Videohyllan

Alla inlägg den 28 november 2012

Av D - 28 november 2012 22:47

Originaltitel: Nils Karlsson pyssling
Regissör: Staffan Götestam
Utgivningsår: 1990
Längd: 75 min

 

Bertil är ensam hemma. Hans mamma och pappa jobbar från tidig morgon till sen eftermiddag på fabriken. Bertil ligger i sängen och känner sig ensam. Plötsligt hör han små, små trippande steg under sängen. "Spökar det här?" tänker Bertil och böjer sig ner över sängkanten. Och då får han se något underligt: en precis vanlig pojke. Fast inte större än en tumme. "Hej," säger pojken. "Jag heter Nils Karlsson Pyssling". Äventyret kan börja!


Denna är sååå underbar! Jag älskar denna filmen så mycket! Historien är snabb och intressant och man slukas verkligen med i Nils fantastiska lilla fantasivärld i källaren. När Bertil börjar bära ner dockhusets möbler till Nils så myser jag verkligen. Tycker det är så himla sött! Till och med råttan Tjoffsan som ska vara elak, är söt. Bra det, så inte barnen blir skrämde. Efter filmen så båda mina flickor att dom också ville va små som Nils och bo i ett hus med massa dockmöbler! Denna film får högsta betyg av mig!



Av D - 28 november 2012 21:28

Originaltitel: Fucking Åmål
Regissör: Lukas Moodysson
Utgivningsår: 1998
Längd: 89 min

 

Elin har hånglat med ca 70 000 killar, och tycker att allt är tråkigt. Hon längtar efter att något ska hända. Hennes syster Jessica är tillsammans med Markus, som tycker att han är tuffast i Åmål. Johan är Markus bästa kompis och han är dödskär i Elin, men hon tycker han är töntig. Agnes är ensammast i hela världen, och hon är så förälskad i en viss person att hjärtat nästan går sönder. Agnes största önskan är att få bli tillsammans med hennes stora kärlek. Men vad skulle världen tycka om det?


Åh, fucking jävla kuk-Åmål! Jag älskar denna film!!! 1999 vann filmen fyra guldbaggar och jag förstår varför. Egentligen är det en väldigt lam film. Skådespeleriet är inte så värst bra egentligen. Mycket "överdrivet" och kasst framförande. Men jag älskar filmen ändå! Det är egentligen efter denna film som folk (iallafall i Gislaved, där jag bodde) vågade komma ut som bisexuella/homosexuella. Tragiskt att man måste se att det kan accepteras på film innan man vågar komma ut ur garderoben själv.



Av D - 28 november 2012 21:06

Originaltitel: Addams family values
Regissör: Barry Sonnenfeld
Utgivningsår: 1993
Längd: 94 min

 

Det tredje barnet Pubert föds hos familjen Addams. Debbie är den nya barnflickan som anställs hos den konstiga familjen för att hjälpa dom att sköta om deras tre barn. Hon skickar iväg dom äldre barnen, Wednesday & Pugsley på sommarläger med "normala" barn för att få dom ur vägen, medan hon nästar in pappans bror Fester i sitt egna kärleksnäste och förför honom. Egentligen är hon en massmördare som gifter sig med rika män, för att sedan mörda dom och plocka ut arvet. Dom gifter sig, och på bröllopsnatten försöker hon med alla medel ta kål på Fester.


Denna film är en nostalgitripp i min värld. Älskar denna konstiga, skruvade familj! När jag va liten önskade jag att min egna familj var som deras. Knäppa, konstiga men otroligt snälla och kärleksfulla! Definitivt en tio-poängare eftersom jag älskade denna film så mycket när jag var barn! Och jag älskar den lika mycket nu!



Av D - 28 november 2012 12:47

Startade: 1999
Genre: Drama / komedi
Säsonger: 2

 

Mellanstadieeleven Adam ska börja i en ny klass där han inte känner någon. Helst av allt vill han bara sjunka genom jorden och försvinna, men blir ganska snart kompis med den tjejtokiga Alexander. På en klassfest hemma hos Annika blir han till slut kompis med Eva som i sin tur är kompis med Annika. Adam börjar med tiden känna att han är kär i Eva – som sedermera visar sig ha samma känslor för Adam.


Åh, världens bästa "barnserie"... fast den är ju för barn mellan 7-13 år typ. Hur bra som helst! Jag kollade på den miljoner gånger när jag va runt 12-13 år. Minns att jag va så hemligt kär i Adam (Carl-Robert Holmer-Kårell). Serien innehåller allt. Kärlek, intriger, vänskap, svartsjuka och massa skratt! Det är 8 avsnitt i säsong 1 och avsnitten är väl ca 30 min långa. Men ändå går det jäkligt snabbt att kolla klart på säsong 1! 



Av D - 28 november 2012 12:38

Startade: 1999
Genre: Drama / komedi
Säsonger: 2

 

Eva och Adam är tillsammans och dom träffas nästan jämt. Alexander är mer och mer med Jonte och hans gäng som testar möjliga gränser. Dock börjar Eva undrar om livet ska vara såhär. Ska man vara ihop jämt? Ända tills man blir gammal? Adam lever samtidigt bland rosa moln och tror att allting är som det ska. Klassen ska ha matteprov, men någon vet redan svaren på alla frågor och misstänkt många får alla rätt. Vem är det som åker dit för detta?


Andra säsongen ger 8 nya avsnitt! Här är dom lite äldre, och Eva och Adam ha redan varit ihop något år. Livet i klassen fortsätter och andra säsongen är minst lika bra som ettan :) Vi ser ju faktiskt kända ansikten (som jag glömde nämna i förra blogginlägget) som Erik Johansson som Evas störiga storebror Tobbe. Han är ju sjukt jäkla underbar! Minns inte vad han har varit med i innan, men hans roller är alltid roliga!



Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Vår filmblogg där vi skriver om filmer vi sett, samt våra tankar om filmen. Här får du mycket tips! :)

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6 7
8
9 10 11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30
<<<
November 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards