Videohyllan

Direktlänk till inlägg 1 juli 2018

# 964 - The staircase

Av D - 1 juli 2018 21:55

Originaltitel: The staircase
Regissör:
Jean-Xavier de Lestrade
Utgivningsår:
2004 (sista delarna utgavs 2016)
Längd:
585 min (13x45 min)

 

I december 2001 hittas författaren Michael Petersons fru Kathleen Peterson död vid trappan i deras gemensamma hem. Det är blod överallt och frågan väcks: Är det ett mordfall eller en olycka? Michael Peterson anklagas och vi får följa hela rättegångsprocessen på ett mycket närgånget sätt. Han åtalas för mord och får livstid i fängelse, något som varken han, hans familj eller hans advokat trodde skulle ske. Efter att han avtjänat 8 år i fängelset så kommer det fram nya bevis vilket gör att hans fall prövas.


Men herre gud. Här är ett klockrent bevis på hur hela rättsväsendet brister. Jag tror absolut att Michael är oskyldig och att allt bara va en tragisk olycka. Jag förstår inte hur han redan från början kunde åtalas? Är domare och jury helt blinda och dumma i huvudet eller? Men det är kanske inte så konstig - för det som kommer fram efter 8 år hade ändrat saker och ting redan från början. Denna dokumentär filmas under 15 år (jag tror det är 15 år) och den utspelas utifrån Michaels synvinkel. Jag rekommenderar verkligen denna dokumentär!



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av D - 14 juli 2021 11:03

Originaltitel: Fear street part one: 1994Regissör: Leigh JaniakUtgivningsår: 2021Längd: 107 min   Vi får följa unga Deena, nydumpad och bitter. Hon bor i staden Shadyside som är känd som USA:s mördarhuvudstad eftersom det tycks ske gruvliga mord ...

Av D - 8 juli 2021 19:58

Originaltitel: Jeepers creepers 2Regissör: Victor Salva Utgivningsår: 2003 Längd: 100 min   Taggart och hans son Billy håller på att sätta ut fågelskrämmor, när dom plötsligt märker att dom inte är ensamma. En av fågelskrämmorna rätar plötsligt p...

Av D - 8 juli 2021 19:27

Originaltitel: Mary Poppins returnsRegissör: Rob Marshall Utgivningsår: 2018 Längd: 130 min   Mary Poppins är den praktiskt taget helt perfekta barnsköterskan med unika magiska färdigheter. Hon kan förvandla den tråkigaste uppgift till ett oförg...

Av D - 2 oktober 2019 12:05

Originaltitel: A simple favorRegissör: Paul FeigUtgivningsår: 2018Längd: 117 min   Stephanie - en mammabloggare - försöker avslöja sanningen bakom hennes vän Emilys plötsliga försvinnande från deras lilla stad. Stephanie får hjälp av Emilys man S...

Av D - 2 oktober 2019 11:58

Originaltitel: The Belko experimentRegissör: Greg McLeanUtgivningsår: 2016Längd: 89 min     Åttio amerikaner blir inlåsta i Belko Industries huvudkontor i Bogotá, Colombia. Skräcken sprider sig när en okänd röst utfärdar ett kommando via högtal...

Presentation


Vår filmblogg där vi skriver om filmer vi sett, samt våra tankar om filmen. Här får du mycket tips! :)

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards