Videohyllan

Alla inlägg den 14 september 2013

Av D - 14 september 2013 17:08

Originaltitel: 3096 tage
Regissör: Sherry Hormann
Utgivningsår: 2013
Längd: 111 min

 

Filmatisering av Natascha Kampuschs självbiografi om åren i fångenskap efter att hon som tioåring blev kidnappad. Den 8 mars år 1998 kidnappades tioåriga Natascha Kampusch mitt på ljusa dagen i Wien av Wolfgang Priklopil. I åtta år hölls hon fången i ett trångt källarutrymme, innan hon slutligen lyckades fly. Priklopil försåg henne med mat, sällskap, TV och med tiden viss utbildning. Efter några år fick hon ibland följa med honom upp från källaren, under sträng övervakning. Ytterligare några år senare fick hon följa med på små utflykter. Det här är den gripande och sanna historien om hennes 3096 dagar i fångenskap.


Detta är min nya favoritfilm, helt klart! Jag är som besatt av Natascha Kampusch :) Jag sträckläste boken, eftersom jag inte kunda lägga ifrån mig den. Boken va en succé. Jag älskade den. Och ja, jag älskar filmen lika mycket. Dock tycker jag att dom lätt kunde lägga pengar på att göra denna filmen ännu längre. Dom 8 åren i fångeskap rusades tyvärr snabbt igenom i filmen. I boken beskrivs mer ingående och "långsammare". Ett plus ska filmen ha eftersom den berättar om det sexuella mellan Natascha och Wolfgand, om hur han tvingade sig på henne. I boken mörkar hon det, och skriver ingenting om det även om man visste att hon blev våldtagen och tvingad. Hon ville hålla det "personligt", men i filmen framkommer sanningen. En tiopoängare!



Presentation


Vår filmblogg där vi skriver om filmer vi sett, samt våra tankar om filmen. Här får du mycket tips! :)

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14 15
16 17 18 19
20
21 22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards