Videohyllan

Alla inlägg den 12 november 2013

Av D - 12 november 2013 17:22

Originaltitel: Monsters University
Regissör: Dan Scanlon
Utgivningsår: 2013
Längd: 104 min

 

Monsters University utspelar sig tio år innan vi fick lära känna succéskrämmarna Mike och Sulley. Mike ska äntligen få studera vid Monsters University och han har lyckats komma in på den så populära skrämmarlinjen. Men trots att han studerar flitigare än någon annan förblir han klassens nörd. Trots att han har alla rätt på proven hamnar han snabbt i skymundan när blålila bjässen Sulley, skolans tuffing, gör överlägsen entré i klassrummet. Dom är båda tävlingsinriktade, men utan att avslöja för mycket går det överstyr och dom blir båda utslängda när dom hamnar i bråk mitt framför rektorns ögon. Mike lyckas dock komma fram till en kompromiss: do, får komma tillbaka om dom vinner skolans ”olympiska spel”, så tillsammans med dom mest missanpassade monstren tar sig Mike och Sulley an resten av skolans skrämmare i en rad olika grenar.


Underbar film! Hundra gånger bättre än ettan - och då brukar ju inte uppföljare vara nåt bra överhuvudtaget! Men denna har dom lyckats kanon med! (Synd att inte denna gjordes först, för då skulle man lätt kunna säga att uppföljare suger, hehe). Mike är ju för himla söt! Finns ju många söta monster, men Mike är min favorit :) Hela university-temat känns så varmt. Riktigt amerikansk. Väldiga liknelser med olika grupperingar, cheerleading och uttryck! Ja, helt klart en tia!



Av D - 12 november 2013 09:14

Originaltitel: Prom night

Regissör: Nelson McCormick
Utgivningsår: 2008
Längd: 90 min

 

För tre år sedan blev Donna vittne till hur en besatt galning mördade hennes familj. Denna kväll är det studentbal och även om det förflutna fortfarande är närvarande för henne, ser hon fram emot att fira framtiden tillsammans med sina vänner. Vad Donna inte vet är att den mentalsjuke psykopaten har rymt från sjukhuset. Han är tillbaka och fast besluten att avsluta det han påbörjade. När kvällen lider mot sitt nervkittlande slut, är frågan inte vem som kommer att bli balens drottning utan vem som kommer att överleva mördarens brutala framfart.


Handlingen är mycket bra i denna film, men jag hade gjort filmen miljoner gånger bättre! Det är en "Ja-men-självklart-ska-du-öppna-den-dörren-och-springa-in-i-mördarens-famn"-film. Och för min smak är det för mycket död i en och samma film. Kan inte säga för mycket utan att avslöja för mycket... Det är en sån film man kan se en gång, men aldrig mer. Som sagt, handligen va bra! Även denna film finns i flera olika versioner, men detta är den från 2008.



Av D - 12 november 2013 09:04

Originaltitel: The incident
Regissör: Alexandre Courtes
Utgivningsår: 2011
Längd: 85 min

 

Tre vänner jobbar i köket på ett mentalsjukhus i Seattle men drömmer om en musikkarriär. En dag slår ett oväder ut säkerhetsutrustningen så att cellerna med landets värsta psykopater öppnas. Dom vanliga arbetsrutinerna byts ut mot en hård kamp för överlevnad. Strömavbrottet får avgörande konsekvenser för dom jobbande och intagnas liv. (Filmen innehåller en sekvens som gjorde att människor svimmade vid premiärvisningen på Torontos filmfestival.)


Var ska jag börja? Det här är en film som jag kommer grubbla över resten av mitt liv!! Filmen va SJUKT bra! Mentalsjukhus får mig att rysa! Istället för att göra en vanlig "dom-dödas-spöken-spökar-på-mentalsjukhuset-film" så handlar detta om livs levande mentalsjuka patienter som släpps lösa. Jag satt på nålar genom hela filmen! Sjukt, sjukt, sjukt bra film! MEN.... MEN... slutet av denna film... DET kommer jag grubbla över i resten av mitt liv! Jag bara gapade på slutet. Helt seriöst. GAPADE! Jag satt flera minuter med öppen mun och bara funderade. Jag till och med Googlade på slutet, men hittade ingenting. Jag fattar ingenting.
OBS! DET VERKAR FINNAS FLERA VERISONER AV DENNA FILM MEN JAG SÅG DEN FRÅN 2011!



Av D - 12 november 2013 08:56

Originaltitel: Despicable me 2
Regissör: Pierre Coffin & Chris Renaud
Utgivningsår: 2013
Längd: 98 min

 

Nu när den ständigt företagsamme Gru har lämnat sitt liv som superbrottsling för att ta hand om Margo, Edith och Agnes, har Gru, Dr. Nefario och Minionerna lite tid över. Men precis när Gru har börjat anpassa sig till rollen som förortspappa, knackar en ultra-hemlig organisation, som jobbar med att bekämpa ondskan runt om i världen, på dörren. Nu är det upp till Gru och hans nya partner, Lucy Wilde, att ta reda på vem som är ansvarig för ett spektakulärt brott och ställa honom inför rätta. För vem är mer lämpad än världens största ex-skurk för att ta fast den som tänker ta över den rollen.


Haha :) Jag tycker dessa filmer är väldigt söta! Men jag förstår mig inte på dessa Minioner... Jag tycker inte dom är ett dugg roliga som alla andra verkar tycka :P Jag tycker bara dom är störande! Denna film är minst lika bra som ettan! Sötast i hela filmen tycker jag att Gru är! Han är så roligt och så otroligt fulsöt! I denna filmen blir han kär och det är så kul att se hans löjliga raggningsförsök ;) Jag hade lätt gått på dejt med honom!



Presentation


Vår filmblogg där vi skriver om filmer vi sett, samt våra tankar om filmen. Här får du mycket tips! :)

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6
7 8
9
10
11
12 13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards