Videohyllan

Alla inlägg under april 2015

Av D - 16 april 2015 15:44

Originaltitel: Where the devil hides
Regissör: Christian E Christiansen
Utgivningsår: 2014
Längd: 86 min

 

Enligt en profetia i den lilla amishbyn New Bethlehem har Djävulen möjlighet att besitta en flickas själ på hennes 18-årsdag. När den dagen närmar sig för några av byns flickor börjar dessa mystiskt försvinna en efter en. Tillsammans måste de nu kämpa för sin överlevnad. Men är det en galen mördare i byn, någon från byrådet som vill rädda deras samhälle eller håller den fruktansvärda profetian på att bli verklighet?


Jag gillade faktiskt denna. Den är ju inte direkt "skräck"... mer åt thriller hållet, men den va godkänd! Storyn va intressat men slutet va väl sådär - som vanligt. Jag hade ju velat att den hade slutat annorlunda. Jag gillar när dom blandar in djävulen i religiösa filmer. Det blir lixom en bra mix. Sen detta "amishlevnadssätt" är ju en historia för sig. Jag finner den väldigt intressant, men skulle dock aldrig velat leva så själv. 



Av D - 14 april 2015 22:01

Originaltitel: Grave halloween
Regissör: Steven R Monroe 
Utgivningsår: 2013
Längd: 90 min

 

Den unga kvinnan Miko bestämmer sig för att besöka ”Självmordsskogen” i Japan, skogen där hennes mor begick självmord och som är känd just för att så många väljer att avsluta sina liv där. Med sig har hon en grupp vänner som tänker göra en dokumentär om resan och skogen. Dom möter Jin, som erbjuder sig att guida dom genom skogen - men vägen kantas av vålnader. Och ska dom någonsin hitta Mikos mammas kropp efter alla dessa år?


Denna va grym. Riktigt grym. Jag tyckar att av 10 skräckilmer så KANSKE 1 är bra. Men jag såg en kanonbra skräckis igår och denna idag som verkligen va bra. Själva handlingen är spännande och tragisk. Skådisarna är bra. Specialeffekterna är bra. Allt är bra! Lite "Blair Witch Project" över hela - fast jag avskydde den filmen dock - men det är lite samma stuk på det hela. Filmen är även baserad på sanna besättelser (helt sjukt faktiskt). Väldigt bra film! Vill du veta mer om skogen som finns på riktigt så Googla på Aokighara. Det begås ca 50 självmord per år i denna skog.



Av D - 13 april 2015 12:05

Originaltitel: Ouija
Regissör: Stiles White
Utgivningsår: 2014
Längd: 89 min

 

Olivia Cooke spelar den snälla & oskyldiga Laine Morris, som tillsammans med sin blonda bästa kompis Debbie brukade leka med ett ouijabäde när dom var barn. Dom får rådet att inte leka med andevärlden och glömmer helt bort brädet. När dom blir tonåringar så hittar Debbie ett annat Ouijabräde på vinden i huset hon flyttat in i, och spelar det ensam. Ett bräde som inte är hennes. Strax därefter begår hon självmord. Laine misstänker att självmordet har med ouijabrädet att göra, så tillsammans med pojkvän, lillasyster och kompisar beger dom sig till Debbies hus för att se om dom får kontakt med Debbie. Men det väsen dom får kontakt med verkar vara långt ifrån Debbie...


Mycket bra film! Jag är som sagt skeptisk mot dagens skräckfilmer, men denna får faktiskt pluspoäng. Den är förbannat spännande och välgjord. Storyn är bra, och min bror hade ett Ouijabräde själv när jag va liten. Har till och med varit med och spelat det. Riktigt scary må jag säga då brädet visste ett och annat som vi andra aldrig kunnat veta. Aja, tillbaka till filmen. Jag hoppas verkligen att det kommer en tvåa. Man trodde den blev förutsägbar, men i slutändan märkte man att man hade fel. MEN som med alla andra filmer så va slutet lite wierd. Därför hoppas jag på en fortsättning.



Av D - 4 april 2015 23:16

Originaltitel: Bert - Den siste oskulden
Regissör: Tomas Alfredson
Utgivningsår: 1995
Längd: 100 min

 

Bert har blivit tonåring. Han har en enda stor uppgift framför sig - att bli av med oskulden... Bert är en hårt prövad kille. Han har hunnit börja i nionde klass och liksom dom flesta killar i den åldern tänker han på tjejer. Hela tiden. Livet blir svårare och svårare. Alla utom Bert blir ihop och har antagligen gjort DET hundratals gånger. Den enda räddningen från en säker död som den siste oskulden i världen heter Victoria - en underbar liten varelse som nedstiger till Berts hemstad Öreskoga från självaste huvudstaden. Men Victoria blir kär i Carl-Philip, en tvålfager blondin med långt, svallande hår...


Detta är en så jäkla kul film! Jag älskade den som 11-12 åring och har inte sett den sen dess. Men så hittade jag denna film på second hand, och jag va tvungen att köpa den direkt! Såg den idag och älskar den lika mycket! Den skildrar "det tidiga tonårslivet" så jäkla bra! Och man skrattar till ett antal gånger! :D Den innehåller även många kända ansikten som Cajsalisa Ejemyr, Johan Ulveson, Povel Ramel, Sarah Dawn Finer, Lill-Babs, Henrik Schyffert, Johan Rheborg, Lasse Berghagen, Peter Dalle, Ewa Fröling, Magnus Härenstam, Felix Herngren, Per Morberg, Erik Johansson och Ing-Marie Carlsson. 



Av D - 1 april 2015 11:38

Originaltitel: 44 minutes: The north Hollywood shoot-out
Regissör: Yves Simoneau
Utgivningsår: 2003
Längd: 100 min

 

Detta är den sanna berättelsen om det blodigaste skottdramat inom modern amerikansk polishistoria. Två tungt beväpnade män utför ett rånförsök mot en bank i Hollywood, men någonting går snett och under 44 minuter håller rånarna hela polisens SWAT-team som sin gisslan. Polisen hamnar i underläge trots att poliserna va (enligt uppgifter) omkring 300 stycken. Endast två peroner dör.

 

Trodde den skulle vara intressant då det är en verklig historia. Men hela filmen (och ja, verkligen HELA filmen) går ut på att rånarna står på ena sidan av vägen och poliserna på andra sidan och dom skjuter på varann. Så kass film?! Jag slösade verkligen 1.25 timme på denna urkassa film. Jag lovar att det inte händer ett smack. Så gillar du massa pang pang i en och en halv timme - så är denna filmen för dig!

 

 

Presentation


Vår filmblogg där vi skriver om filmer vi sett, samt våra tankar om filmen. Här får du mycket tips! :)

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28 29 30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards