungerar helt enkelt inte. Jag förstår inte var dom ser mästerverket i detta? Inte en enda mening finns. Bara musik. Och det är nästan så det går mig på nerverna. Verkligen tummen ner för denna film. 



Av D - 22 december 2016 07:58

Originaltitel: The strangers
Regissör: Bryan Bertino
Utgivningsår: 2008
Längd: 90 min

 

Kristen och James anländer till föräldrarnas sommarhus och vill inget annat än att vila upp sig efter en lång dags bilfärd. Vad dom ännu inte vet, är att denna natt kommer att förvandlas till den värsta natten i deras liv, när tre maskerade främlingar dyker upp och stör lugnet. Dessa galna och mystiska främlingar finner en sadistisk glädje i att terrorisera det unga paret. Allt utvecklas till en kamp om överlevnad och Kristen och James enda chans att klara sig är genom att släppa fram sina mest brutala impulser.


Enligt filmens början ska denna historia vara baserad på verkliga händelser. Och är det så - så hade jag banna mig skitit ner mig om jag va i deras skor! Fy vilken ryslig film! Det är ju ingen "jump-scare" film, men den är verkligen ryslig! Hela stämningen är väldigt obehaglig och maskerna som dom onda bär är fruktansvärda. Iallafall mannens mask som är en blandning mellan.... spöke vs scarecrow kanske? Riktigt äcklig iallafall. Minuspoäng för att den är väldigt lik filmen "Them" och på den filmen står det inget om någon verklig händelse. 



Av D - 21 december 2016 17:43

Originaltitel: Pinocchio
Regissör: Hamilton Luske & Ben Sharpsteen
Utgivningsår: 1940
Längd: 88 min

 

Den snälle dockmakaren Gepetto önskar sig av hela sitt hjärta en egen liten son. En natt kommer den Blå féen och väcker hans älskade trädocka Pinocchio till liv. Tillsammans med Benjamin Syrsa reser sedan Pinocchio på en fantastisk resa för att lära sig att vara modig, ärlig och lojal så att han en dag ska kunna bli en riktig liten pojke. En dag blir han kidnappad och utnyttjad på en dockteater för den onda Stromboli. Pinocchio lyckas rymma iväg och på egen hand upptäcka världen och dess farligheter.


Disney klassiker nummer 2! Älskar denna lika mycket som alla andra klassiker. Denna historia är väldigt fin samtidigt som den är en aning mörk som vissa av dom andra klassikerna framöver. Man kan undra lite om PK-föräldrarna låter sina barn se denna eftersom det sker saker på "Glädjeön" som att pojkarna röker och super samt säljs som slavar. Det kanske är ajjabajja för vissa föräldrar. Ledmotivet är sången "Ser du stjärnan i det blå" som vi år efter år ser i "Kalle Anka och hans vänner önskar god jul" på SVT. Så Pinocchio lär vi aldrig glömma bort!



Av D - 21 december 2016 11:19

Originaltitel: Hannibal
Regissör: Ridley Scott
Utgivningsår: 2001
Längd: 131 min

 

Lugnet har infunnit sig i hans liv. En frid som passar honom utmärkt. Ändå tänker han på henne och undrar om hans liv någonsin kan bli komplett utan henne. Hon söker styrka i vardagens alla rutiner. Ändå kastar det förflutna en skugga över henne. Ett svagt orosmoln som får henne att känna sig sårbar. Efter sju år är han fortfarande hennes värsta mardröm. Efter tio år är hon fortfarande hans käraste fantasi.


Älskade Hannibal Lecter. Jag tycker nästan att denna filmen är bättre än första eftersom Hannibal nu är fri och man får följa hans upptåg i frihet. Dock gillar jag inte att dom bytt ut agent Clarice Starling från Jodi Foster till Julianne Moore. Anthony Hopkins är som alltid lysande som Hannibal. Denna filmen är lite mer "mumsig" än första, och det vänder sig lite grann i magen i vissa scener. Slutet är en riktig fempoängare. Man vill så gärna veta vad som hände sen. 



Av D - 20 december 2016 09:29

Originaltitel: Snow White and the seven dwarfs 
Regissör: David Hand
Utgivningsår: 1937
Längd: 83 min

 

Den unga prinsessan Snövit bor med sin fåfänga styvmor drottningen i ett slott. Varje morgon frågar drottningen en magisk spegel vem som vackrast i landet är. Hon är van vid att höra spegeln svara att hon skönast av alla är men en dag svarar spegeln att Snövit har blivit vackrare. Detta gör drottningen rasande och hon beordrar en jägare att ta med Snövit ut i skogen för att döda henne. Jägaren har dock inte hjärta att döda Snövit och ber henne istället att fly in i skogen. Rädd och vilsen irrar Snövit runt tills hon hittar en tom stuga. Där bor sju små dvärgar.


Disney klassikern nummer 1! Detta är första filmen i Klassiker-serien. Detta är Walt Disneys första animerade långfilm i färg. Tänk att filmen släpptes 1937... det är fan inte långt ifrån 100 år gammal. Helt sjukt att dom kunde redan på den tiden göra filmer med så vackra färger! Filmen är en underbar historia (som varenda människa i hela världen måste ha hört) som är baserad på Bröderna Grimms version av den tyska folksagan om Snövit. Det visste ni inte va? Jag ger faktiskt alla Disney-filmer högsta betyg då jag är en äkta Disney-fantast!



Presentation


Vår filmblogg där vi skriver om filmer vi sett, samt våra tankar om filmen. Här får du mycket tips! :)

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10 11
12 13 14 15
16
17 18
19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30
31
<<< December 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards