Videohyllan

Alla inlägg under januari 2015

Av D - 25 januari 2015 09:13

Originaltitel: The Babadook
Regissör: Jennifer Kent
Utgivningsår: 2014
Längd: 95 min

 

Här får vi möte en ensamstående mamma och hennes emotionellt sköra och bråkiga son vars liv vänds på ända då dom upptäcker en mystisk pop-up bok med titeln ”Mister Babadook” på en hylla och börjar läsa den. Historien i ”Mister Babadook” handlar om en skräckinjagande varelse som hotar dess läsare med att dom kommer hoppas på att få dö istället för att komma ansikte mot ansikte med Babadook. Efter att ha läst boken bestämmer sig pojken för att Babadook finns på riktigt och blir än mer besvärlig för hans redan sönderstressade mamma. Han får raseriutbrott och orsakar en rad av sömnlösa nätter. Efter några av dessa nätter och att underliga saker börjat hända i deras hem, börjar mamman fråga sig om Babadook är något hennes son drömt upp eller om det faktiskt existerar ett mörkt väsen i deras hem. 


Jodå, denna film va helt okej. Väldigt ryslig. Tycker The Babadook är sjukt läskig. Jag kunde dock inte sluta skratta lite åt han som spelar den lille pojken, för den barnskådisen borde satsa på en annan karriär. Den va väl lite seg den första tiden men sen satte filmen igång. Slutet va dock lite wierd, men man kan ju inte begära allt :) Filmen är mer psykisk och obehaglig än skräck.



Av D - 22 januari 2015 09:56

Originaltitel: Jessabelle
Regissör: Kevin Greutert
Utgivningsår: 2014
Längd: 90 min

 

Jessabelle hamnar i en bilkrasch tillsammans med sin pojkvän som dör och till på köpet hamnar hon i rullstol. Då hon inte har sin mamma i livet tvingas hon att flytta till sin far som hon inte träffat på många år. En dag hittar Jessabell en hög med videoband som hennes mamma spelat in till sin dotter innan hon dog i cancer. Först blir hon glad över att få se och höra en mor hon aldrig träffat men ju mer Jessabelle ser på banden desto obehagligare blir det. Det verkar som att familjen döljer en hemlighet och som om inte detta skulle räcka drabbas Jessabelle av mycket otrevliga drömmar och syner.


Jag tyckte detta va en bra skräckfilm faktiskt. Den är dock ganska seg i början. Men jag gissade rätt om vad som skulle hända på slutet. Det va flera ögonblick där jag hoppade till kan jag säga. Så skrämmande är den absolut. Dom sista 10 minutrarna är ju självklart bäst då allting klarnar upp sig angående hela historien. Jodå, absolut sevärd.



Av D - 21 januari 2015 10:08

Originaltitel: Twister
Regissör: Jan de Bont
Utgivningsår: 1996
Längd: 113 min

 

Bill och Jo Harding är båda forskare inom meteorologi, främst kring tornador. Dom har varit gifta men ligger i skilsmässa. Bill, med sin nya kvinna Melissa, planerar en stillsammare tillvaro som väderleksrapportör på en TV-station. Jo och hennes team fortsätter sin forskning kring tornador och deras uppträdande och har planer på att placera en sensor inuti tornadons tratt. Bill besöker Jo för att få skilsmässopapperen underskrivna. Ett antal tornador sveper över delar av USA vilket får till följd att han helt plötsligt åter befinner sig på tornadojakt tillsammans med Jo. Dom lyckas gemensamt, under stora strapatser och i kapplöpning med ett konkurrerande forskarteam, under ledning av Jonas Miller som stulit ritningarna till Bills sensoruppfinning "Dorothy", åstadkomma tidiga varningar till befolkningen. Under processen finner dom att de har alltför mycket gemensamt för att kunna fullfölja skilsmässan.

 

Åh! Har glömt hur jävla bra denna film är! Jag har sett den när jag va liten, och jag satt fasiken på nålar under hela filmen!!! Gud vad jag älskar naturkatastrofer och främst tornados. Jag blir som galen när jag ser dom på film eller Youtube-klipp (kalla mig galen om du vill) men det är något jävligt fascinerat över dom. Filmen är kanon bra, med bra specialeffekter och allt ser verkligt ut. En ung Philip Seymour Hoffman är med. Må du vila i frid. Sjukt bra och spännande film som sagt.

 

 

Av D - 17 januari 2015 23:56

Originaltitel: Patrik 1,5
Regissör: Ella Lemhagen
Utgivningsår: 2008
Längd: 102 min

 

Göran och Sven har blivit godkända för adoption. Problemet är att det saknas givarländer som accepterar homosexuella föräldrar. En dag öppnar sig en möjlighet att få adoptera ett svenskt föräldralöst barn, "Patrik 1,5 år", men något går fel i byråkratin och en annan Patrik hamnar hos dom. Den Patrik som kommer är istället tonåring, homofob och med ett kriminellt förflutet. Medan Patrik sakta förstör Göran och Svens relation, börjar Göran fatta tycka för Patrik.


Denna film är ju totalt underbar! Älskar hela handligen och Göran & Sven som spelas av Gustaf Skarsgård och Torkel Petersson gör ett kanonjobb som homosexuella! Här ser man hur vissa verkligen kan ändra syn på kriminella samtidigt som andra ändrar syn på homosexuella. Filmen är otroligt mysig samtidigt som den ger en bra komedikänsla. Tycker Patrik (Tom Ljungman) är en riktigt het tonåring. Älskar hans "jävla bögjävel" repliker. Skrattar varje gång! Ja, denna får absolut en femma!



Av D - 12 januari 2015 11:29

Originaltitel: Grace
Regissör: Jeff Chan VII
Utgivningsår: 2014
Längd: 87 min

 

Grace är en naiv, vacker, jungfrulig förstaårselev på college som försöker handskas med skolans kultur och hennes nya rumskamrat. Men när skräck och fasa tar över hennes kropp och utlöser kaos, återvänder hon till sin stränga mormor och dom strikta reglerna i kyrkan. Hemsökt av den fasansfulla döden av hennes mor, måste hon stoppa demonen innan det är för sent.

 

Öh va? Shit vad kass. Okej, jag hoppade till typ 3 gånger, men filmen va riktigt dålig. Handlingen va blurrig och den gav efter sig många frågetecken. Att den enbart använde sig av first person view va sjukt kasst. Temat är dessutom redan innan uttjatat, varför man verkligen måste komma med något nytt om man nu ska komma med något alls på området. Annars blir resultatet så här trist.

 

 

Av D - 5 januari 2015 13:16

Originaltitel: Deliver us from evil
Regissör: Scott Derrickson
Utgivningsår: 2014
Längd: 118 min

 

Ralph Sarchie jobbar som polis i Södra Bronx i New York. Ett serie oförklarliga och skrämmande brott får honom att ta hjälp av en kontroversiell präst, tillika praktiserande exorcist, för att bekämpa de demoniska krafter som terroriserar deras stad. Filmen bygger på Ralph Sarchies bok, Beware the Night, som bygger på egenupplevda händelser.

 

Holy shit! Jag har aldrig i hela mitt liv fastnat för filmer som handlar om exorcism. Aldrig! Men jag tänkte att jag skulle ge denna en chans, bara för att. Och jag ångrar mig inte en enda sekund! Herre Gud vad spännande film från början till slut! Sen hoppade man till ett par gånger med. Detta är verkligen en blandning mellan två av mina favoritgenrer. Kriminal och skräck. Riktigt sjukt bra film. Och dessutom bygger den ju på egenupplevda händelser, vilket allt gör filmen tusen gånger bättre. Samma sak med denna och den jag bloggade om innan: Har du inte sett den, så är det ett måste att se den!

 

 

Av D - 4 januari 2015 22:57

Originaltitel: Annabelle
Regissör: John R Leonetti
Utgivningsår: 2014
Längd: 100 min

 

Året är 1969, Mia och John är lyckligt gifta och ska snart ha barn. Dom bor i ett charmigt, helyllebostadsområde i USA - så trevligt och tryggt är det att John inte bryr sig om att låsa ytterdörren. Efter ett gräl ger han Mia en present: en fin och ovanlig prydnadsdocka iklädd brudklänning. Men det händer otäcka, oförklarliga saker runtom dockan och Mia börjar ana att det vilar en förbannelse över den.

Och seriöst, filmen bygger på verkliga händerlser?! Shit! Detta ska tydligen vara "för-filmen" till The Conjuring, men jag kan inte minnas att dockan Annabelle va med där? Anyway, jag va självklart tvungen att söka lite, och både Annabell och The Conjuring bygger på verkliga arkivmaterial av "spökjägaren" Lorraine Warren. Annabelle-dockan finns alltså på riktigt....Bifogar bild på den riktiga dockan här under. Tillbaka till filmen, JA den va grymt creepy och jag hoppade till ett antal gånger! Nu när man fått reda på att den bygger på verkliga händelser blir man fan ännu mer mörkrädd. Dockan Annabelle finns i dagens läge i en glasmonter på Warrens ockulta museum i Moodus i Connecticut.



DEN RIKTIGA ANNABELLE-DOCKAN

 

 

 



HÄR KAN DU LÄSA MER OM DEN RIKTIGA HÄNDELSEN KRING ANNABELLE
http://missmagicgirl.wordpress.com/2010/09/23/annabelle-dockan-besatt-av-en-demon/

Presentation


Vår filmblogg där vi skriver om filmer vi sett, samt våra tankar om filmen. Här får du mycket tips! :)

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards