Videohyllan

Alla inlägg under augusti 2015

Av D - 12 augusti 2015 15:19

Originaltitel: Catfish
Regissör: Henry Joost & Ariel Schulman
Utgivningsår: 2010
Längd: 87 min

 

Detta är en dokumentärfilm från 2010 av Ariel Schulman & Henry Joost. Den manlig fotografen Nev (Yaniv) Schulman från New York kommer i kontakt med en 8-årig flicka som vill måla av en av hans fotografier. Dom startar en brevkonversation som övergår i att fotografen blir kär i flickans storasyster Megan. Men saker och ting blir inte som dom tänkt när de bestämmer sig för att mötas och lär känna varandra. Detta är ett klart bevis på att man ska akta sig vem man chattar med och träffar i verkligheten. För bakom dataskärmen kan vem som helst sitta.


Detta är en kanonbra dokumentär som bara MÅSTE ses av ALLA! Nev Schulman är ju känd för att efter detta skapat tv-programmet "Catfish" där folk hör av sig till honom och hans team när dom också misstänker att de som dom chattar med inte är personen dom utger sig för att vara. Och Nev & hans team kör en spaning och konfrontation med dessa personer. Det är jävligt skrämmande egentligen med internet. Man vet faktiskt inte vad för människa man pratar med... eller träffar. Det sjukaste i denna dokumentär att personen bakom storasystern "Megan" har skapat ett helt låtsasliv åt sin karaktär. Skrämmande.



Av D - 10 augusti 2015 13:55

Originaltitel: Cleveland abduction
Regissör: Alex Kalymnios
Utgivningsår: 2015
Längd: 88 min

 

En tolkning av den sanna historien om Michelle Knight, en 21-årig ensamstående mor vars liv förändras för alltid efter ett slumpartat möte med en till synes ofarlig man. Den 22 augusti 2002 kidnappades Knight av Ariel Castro i Cleveland, och hölls fången i hans hem i mer än 11 år. Strax därefter kidnappade han även Amanda Berry och Gina DeJesus, och dom fann styrka och vänskap hos varandra i helvetet. Till sist lyckades Amanda rymma och skaffa hjälp pga att Castro av misstag glömde att stänga dörren. Efter åratal i fångeskap med våldtäckter, misshandel och frihetsberövning så va dom äntligen fria.


Herre Gud... detta är absolut bland dom bästa filmerna jag någonsin sett. Den är så gripande så det är inte klokt. Jag grät flera gånger under filmens gång, och det händer inte allt för ofta. Fy fan vad hemskt att bli tillfångatagen och hålls inlåst så många år. Ingen vet vart du tagit vägen. Ingen vet någonting. Detta är en väldigt hemskt sann historia, och tyvärr tog ju Ariel Castro sitt liv i fängelset efter bara någon månad. Det är inget straff, utan en frihet. Denna film får absolut 10 tårar av 10! 



Av D - 6 augusti 2015 23:55

Originaltitel: Walled in
Regissör: Gilles Paquet-Brenner
Utgivningsår: 2009
Längd: 100 min

 

Ett hyreshus har huserat en seriemördare som murade in sina levande offer i byggnadens väggar och nu vill ingen av förklarliga skäl bo kvar i huset. En ung kvinna som nyss tagit ingenjörsexamen åker till den gamla byggnaden för att övervaka rivningen av byggnaden på bästa sätt. Hon upptäcker snart byggnadens hemska hemligheter och dess invånare, varav många var offer för den hänsynslösa mördare som begravde sina offer levande innanför väggarna.


Hyreshuset är riktigt ruggigt - men nästan lite för risigt för att dom sista hyresgästerna ens VILL bo kvar? För övrigt är filmen väldigt spännande och man vill hela tiden se mer, mer mer! Sen kommer det stora MEN.... mot slutet av filmen ballar det ur lite och jag tappade nog fotfästet nånstans, för jag fattade inte riktigt vad som hände. Kan ju skylla på att mina sömntabletter började verka mot slutet av filmen, eller så va den bara så konstig på riktigt. Men absolut sevärd om man gillar spänning!



Av D - 6 augusti 2015 10:59

Originaltitel: Henry´s crime
Regissör: Malcolm Venville 
Utgivningsår: 2010
Längd: 108 min

 

Henry är en ung man som för första gången får ett mål i livet när han blir oskyldigt dömd för ett bankrån. När han blir frigiven beslutar han sig för att han likaväl kan begå brottet på riktigt och tänker ut en listig plan för att råna banken han dömts för att råna. Problemet är bara att Henrys plan riskerar att rinna ut i sanden när han faller för Julie. Vi får följa med på en berättelse om problem som kan uppstå när man ska råna en bank.


Denna film va riktigt, riktigt usel. Det hände absolut ingenting och filmen koncentrerade sig på allt annat än planeringen av rånet tycker jag. Inte ens att Keanu Reeves hade huvudrollen gjorde att filmen va en gnutta bra. Filmen är inom genren komedi/drama, men jag förstår inte överhuvudtaget vart komedin skulle komma in? Jag somnade ärligt talat efter halva filmen, men då jag har problem med att inte se klart en film - så tvingade jag mig att kolla på andra halvan med. Slösade 1.40 timmar av mitt liv.



Av D - 5 augusti 2015 20:46

Originaltitel: Wishmaster 3 - Beyond the gates of hell
Regissör: Chris Angel 
Utgivningsår: 2001
Längd: 88 min

 

Ett gammalt arkeologiskt fynd från Islams barndom håller den onde Djiin fången. Men när collegetjejen Diana kommer på hemligheten bakom "Guds öga" råkar hon samtidigt lossa Djiin från sina bojor. Diana får tre önskningar, men kan hon verkligen komma på hemligheten och stoppa Djiin innan han dödar alla hennes vänner...?


Jag älskar alla Wishmaster-filmerna, helt klart! Tycker dom är skitbra :) Inte för att filmen är särskilt läskig, men hela handlingen med en "ande i lampan" fascinerar mig! Denna är ganska rå, men jag har för mig att dom andra också är det. Det negativa i detta är att EN sak som drar ner filmen är "ängeln" som ska hjälpa Diana. Lite för mycket religiöst trams med just den biten. Det jag älskar mest är ju självklart hur han vrider på personernas önskningar till det negativa. Det är helt klart både underhållande och helt sjukt.



Av D - 5 augusti 2015 10:25

Originaltitel: Town creek
Regissör: Joel Schumacher
Utgivningsår: 2009
Längd: 100 min


Evan Marshalls liv har stått stilla sedan hans bror Victor försvann på en campingtur nära Town Creek. Och när Victor plötsligt återvänder några år senare och ber sin bror packa bilen ställer Evan inga frågor. Trots att resan går till Town Creek och en blodig hämndaktion är under uppsegling. Ett ockult experiment med rötter i Hitlers tredje rike har väckts till liv. Vad va det som hände med Victor när han var försvunnen egentligen?


Jag är inget stort fan av zombiefilmer. När jag tänker efter så har jag inte sett en enda zombiefilm som va bra. Men här förändrades allt. Denna film va helt okej. Lite väl blodig, men vad gör det? Den va spännande rakt igenom och specialeffekterna har dom lyckats med. Dock tycker jag att handlingen borde ha kretsat lite mer kring Mr Wirth för det finns endel frågetecken som tyvärr inte blir besvarade. Men filmen va helt okej! OBS: Filmen verkar ha två titlar. "Blood Creek" & "Town Creek". Men det är samma film.



Av D - 5 augusti 2015 10:07

Originaltitel: Beautiful boy
Regissör: Shawn Ku
Utgivningsår: 2010
Längd: 100 min

 

En okonventionell kärlekshistoria som utforskar resan för ett gift par som är på gränsen till separation, som måste leva med ofattbar sorg och hitta helande genom dom mörkaste dagarna i deras liv. När polisen knackar på Bill och Kate Carrolls dörr så vet dom att inget kommer att bli sig likt. Polisen berättar att deras son har dött i en skolmassaker... och att han inte va en av offren. Han har gått in på sin skola, skjutit ner en massa personer - för att sedan ta sitt eget liv. Bill och Kate försöker hopplöst att hitta några spår av en förklaring varför deras son skulle göra en sån sak, samtidigt försöka reparera deras relation och samtidigt ställa sig frågan - var det deras fel att sonen gjorde nåt sånt?


Beautiful boy är en stark och gripande drama. I början av filmen så får man se snuttar av en glad familj och sen någon minut senare så ser man hur familjen har blivit några år senare. Mycket sorg genom hela filmen. Filmen va okej, men jag tycker att dom borde koncentrerat sig lite mer på SONENS agerande. Nu får man följa föräldrarnas sorg under hela filmen och det är bara en sak som utspelas  - SORG. Filmen hade varit så mycket bättre om den handlade om sonens agerande, tankar och massakern. Nu blev tyvärr filmen lite långtråkig men ändå helt okej.



Av D - 2 augusti 2015 13:33

Originaltitel: The house of the devil
Regissör: Ti West
Utgivningsår: 2009
Längd: 95 min

 

Samantha är en ung, studerande kvinna som bestämmer sig för att flytta ifrån studenthemmet och sin dåvarande rumskompis. Hon hittar ett fint hus och behöver snabba pengar för att betala sin första hyra i förskott. På en anslagstavla hittar hon en annons med "barnvakt sökes". När hon väl kommer till huset där hon ska sitta barnvakt så får hon reda på att det inte är ett barn hon ska passa utan en väldigt gammal dam. Men eftersom hon behöver pengarna går hon därför med på att passa den gamla damen medan husets kvinna och man ska åka iväg ett par timmar för att titta på månförmörkelsen. Snart börjar hon oroa sig över att allt inte är som det ska och upptäcker mycket riktigt att onda makter bor innanför väggarna.


Filmen började bra. Den är spännande rakt igenom, men lite långsam innan man får reda på den verkliga skräcken. Man tappar lite fokus, tack vare den utragna tiden. Man vill ju veta vad det är för gammal dam egentligen och vad hennes agenda är, och det får man knappt veta innan dom sista 15 minutrarna av filmen. Men ändå är den helt okej. Kan dock erkänna att det ballar ur lite när man väl får reda på den gamla damens hemlighet, men det är faktiskt ändå en helt okej film att slötitta på :)



Presentation


Vår filmblogg där vi skriver om filmer vi sett, samt våra tankar om filmen. Här får du mycket tips! :)

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards